• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - och ingenting.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Först och främst en vädjan till administrationen här på forumet : Skulle ni kunna "Klistra" den här tråden högst upp på den här sektionen "Fritt" (@Lasseman / @Lånforum.se )

Jag tänkte att istället för att öppna en ny tråd om kanske en relativt liten fråga som är ointressant för stora massan, alternativt gå "Off-topic" i andra trådar så kan vi ha en stoooor tråd om allt och ingenting?

Här kan man tipsa om kanske någon bra dokumentär som rör Lån och ekonomi, dela med sig utav julhälsningar. Fråga om jobb eller kanske bara spy av sig lite. Det finns ingen sådan tråd idag där man kan skriva allt (nå ja) så jag tror denna uppfyller sitt syfte!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag kan börja. Anledningen lite till varför jag öppnade denna tråd var för jag läste denna artikeln (högst upp på Aftonbladet).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...talld-for-marianne-och-hennes-sexariga-dotter
Då har denna person ändå både bil,boende och A-kassa.
Tänk hur många som har det värre....
Jag vill VERKLIGEN inte förringa hennes situation men jag noterar detta i artikeln :

Kommunals a-kassa har sedan 1 oktober betalat ut totalt 15 000 kronor, den 8:e och 25:e november. Nästa utbetalning kommer 21 december. Då får Marianne 5 000 kronor, som redan är intecknade.
De obetalda räkningarna tornar upp sig. Hon har fasta månadskostnader på 5 100 kronor i hyra, 2 100 kronor värme, 900 kronor mobil och wifi, 2 300 kronor går till avbetalning på bilen som hon lånar av en god vän. Totalt: 10 300 kronor. Ovanpå det tillkommer mat och bensin.

Har hon inte minst 2.000 kronor till på barnbidrag+underhållsstöd?
Jag vill som sagt verkligen inte trycka ner henne men om jag förstår det rätt så har hon varje månad 17.000 in i månaden och egen bil. Det kan jag tycka är bra mycket mer marginal än många här rör sig på...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Eller är hennes A-Kassa 5.000 i månaden?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
@Lånforum.se år ordna, jag hittar inte att jag kan klistra trådar
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Tackar!!

Lasseman uppe vid den här tiden? Har KFM stängt ner för jullov :D?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Inte underhåll nödvändigtvis om dom har barnet varannan vecka, däremot borde hon ha bostadsbidrag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Tackar!!

Lasseman uppe vid den här tiden? Har KFM stängt ner för jullov :D?

Det vore något.. det är väl 6 arbetsdagar kvar innan lovet. Håller på att bli sjuk dock. Motar med lite Alvedon..
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Inte underhåll nödvändigtvis om dom har barnet varannan vecka, däremot borde hon ha bostadsbidrag.

Ivar Arpi, en av mina favoritskribenter på Svenska Dagbladet la upp en "insamling" till förmån för henne - redan uppe i 30.000 på en timme.
Glädjande för hennes dotters skull om ej annat!
Bostadsbidrag hade jag helt glömt, får man det även om man hyr "privat"?
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Jättetråkigt såklart, inget barn ska behöva lida. Men jag ställer mig samma frågor som du Terry.

Mitt bidrag i denna tråd;
Ikväll känns allt tungt, verkligen allt. Föera faktorer. Julen är för mig en ångestladdad tid. Mycket känslor. Påtagligt vad gäller förlorade familjemedlemmar. Hets kring julklappar. Ekonomin ska bara hålla ihop till det utöver allt annat som det annars inte räcker till. Ekonomin var det ja.. den där ständiga följeslagaren till känsla som pockar på uppmärksamheten och påminner en om att livet inte ska vara för enkelt. Man rannsakar sig själv in och ut och ifrågasätter alla sina val. Inte till någon nytta, det är ju som det är. Men ändå..

Musikhjälpen spelas i bakgrunden och jag kan inte låta bli att bli en aning provocerad. Man fokuserar så pass och lägger så mycket tid och pengar på att hjälpa andra länder (vilket såklart är jättefint!) medan vårt egna land har så många bostadslösa människor och fattiga pensionärer. I år är det dock (enligt mig) ett extra bra ändamål. Men... det finns så många fler som behöver hjälp som inte uppmärksammas. Det är insamlingar till ”rädda barnen” och sånt, men våra fina pensionärer då?

Jag hoppas oavsett att vi alla får en fin jul vare sig vi firar den eller inte!
Kram på er!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag personligen har svårt för julen, inte direkt för att jag har några som helst negativa minnen av det eller emotionella laddningar men det är så jäääävla tråkigt.
Alla affärer är stängda, det går bara skit på TV, det är exakt samma tråkiga mat (som man äter vid midsommar och påsk med) det är likadant varje år med Kalle Anka och Kan du vissla Johanna. Sen ska man prata om ämnen med folk man egentligen inte pallar prata med. Utöver detta så är vädret kallt och grått, aldrig snö. Det är dessutom ingen hockey eller fotboll på TV vilket jag är besatt utav :D Det ska köpas julklappar och man ska känna sig stressad sista veckan innan det. Usch, jag låter som gringe men julen är fan riktigt tråkig. Sen som om det inte är nog är man fattig resten av januari...Jag har säkert Damp eller ADHD och måste ha saker som händer omkring mig konstant, på julen är det för stelt för min smak.

Vi ska inte ens tala om dom som får utstå alkoholiserade släktingar eller ännu värre - föräldrar. Dom som inte har råd och mår dåligt för att inte dom kan köpa julklappar. Alla ensamma (flera hundratusen) eller alla som tar självmord (den dagen flest gör det i snitt på ett år) Det känns så tillgjort och fake på något sätt. Julen har blivit för moderniserat där det bara handlar om att införskaffa materiella ting och göra saker "för att man alltid har gjort så".
Det värsta är dessutom om man i släkten ska ha någon anarkistisk tjej som ska hålla föredrag om hur man ska rädda världen. Släng in en 40-årig farbror som är go i lacken och minsann hatar miljöpartiet så är kvällen fulländad (okej just den delen hade jag uppskattat)

Det finns säkert vissa som också har det sjukt mysigt på jul och som är i extas veckorna före - jag tillhör som ni ser inte en av dom dock :D
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp