• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Det här med Klarna och deras spärr

Mimosa

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
28 September 2011
Meddelanden
240
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Verkar som jag har en spärr där. Inte så "konstigt" eftersom jag har haft nåt som gick till inkasso och sedan in till kfm. Fick sen skuldsanering som tog slut i maj. Jag kan handla på faktura hos de andra bolagen som erbjuder detta (minns inte om jag har haft nån skuld där). Har försökt maila Klarna om klarhet om jag har en spärr. Två gånger har jag mailat. Det ena var nåt om att adressen "fanns inte", eller nåt tokigt. Sen frågade jag om spärren. Inga svar. Sen en annan konstig sak (vet inte om det är Klarna igen) där plötsligt mitt personnummer inte stämmer med mitt namn :confused:. Har stött på det nu när jag ska handla och har tydligen mitt namn och adress redan ifyllda. Man kan lägga till personnumret (tur man kan skippa det och komma vidare i köpeprocessen). Prövade att fylla i mitt personnummer men får då det tokiga svaret att personnumret inte stämde med namnet o_O. Alltså...f*n man blir ju tokig för mindre. Hur är detta möjligt? Vad ska man göra. Vill ha deras svar skriftligt. Nån annan som har råkat ut för deras knäppigheter? Och sen får de låta en spärr vara kvar så här "lång tid efter nu när det är nya "lagar" - GDPR? Behöver ju inte köpa på deras faktura, nu när jag har kortkrediten. Men ändå. Bara veta att mina uppgifter "stämmer inte".
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 947
Mottagna reaktioner
6 137
Poäng
3 907
Verkar som jag har en spärr där. Inte så "konstigt" eftersom jag har haft nåt som gick till inkasso och sedan in till kfm. Fick sen skuldsanering som tog slut i maj. Jag kan handla på faktura hos de andra bolagen som erbjuder detta (minns inte om jag har haft nån skuld där). Har försökt maila Klarna om klarhet om jag har en spärr. Två gånger har jag mailat. Det ena var nåt om att adressen "fanns inte", eller nåt tokigt. Sen frågade jag om spärren. Inga svar. Sen en annan konstig sak (vet inte om det är Klarna igen) där plötsligt mitt personnummer inte stämmer med mitt namn :confused:. Har stött på det nu när jag ska handla och har tydligen mitt namn och adress redan ifyllda. Man kan lägga till personnumret (tur man kan skippa det och komma vidare i köpeprocessen). Prövade att fylla i mitt personnummer men får då det tokiga svaret att personnumret inte stämde med namnet o_O. Alltså...f*n man blir ju tokig för mindre. Hur är detta möjligt? Vad ska man göra. Vill ha deras svar skriftligt. Nån annan som har råkat ut för deras knäppigheter? Och sen får de låta en spärr vara kvar så här "lång tid efter nu när det är nya "lagar" - GDPR? Behöver ju inte köpa på deras faktura, nu när jag har kortkrediten. Men ändå. Bara veta att mina uppgifter "stämmer inte".

Jag kan dessvärre inte svaren på Dina frågor, men ett STORT GRATTIS till att Du har harvat igenom hela skuldsaneringen !! Grymt bra jobbat! :)

Hur mycket hade du i skulder om man får lov att fråga och hade Du saneringen på 5 år...
 

Mimosa

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
28 September 2011
Meddelanden
240
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Minns inte hur mycket jag hade. Det var nog inte ens uppe i 500 000:- hade skuldsanering i fem år. Betalade inte en krona för jag låg under så att säga. Hade en bra på kfm som såg till att ta lite mer i "bufferten" för jag låg väl nära. Så han lade till 800:- på de 500:- som normalt var. Då slapp jag betala. Så det flöt på som vanligt. Blev en miss och en påminnelse om min spärr på UC då jag i all hast skulle öppna upp nytt konto i Skandia och killen sa att då ska du väl ha kort kopplat till kontot. Ja, det vill man ju. Har ju så på min nuvarande (Swedbank, där med Mastercard). Tänkte inte längre, än så tills killen sa att det gick inte igenom i UC. Äsch, jag vet vad det är för spärr sa jag. Den försvinner snart. Så fem år seglade bara iväg lugnt. Känns lite konstigt att få komma ut till det normala utan "spärrar", som tydligen inte Klarna vill häva :mad:. Men, men......Annars är det bra :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 159
Mottagna reaktioner
12 748
Poäng
9 787
Jag blir lite oroad att en som just genomgått en skuldsanering och är igång med att handla på kredit igen. Hoppas det går bättre denna gång.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Det jag har råkat ut för med Klarna är att de jag var skyldig dem gick till KFM, ser inga konstigheter med att jag är spärrad hos dem för kreditköp, men jag kan inte handla någonstans där Klarna sköter betalningarna och då menar jag inte mot faktura. Jag vill helt enkelt betala med mitt bankkort (ingen kredit) men det går alltså inte så länge Klarna är inblandade, inte klokt enligt min mening.
 

Mimosa

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
28 September 2011
Meddelanden
240
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Inga fara Lasseman. Har lärt mig min läxa här. Har full koll på mina inköp. Sen Lize, konstigt att du inte kan betala med ditt bankkort. Jag har kunnat göra det med mitt Swedbank bankkort där jag har Mastercard (ingen kredit). Funkar också med mitt Everydaycard (med kredit). Turligt nog. man vet aldrig med Klarna. Vet förr att de var i blåsväder. Vet inte hur det är nu. Men det verkar knepiga.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 947
Mottagna reaktioner
6 137
Poäng
3 907
Det jag har råkat ut för med Klarna är att de jag var skyldig dem gick till KFM, ser inga konstigheter med att jag är spärrad hos dem för kreditköp, men jag kan inte handla någonstans där Klarna sköter betalningarna och då menar jag inte mot faktura. Jag vill helt enkelt betala med mitt bankkort (ingen kredit) men det går alltså inte så länge Klarna är inblandade, inte klokt enligt min mening.

Helt absurt om så är fallet... Vad är det för diktatur fasoner ?! Det kan inte vara rätt & riktigt att dom får göra så ens... :(
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 947
Mottagna reaktioner
6 137
Poäng
3 907
Jag blir lite oroad att en som just genomgått en skuldsanering och är igång med att handla på kredit igen. Hoppas det går bättre denna gång.

Förhoppningsvis har Mimosa lärt sin läxa...
Själv gjorde jag löneutmätnings beräkningen på KF:s hemsida tidigare idag och fick till svar att dom kan inkassera 21292kr från min lön varje månad och då angav jag inte ens att jag har min 19-åriga dotter hemma boende...
Jag dog... uttryckligen! :(
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 947
Mottagna reaktioner
6 137
Poäng
3 907
@Kimsan72

Du kommer ändå ha det bättre än om du skulle försökt betala dina lån med allt du har + att ta nya lån för att överleva..

Keep up the mood!♥️

I’m trying my best sweetie ! <3
Och du har självklart såååå rätt i Din analys!
Det är föraktet mot mig själv som jag har svårt för att bemästra ! Att jag försatte mig själv i denna hemska situation! Det är tungt ! :(
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp