• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Delgivning/föreläggande

Konkret.

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
14 December 2019
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Har ställt min fråga många gånger utan svar, kan någon snälla hjälpa mig? Jag läser mig blodig men är ändå inte helt säker..

Jag har fått en delgivning i kivra i förrgår, det står att jag ska svara snarast. Kan jag invänta en påminnelse innan jag svarar? En del skriver att man får en påminnelse innan en delgivningsperson skickas ut, så man kan vänta för att dra ut på utmätningen..

Vågar jag vänta utan att riskera besök hemma?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 199
Mottagna reaktioner
1 271
Poäng
997
Har ställt min fråga många gånger utan svar, kan någon snälla hjälpa mig? Jag läser mig blodig men är ändå inte helt säker..

Jag har fått en delgivning i kivra i förrgår, det står att jag ska svara snarast. Kan jag invänta en påminnelse innan jag svarar? En del skriver att man får en påminnelse innan en delgivningsperson skickas ut, så man kan vänta för att dra ut på utmätningen..

Vågar jag vänta utan att riskera besök hemma?

Du kan vänta rätt länge. Efter ca 10 dagar kommer du få en påminnelse. Därefter är min erfarenhet att det tar en dryg månad innan någon knackar på dörren. Och nu under pandemin har detta utökats till 2-3 månader…

När du väl blivit delgiven, så kan du bestrida inom 10 dagar. Då köper du dig ytterligare en månad, innan det kommer papper från TR. Detta ger dig ännu en månad i tid för att reglera skulden.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 191
Mottagna reaktioner
905
Poäng
817
Du kan vänta rätt länge. Efter ca 10 dagar kommer du få en påminnelse. Därefter är min erfarenhet att det tar en dryg månad innan någon knackar på dörren. Och nu under pandemin har detta utökats till 2-3 månader…

När du väl blivit delgiven, så kan du bestrida inom 10 dagar. Då köper du dig ytterligare en månad, innan det kommer papper från TR. Detta ger dig ännu en månad i tid för att reglera skulden.
Funkar det likadant nu med Kivra då? Räcker inte att bara öppna det så är man delgiven? Utan man måste singera någonstans med
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
108
Poäng
307
KFM ser inte om du öppnat delgivningen i Kivra. Du kan signera delgivningen med bank-id inne på "mina sidor" hos KFM. Skönt att få det mesta digitalt nu!!
 

Konkret.

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
14 December 2019
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Tack för svaren då har jag lite mer koll
 

Konkret.

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
14 December 2019
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Hallå igen! Nu har jag skrivit på den första delgivningen, jag läste på kfm och tolkade det som att tid för verkställighet är ca 3 månader nu under sommaren, tror ni jag vågar hoppas på att utmätningen drar ut såppass? För verkställighet betyder väl typ att skulden kommer utmätas?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Hallå igen! Nu har jag skrivit på den första delgivningen, jag läste på kfm och tolkade det som att tid för verkställighet är ca 3 månader nu under sommaren, tror ni jag vågar hoppas på att utmätningen drar ut såppass? För verkställighet betyder väl typ att skulden kommer utmätas?
Begär dom verkställande så går det fort , jag hade en liten skuld kah blev delgiven 25maj och fick utslag 12 juni och skuld att betala igår .. så inga 3 månader
 

Konkret.

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
14 December 2019
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Begär dom verkställande så går det fort , jag hade en liten skuld kah blev delgiven 25maj och fick utslag 12 juni och skuld att betala igår .. så inga 3 månader
Okej,jag läste detta;
Men det kanske är jag som missförstår, jag har ingen utmätning innan detta är min första delgivning och jag försöker förstå när utmätningen drar igång

Från att vi skickar brev med information om kravet, att någon vill få en skuld fastställd, tills vi har fattat ett beslut (utslag).
Uppdaterat den 14 juni.
Ärende
Handläggningstid just nuI snitt 3,5 månader*
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Okej,jag läste detta;
Men det kanske är jag som missförstår, jag har ingen utmätning innan detta är min första delgivning och jag försöker förstå när utmätningen drar igång

Ärende
Från att vi skickar brev med information om kravet, att någon vill få en skuld fastställd, tills vi har fattat ett beslut (utslag).
Uppdaterat den 14 juni.
Handläggningstid just nuI snitt 3,5 månader*
Allt handlar om hur fort du skriver på , du kan vänta 2 mån med att skriva på eller bli delgiven och då dras det ut på tiden . Men när du skrivit på så brukar det gå ganska fort . Du har ju dom 10 dagarna på dig att acceptera eller invända , sen ca 8 dagar till det blir utslag . Sedan ska dom begära verkställande ..där allt från 4 dagar till 2 mån ...jag tyckte mina begärde fort mellan 1-2 veckor .. sedan skuld att betala 20 dagar ...sedan inkomst pappret .. skulle gissa på 2 mån från du skrivit på max ! :) Så tid finns att betala av skulden om du kan :)
 

Konkret.

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
14 December 2019
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Allt handlar om hur fort du skriver på , du kan vänta 2 mån med att skriva på eller bli delgiven och då dras det ut på tiden . Men när du skrivit på så brukar det gå ganska fort . Du har ju dom 10 dagarna på dig att acceptera eller invända , sen ca 8 dagar till det blir utslag . Sedan ska dom begära verkställande ..där allt från 4 dagar till 2 mån ...jag tyckte mina begärde fort mellan 1-2 veckor .. sedan skuld att betala 20 dagar ...sedan inkomst pappret .. skulle gissa på 2 mån från du skrivit på max ! :) Så tid finns att betala av skulden om du kan :)
Okej, skulden är bara på 2500 så jag kan betala den, men jag har fler föreläggande på ingång. Har ytterligare ett som ska skrivas på, men väntar på påminnelsen. Kan jag alltså vänta ytterligare då? Jag skrev på de samma dag som påminnelsen kom för jag inte ville ja besök
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp