• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Collector kvartal 4

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 609
Mottagna reaktioner
1 757
Poäng
1 217
Vi tar en titt på kvartal 4 också för Collector, som en mätare på hur det ser ut i branschen. Många av bolagen går hand i hand.

Låneportföljen uppgick till 31 828 MSEK (29 880)

Volymtillväxten under kvartalet har varit högre än vår förväntansbild framåt och vårt mål om att upprätthålla en balanserad tillväxt över tid kvarstår.

Vi har varit fortsatt försiktiga med utgivningen av nya privatlån drivet av fokus på ökad lönsamhet, fortsatt hög konkurrens och en ytterligare minskad riskaptit givet det osäkra makroekonomiska läget orsakat av COVID-19.

Privatsegmentets lånebok uppgick till 13 792 MSEK (14 427) motsvarande en minskning om 4% jämfört med föregående år men är i stort oförändrad jämfört med föregående kvartal. Minskningen inom privat har drivits av fokus på ökad lönsamhet, hög konkurrens inom privatlån och en ytterligare minskad riskaptit givet det osäkra makroekonomiska läget ...

Distributionen av privatlån i egna kanaler fortsätter att öka och det är glädjande att vi fortsätter se vissa positiva underliggande tendenser kring kostnaderna. Lönsamhetsnivån är fortsatt för låg för att vi ska vara nöjda

Konkurrensen inom privatlån är däremot fortsatt hög och vi anser att lönsamheten i dagens läge är för låg. Vi fortsätter därför arbetet med att öka lönsamheten och förväntar oss att låneboken för privatlån kommer fortsätta sjunka även framöver. Vi kommer under 2021 presentera en tydligare plan för strategin framåt.

Kommer bli intressant att se vad denna plan går ut på. En spekulation är att de helt skippar förmedlare vilket vore halvbra. Eller att de skriver nya avtal helt enkelt, kanske med ett fåtal förmedlare. En annan intressant grej är om de kommer godkänna fler kunder via sin egen hemsida. Jag TROR att de inte får lämna ränteförslag som skiljer sig mot förmedlarna, vilka kunder de ger erbjudande till kanske inte är reglerat dock.
-----

Har börjat intressera mig för inlåningen från allmänheten som Collector rapporterar. Har förr trott att en stor andel av inlåningen kommer från obligationsmarknaden, men det ser ut som om det mesta kommer från "Inlåningen från allmänheten". Så lär det vara för de flesta som ger ut blancolån. Ex via https://www.collector.se/privat/spara-pengar/

Utlåningen ökade med 7%
Inlåningen från allmänheten ökade med 5%

Så lite enkelt kan man säga att Inlåningen från allmänheten styr hur mycket som kan lånas ut, och till hur stor risk. För några år sen var ökningen väldigt mycket större, då räntan var högre de kunde erbjuda. 1,5-2% mot idag på 0,7%. Storbankerna hade alltjämt 0% vilket gjorde att pengarna flödade in till Collector. Högre räntor generellt skulle alltså öka Collectors utlåning, rejält.

ref: https://www.collector.se/globalasse...-ab---delarsrapport-januari-december-2020.pdf
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
Nu har jag inte hunnit läsa igenom mer än den sammanfattning du ställt ut.

Intressanta tankar, sker en hel del insider köp i collector just nu från ägarna om man kollar insynsregistret. Bolån eller värdepappersdepå på gång? bolånemarknaden är het just nu och Collector har redan resten av portföljen många banker erbjuder. Dom förklarar också att det är hög konkurrens som sagt, vilket jag indirekt tolkar som att man letar eller är på gång att lansera en ny produkt.

Vad gäller räntorna så är jag rätt säker på att marknaden prisar in sig på kort sikt om att konsumtionen kommer öka kraftigt om ett halvår, förutsatt att vaccinet får den effekt som tänkt.
Vanlig working-joe sitter hemma och sparar pengar och kollar på netflix idag i och med Corona. Även värdet på bostäderna stiger då hemmet helt plötsligt har blivit mer värdefullt vid fenomenet hemmakontor.

Jag tror att väldigt många kommer vara res och köpsugna och att det blir början på glada konsument-20-talet när Corona inte är något större problem. Bankerna och staterna kommer också vilja backa ett starkt konsument samhälle närmaste tiderna och lämna de korta räntorna låga medan man på sikt tittar på att ta igen detta genom att smyghöja ex 10-åringarna.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Nu har jag inte hunnit läsa igenom mer än den sammanfattning du ställt ut.

Intressanta tankar, sker en hel del insider köp i collector just nu från ägarna om man kollar insynsregistret. Bolån eller värdepappersdepå på gång? bolånemarknaden är het just nu och Collector har redan resten av portföljen många banker erbjuder. Dom förklarar också att det är hög konkurrens som sagt, vilket jag indirekt tolkar som att man letar eller är på gång att lansera en ny produkt.

Vad gäller räntorna så är jag rätt säker på att marknaden prisar in sig på kort sikt om att konsumtionen kommer öka kraftigt om ett halvår, förutsatt att vaccinet får den effekt som tänkt.
Vanlig working-joe sitter hemma och sparar pengar och kollar på netflix idag i och med Corona. Även värdet på bostäderna stiger då hemmet helt plötsligt har blivit mer värdefullt vid fenomenet hemmakontor.

Jag tror att väldigt många kommer vara res och köpsugna och att det blir början på glada konsument-20-talet när Corona inte är något större problem. Bankerna och staterna kommer också vilja backa ett starkt konsument samhälle närmaste tiderna och lämna de korta räntorna låga medan man på sikt tittar på att ta igen detta genom att smyghöja ex 10-åringarna.

Jag tror att Collec är för liten spelare för att mäkta med bolån faktiskt.
Skulle jag chansa på någon av nischbankerna skulle jag gissa santanderconsumer som nästa bolånegivare.

Coll tycker jag att jag ser lite oväntat ofta med nyare mål på ganska stora summor för övrigt
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Är väl inte direkt nyss men Icabanken verkar bytt samarbetspartner. Tidigare var Ica bolån sbab, likadant med ikanobank. Ikano erbjuder inte bolån alls, Ica kör nu via ålandsbanken.
Går man längre tillbaka i tiden levererade länsförsäkringar bank topplån till sbab, om länsförsäkringar erbjöd förmedling av sbabs lån minns jag faktiskt inte.
Det rör lite på sig emellanåt
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 609
Mottagna reaktioner
1 757
Poäng
1 217
Nu har jag inte hunnit läsa igenom mer än den sammanfattning du ställt ut.

Intressanta tankar, sker en hel del insider köp i collector just nu från ägarna om man kollar insynsregistret. Bolån eller värdepappersdepå på gång? bolånemarknaden är het just nu och Collector har redan resten av portföljen många banker erbjuder. Dom förklarar också att det är hög konkurrens som sagt, vilket jag indirekt tolkar som att man letar eller är på gång att lansera en ny produkt.

Vad gäller räntorna så är jag rätt säker på att marknaden prisar in sig på kort sikt om att konsumtionen kommer öka kraftigt om ett halvår, förutsatt att vaccinet får den effekt som tänkt.
Vanlig working-joe sitter hemma och sparar pengar och kollar på netflix idag i och med Corona. Även värdet på bostäderna stiger då hemmet helt plötsligt har blivit mer värdefullt vid fenomenet hemmakontor.

Jag tror att väldigt många kommer vara res och köpsugna och att det blir början på glada konsument-20-talet när Corona inte är något större problem. Bankerna och staterna kommer också vilja backa ett starkt konsument samhälle närmaste tiderna och lämna de korta räntorna låga medan man på sikt tittar på att ta igen detta genom att smyghöja ex 10-åringarna.

Har för mig jag läst att de inte satsar på bolån direkt, kan ha fel. Ja Collector har gått upp en del på senare tid, dock efter deras massiva fall så kanske det mer är en reaktion på att det varit för billigt.

Men i övrigt ja, finns chans till en ketchup effekt i slutet av 2021 med allt...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp