• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Dags att ta samlingslån, behöver tips

Mrexcuse

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Oktober 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
25
Poäng
92
Hej!

Jag har tidigare skrivit om hjälp i formumet då jag hade en utmätningsanmärkning som försvunnit. Jag har nu UC score 1,1. Jag vill söka ett samlingslån då jag har saker som jag betalar som jag vill samla till ett stort lån.

Men jag är helt clueless, känns fortfarande som att jag har annärkningar och kan inte göra nånting trots att jag för första gången på 10+ år har ”ren” UC med bra score.

Kan någon hjälpa mig vad jag ska tänka på? Jag kommer behöva ta ett samlingslån på 350k men har en årslön på 340k? Kommer jag få den summan tro? Läste någonstans att man kan enbart söka upp till 90% av sin årslön. Och vart ska jag söka? Vågar inte söka för högt för att kanske få det nekat? Ska jag söka genom Lendo eller Advisa? Behöver bara allmänt tips! Tack i förhand
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mrexcuse

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Oktober 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
25
Poäng
92
Minst 1.5x årsinkomsten brukar inte vara några problem. Vet inte var du läst 90 procent men de stämmer inte alls
Jag kommer inte heller ihåg det och jag kan ju ha fel också. Har läst på så många olika sidor så jag blandar ihop informationen nästan.
 

Mrexcuse

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Oktober 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
25
Poäng
92
Nu kolla jag lite mer, det var på Lendos hemsida det står såhär:

”En rekommenderad tumregel är att inte ansöka om ett lån som överstiger 80% av din årsinkomst.”

det gällde dock privatlån, jag vill ju ta ett samlingslån så kanske inte samma krav där?
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Nu kolla jag lite mer, det var på Lendos hemsida det står såhär:

”En rekommenderad tumregel är att inte ansöka om ett lån som överstiger 80% av din årsinkomst.”

det gällde dock privatlån, jag vill ju ta ett samlingslån så kanske inte samma krav där?

Ett samlingslån är ett privatlån som du tar för att samla dina lån. Det där är väl bara Lendos rekommendationer vad gäller nya lån. Att du kan få lån på mer än 80% av din årsinkomst är givet.
Sök 350.000 om du behöver det för att samla allt.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Alltså det är inte svart och vitt. Du kan få upp till 2x din årsinkomst i lån men villkoren ändras. Upp till 1 1,5 årslön ger ok ränta. Mer ger betydligt sämre ränta. För den delen tror jag inte du har något att bekymra dig om. Du kommer att få bra erbjudanden.
 

Mrexcuse

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Oktober 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
25
Poäng
92
Alltså det är inte svart och vitt. Du kan få upp till 2x din årsinkomst i lån men villkoren ändras. Upp till 1 1,5 årslön ger ok ränta. Mer ger betydligt sämre ränta. För den delen tror jag inte du har något att bekymra dig om. Du kommer att få bra erbjudanden.
Tack för svaret då förstår jag lite mer. Jag är nog mer fast i ett visst tänk när man levt i skulder och anmärkningar i så många år och nu när jag vet saker och ting rent logiskt är det ändå främmande mark. Svået att förklara.

men nästa fråga är vart borde jag söka? Och behöver jag ta en sammanfattning av skulderna och visa till banken eller kommer jag få hela summan på kontot där jag kan gå in och betala allt själv?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Sök via en förmedlare ex Lendo, Zmarta eller Advisa. Sök samlingslån på belopp du vill samla. En UC görs och bankerna kan se exakt vad du redan har i lån. Sedan får du erbjudanden via förmedlare. Välj det som passar bäst. Via förmedlare fyller du in alla nödvändiga uppgifter. Vissa banker kräver att få lösa lånen åt dig (tom bara vissa lån) medan andra låter det vara upp till dig. Om det blir pengar över brukar det hamna på ditt konto.
 

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
159
Poäng
337
Tack för svaret då förstår jag lite mer. Jag är nog mer fast i ett visst tänk när man levt i skulder och anmärkningar i så många år och nu när jag vet saker och ting rent logiskt är det ändå främmande mark. Svået att förklara.

men nästa fråga är vart borde jag söka? Och behöver jag ta en sammanfattning av skulderna och visa till banken eller kommer jag få hela summan på kontot där jag kan gå in och betala allt själv?
Om du får lån med lösenkrav så skickar du in betalningsuppgifter på lånen som ska lösas och så löser kreditgivaren lånen för dig.
 

Mrexcuse

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Oktober 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
25
Poäng
92
Nu tog jag tummen ur och sökte i natt, fick 9 erbjudanden varpå 3 verkade mest intressant:

SEB, hela beloppet, 10 år, 3816 kr 5,77% ränta
Moank, hela beloppet, 15 år, 2892 kr, 5,84% ränkta
Coop, hela beloppet, 15 år 3212 kr, 7,61% ränta
Vilken borde man ta eftersom jag läst mycket blandade omdömen kring alla?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp