• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Den officiella tråden om Savelend!

Savelend

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
27 Januari 2014
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Hej och välkomna till den officiella tråden om Savelend Sweden AB!

Vi har redan haft en aktiv tråd här på forumet där flera frågor har blivit besvarade, men vi har i samråd med de som driver Lånforum.se kommit fram till att det nog är bättre att vi har en officiell tråd där vi enklare kan sköta kommunikationen med er användare.

Låt mig därför i den här första posten introducera Savelend och vad som skiljer oss från andra aktörer, så är ni väldigt välkomna att ställa era frågor efter det.

Den största och mest utmärkande skillnaden med Savelend jämfört med de flesta andra aktörer är att vi inte lånar ut våra egna pengar. De pengar vi betalar ut i form av lån är de pengar som våra användare sparar hos oss. Du kan nämligen ha två typer av konton hos Savelend.

- Ett konto som Lånare för den som vill låna upp till 3 000 kr för att lösa ett kortsiktigt finansiellt problem. Betalar du tillbaka inom 14 dagar så betalar du inte några avgifter eller någon ränta.

- Du kan även välja att registrera dig som Sparare, där du kan göra en insättning på 500 kr eller mer och få hela räntan som våra Lånare betalar. Den ränta som våra Lånare betalar går alltså direkt ner i fickan på våra Sparare som är vanliga personer som din granne eller dina vänner.

Anledningen till att detta är en viktig punkt att ta upp är att det betyder att vi själva alltså inte alltid kan påverka hur mycket kapital vi har. Vid vissa tillfällen kan det tyvärr för den som Lånar innebära att man får vänta ytterligare någon dag på utbetalning om ett stort uttag har gjorts av en Sparare, eller väldigt många lån har beviljats på kort tid.

Om vi ser att det kommer bli en fördröjning så kontaktar vi alltid våra Lånare och ger dem möjligheten att avbryta lånet om det inte längre är intressant pga fördröjningen.

Det leder till den andra viktiga punkten vi jobbar hårt på för att sticka ut nämligen vår kommunikation mot er som kunder och användare. Vi bygger vår tjänst för er, och måste då alltså veta vad ni tycker om och vad ni vill ha. Ni har kanske sett att Ludwig har svarat på flera inlägg här på forumet men även på individuella kundtjänstärenden hos oss. Det ska kanske förtydligas i detta fallet att det är vår VD. Anledningen till att även han är inne och gör denna typ av jobb är för att det är enda sättet vi kan utvecklas och bli bättre, genom att få så mycket kontakt och kommunikation som möjligt direkt med er användare.

Vi lägger ner mycket arbete på att ge er en så bra kundtjänst som möjligt. Vi gör alltid en manuell granskning om ni ber om det om ni blir nekade av vår automatiska kontroll och vi försöker alltid förklara varför om vi nekar någon ett lån. Det är viktigt för oss att vara tydliga och transparenta i det vi gör och vi vill att det ska synas att vi är en seriös aktör som är här för att stanna.

Därför arbetar vi redan aktivt för att hjälpa alla våra användare, Sparare som Lånare att förbättra sin ekonomi i framtiden. Vi kommer regelbundet ge tips och råd om hur man exempelvis börjar ett månadssparande när man inte tycker att man tjänar tillräckligt för det, eller vikten av att se över sina utgifter.

Det har lagts ett nytt lagförslag nyligen om hårdare granskning och licenskrav på den typen av verksamhet som vi har. Det är något vi välkomnar, då vi redan i uppstartsfasen har planerat för det och i samarbete med Finansinspektionen och Skattverket bl.a. arbetat för att förekomma och följa så många av de krav som kommer ställas som möjligt (då inte allt är känt ännu).

Vi vet att vi har haft några barnsjukdomar och hittills inte alltid kunna leva upp till våra egna höga krav när det gäller service för er användare, men jag hoppas att ni har förståelse för detta och fortsätter vara en del av Savelend och det vi vill uppnå för er användare. Alltså en vänlig och enkel tjänst både för den som vill spara och låna!

Varmt välkomna att ställa era frågor här. Vi kommer gå in regelbundet och svara. Har du några frågor om just ditt individuella ärende är det dock alltid bättre att kontakta vår kundtjänst direkt då vi inte kan gå ut med individuella detaljer.

Savelend Sweden AB
www.savelend.se
Telefon: 026 - 222 28 38
info@savelend.se
Vår kundtjänst har öppet vardagar 10-16 med lunchstängt mellan 12 och 13.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Er verksamhet är olaglig. För att bedriva inlåning krävs att man är registrerad för detta hos Finansinspektionen.
Ni skriver att ” Om vi tar emot medlen från ”spararen”, men en fordran om beloppen som tas emot inte uppstår, utan ”spararen” har sakrättsligt skydd till medlen krävs inte inlåningsregistrering.”
Min fråga är därför: var har ni fått detta påstående från? För att underlätta för andra så finns här en länk till regelverket.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20040299.htm
 

Savelend

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
27 Januari 2014
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Er verksamhet är olaglig. För att bedriva inlåning krävs att man är registrerad för detta hos Finansinspektionen.
Ni skriver att ” Om vi tar emot medlen från ”spararen”, men en fordran om beloppen som tas emot inte uppstår, utan ”spararen” har sakrättsligt skydd till medlen krävs inte inlåningsregistrering.”
Min fråga är därför: var har ni fått detta påstående från? För att underlätta för andra så finns här en länk till regelverket.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20040299.htm

Ludwig är iväg på tjänsteresa för tillfället och jag känner inte att jag har kött nog på benen att svara på detta. Jag har kontaktat honom om denna fråga och han kommer svara när han återkommer imorgon lunch.

Med vänlig hälsning
Per

Savelend Sweden AB
026 222 28 38
info@savelend.se
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
hej. Används mobilen endast första gången vid registrering?
Eller kommer man få sms om när man blir beviljad, när man betalat in lånet etc.
Det är jäkligt tråkigt. Många långivare har så.
Men vissa har bara mejlkontakt. hur gör ni?
 

sompen123

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
14 Mars 2013
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
De är ett stort djälvla skämt! SÄNDER en enorm varning för dessa. Jag har 600.000 i årsinkomst och inga anmärkningar. Behöver egentligen inte ta lån, men ville testa dessa bara för att. Dessa är ett stort skämt. De tar alla era uppgifter, ID-handlingar osv. PASSA ER DJÄVLIGT NOGA. Ni vet inte vad som kan hända.
 

sompen123

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
14 Mars 2013
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag var tvungen att skicka in ID, addressbevis. Bedrägeri är ordet. Jag fick avslag, trots min höga inkomst. Varning för dessa trollare.
 

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
De är ett stort djälvla skämt! SÄNDER en enorm varning för dessa. Jag har 600.000 i årsinkomst och inga anmärkningar. Behöver egentligen inte ta lån, men ville testa dessa bara för att. Dessa är ett stort skämt. De tar alla era uppgifter, ID-handlingar osv. PASSA ER DJÄVLIGT NOGA. Ni vet inte vad som kan hända.

Jag skickade aldrig in något id i alla fall.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Ludwig är iväg på tjänsteresa för tillfället och jag känner inte att jag har kött nog på benen att svara på detta. Jag har kontaktat honom om denna fråga och han kommer svara när han återkommer imorgon lunch.

Med vänlig hälsning
Per

Savelend Sweden AB
026 222 28 38
info@savelend.se

Det är nog bäst att ni slutar upp med detta genast. Tror inte FI köper snacket om "sakrättsligt skydd"
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp