• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Deklaration av såld lägenhet?

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
380
Poäng
517
Hur mkt koll har Skatteverket när man redovisar sin bostadsförsäljning, hur mkt vinst man gjort osv?
Skatteverket har väl svårt att se vad man köpte sin lägenhet för tex 20 år sen, var hittar dom ens dom uppgifterna om dom är så nitiska och vill dubbelkolla?
Var just hos Swedbank och dom tycke jag skulle vänta med att betala in skatten då räntan på 0,5% för anstånd skulle tas bort. Dom verkar inte rapportera in nåt till Skatteverket heller och man får göra allt själv i deklarationen sa dom.
Man borde kunna mygla och spela dum en del här tänker jag. Samtidigt tänker ja inte betala in nån skatt på bra länge, löser hellre mer blancolån.. :D

Nån som kan ge mig mer kött på benen här och ev lite tips? Gissar Skatteverket skall ha ca 280-300 tusen av mig om jag gör allt by the book.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rembrandt

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
2 Juli 2014
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
79
Poäng
227
I straffskalan finns fängelse (högst 6 månader om jag inte minns fel) men mest troligt åker du på ett skattetillägg om den skatten du undanhållit plus 40%. OM Skatteverket kommer på det.
De har ju visst underlag med taxeringsvärde osv, så de skulle ju kunna göra en snabb räkning på estimerad värdeökning.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
380
Poäng
517
Taxeringsvärdet är typ 1/4 av försäljningsvärdet. Förstår inte hur dom kan å orkar räkna på det för att själva vara säkra. Kan ju knappast hamna i fängelse för att vara dum om man räknar på försäljningspris minus bolånet man hade och inte på inköpspris tex. Om man som jag lånat mer på lägenheten en gång. Typ 500k.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 757
Poäng
9 787
Om skatteverket vill utreda så kan dom be föreningen om uppgifterna
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Samma dag som mina senaste försäljningskontrakt skrevs på fick jag ett brev från SKV till min kivra där det stod specat hur mycket vinst etc och hur mycket som skulle betalas in. Nu hade jag bott väldigt kort i bostaden (1,5 år) så de kanske har sämre koll på äldre objekt
 

Svävande

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
30 December 2018
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Föreningen eller ekonomiska förvaltaren beroende på vem som sköter lägenhetsförteckningen(dvs där ditt överlåtelseavtal ligger välsorterat). Skickar in kontrolluppgifter för alla försäljningar under året. Så ja de har koll 20 år tillbaka i tiden!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp