• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Detta eviga vändande på slantar.

Esmeralda

V.I.P
Poäng: 396
Blev medlem
7 Oktober 2019
Meddelanden
345
Mottagna reaktioner
236
Poäng
396
Jag går oftast back, eller jämt upp när allt nödvändigt är betalt. Men pengar över har jag nog aldrig haft och än mindre nu som arbetslös och utan nån buffert. För mig var det startskottet till alla krediter. Nu ska de väck. Jag är prickfri ännu och har för avsikt att så förbli men det är ohyggligt tröttsamt och slitsamt att aldrig ha råd med nåt, bara överleva och inte riktigt leva.

Inget riktigt syfte med min tråd men...

Har ni några bra spartips och sätt att ge guldkant åt vardagens torftiga lidande?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 086
Mottagna reaktioner
6 675
Poäng
4 477
Jag går oftast back, eller jämt upp när allt nödvändigt är betalt. Men pengar över har jag nog aldrig haft och än mindre nu som arbetslös och utan nån buffert. För mig var det startskottet till alla krediter. Nu ska de väck. Jag är prickfri ännu och har för avsikt att så förbli men det är ohyggligt tröttsamt och slitsamt att aldrig ha råd med nåt, bara överleva och inte riktigt leva.

Inget riktigt syfte med min tråd men...

Har ni några bra spartips och sätt att ge guldkant åt vardagens torftiga lidande?
Förstår verkligen vad du menar!! ibland känns en köpt korv med bröd som en riktig lyxmåltid!
Mitt tips är att försöka dra ner på alla kostnader.
När det gäller matkostnader så finns det mkt att spara. Man behöver inte äta blodpudding varje dag (bläää), man kan äta gott ändå om man handlar smart!!! Jag har nästan alltid minst 30% rabatt på alla mat jag handlar och ofta mer än så!! Handlar i tre olika matbutiker, Ica Supermarket, Willys och Ica Kvantum. gör inköpslistor varje måndag när de listar sina veckoerbjudanden. Köper bra mat billigt. Själv äter jag nudlar till lunch på jobbet, enkelt och billigt. så kan vi äta lax och fläskfile (svenskt kött, 49 kr/kg) och annat gått till middag. Men så betalar jag max 59 kr för laxen, skulle aldrig köpa till ordinariepris. Samma med kaffe. Dottern är vegetarian dock så vi har minskat på köttätandet även vi vuxna.
 
Senast ändrad:

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Förstår verkligen vad du menar!! ibland känns en köpt korv med bröd som en riktig lyxmåltid!
Mitt tips är att försöka dra ner på alla kostnader.
När det gäller matkostnader så finns det mkt att spara. Man behöver inte äta blodpudding varje dag (bläää), man kan äta gått ändå om man handlar smart!!! Jag har nästan alltid minst 30% rabatt på alla mat jag handlar och ofta mer än så!! Handlar i tre olika matbutiker, Ica Supermarket, Willys och Ica Kvantum. gör inköpslistor varje måndag när de listar sina veckoerbjudanden. Köper bra mat billigt. Själv äter jag nudlar till lunch på jobbet, enkelt och billigt. så kan vi äta lax och fläskfile (svenskt kött, 49 kr/kg) och annat gått till middag. Men så betalar jag max 59 kr för laxen, skulle aldrig köpa till ordinariepris. Samma med kaffe. Dottern är vegetarian dock så vi har minskat på köttätandet även vi vuxna.
Håller med angående handlingen , jag brukar alltid kolla på Willys för dom har ofta färskt kött och sådant som går ut samma dag eller dagen efter och 50% avdrag ! Som idag köpte jaha fina fläskkotletter 2 st för 11 kr .. skulle kostat 22 :) så det går verkligen hitta billig mat :)
 

Esmeralda

V.I.P
Poäng: 396
Blev medlem
7 Oktober 2019
Meddelanden
345
Mottagna reaktioner
236
Poäng
396
Blodpudding är ju gott! Jo, jag är en trollkonstnär när det kommer till mat, vi äter faktiskt riktigt bra trots allt. Men jag själv äter ju typ havregrynsgröt när jag är själv hemma jag har inga direkt onödiga utgifter men däremot låg inkomst (A-kassa) så man lär sig ju mätta magen efter plånboken så att säga.

Ärver kläder, både jag och barn. Leksaker lika så.

Känner mig lite som en lumpsamlare ibland men det här är tillfälligt! Bara jag hittar jobb och får bort skulderna kommer luften bli tunnare och lättare att andas!
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 821
Poäng
1 277
Jag går oftast back, eller jämt upp när allt nödvändigt är betalt. Men pengar över har jag nog aldrig haft och än mindre nu som arbetslös och utan nån buffert. För mig var det startskottet till alla krediter. Nu ska de väck. Jag är prickfri ännu och har för avsikt att så förbli men det är ohyggligt tröttsamt och slitsamt att aldrig ha råd med nåt, bara överleva och inte riktigt leva.

Inget riktigt syfte med min tråd men...

Har ni några bra spartips och sätt att ge guldkant åt vardagens torftiga lidande?
Börja se annorlunda på livet. Uppskatta friheten att kunna ta en skogspromenad, se en solnedgång, andas in den krispiga höstluften, dricka kaffe på medhavd termos, doften av egenhändigt bakade bullar osv. Känn att du bidrar till hållbarhet genom att återanvända, inte använda engångsplast, baka eget bröd, välja bort hel- och halvfabrikat och laga din mat från grunden. Använd säsongens råvaror och ta till vara så mycket det går. Använd överblivet till något nytt. Se det som ett hälsotecken att du inte spelar med i konsumtionshysterin som råder. Köp inget nytt om du inte verkligen behöver och gör väl genomtänkta val när du väl köper något. Går det att låna, byta eller köpa begagnat?

Unna dig det du längtar efter, men lär dig att njuta av mindre och gör det sällan. Vill du ha godis? Köp en påse med 10-15 väl utvalda bitar. Man måste inte köpa ett kilo och äta tills man mår illa. Vill du ha vin? Köp en flaska av favoritviner, men gör det så sällan så att du verkligen uppskattar det när du dricker det.
 

Esmeralda

V.I.P
Poäng: 396
Blev medlem
7 Oktober 2019
Meddelanden
345
Mottagna reaktioner
236
Poäng
396
Börja se annorlunda på livet. Uppskatta friheten att kunna ta en skogspromenad, se en solnedgång, andas in den krispiga höstluften, dricka kaffe på medhavd termos, doften av egenhändigt bakade bullar osv. Känn att du bidrar till hållbarhet genom att återanvända, inte använda engångsplast, baka eget bröd, välja bort hel- och halvfabrikat och laga din mat från grunden. Använd säsongens råvaror och ta till vara så mycket det går. Använd överblivet till något nytt. Se det som ett hälsotecken att du inte spelar med i konsumtionshysterin som råder. Köp inget nytt om du inte verkligen behöver och gör väl genomtänkta val när du väl köper något. Går det att låna, byta eller köpa begagnat?

Unna dig det du längtar efter, men lär dig att njuta av mindre och gör det sällan. Vill du ha godis? Köp en påse med 10-15 väl utvalda bitar. Man måste inte köpa ett kilo och äta tills man mår illa. Vill du ha vin? Köp en flaska av favoritviner, men gör det så sällan så att du verkligen uppskattar det när du dricker det.
Alltså det där var ett helt underbart inlägg! Stort fett rött hjärta på det ❤️

Mycket av det gör jag redan, av nöd tvungen så att säga, men det är nog också mycket hur man ser på saken. Inställning är a och o!
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Alltså det där var ett helt underbart inlägg! Stort fett rött hjärta på det ❤️

Mycket av det gör jag redan, av nöd tvungen så att säga, men det är nog också mycket hur man ser på saken. Inställning är a och o!
Ja gäller att omvända totalt.
Förut köpte jag kläder på impuls.
Och skulle jag bort på fest måste nya kläder inhandlas. För jag hade ju inget i garderoben;):D
Helt sjukt:(
Gick i mataffären o bara handlade.
Plockade grejer jag kanske inte behövde.
Nej nu är det andra bullar kollar priser räknar hur mycket pengar som ska läggas på mat mm.
Man blir mer ekonomisk.
Och det är ju tvunget med utmätning.
Fast nog längtar man till resan med sol o värme mår bra av det:)
Men tyvärr är den långt borta i nuläget:(
Bara o bita ihop och kämpa på det man ställt till med.
Får rätta till skiten jag orsakat:(
 

Esmeralda

V.I.P
Poäng: 396
Blev medlem
7 Oktober 2019
Meddelanden
345
Mottagna reaktioner
236
Poäng
396
Ja gäller att omvända totalt.
Förut köpte jag kläder på impuls.
Och skulle jag bort på fest måste nya kläder inhandlas. För jag hade ju inget i garderoben;):D
Helt sjukt:(
Gick i mataffären o bara handlade.
Plockade grejer jag kanske inte behövde.
Nej nu är det andra bullar kollar priser räknar hur mycket pengar som ska läggas på mat mm.
Man blir mer ekonomisk.
Och det är ju tvunget med utmätning.
Fast nog längtar man till resan med sol o värme mår bra av det:)
Men tyvärr är den långt borta i nuläget:(
Bara o bita ihop och kämpa på det man ställt till med.
Får rätta till skiten jag orsakat:(

Det är väl lite så. Man får hålla ut och intala sig att man ser åtminstone lite av ljuset i tunneln.

Utlandsresa, ja det lät inte fel. Har aldrig haft ekonomi för sånt oavsett om jag haft skulder eller inte. Men i framtiden kanske
 

Esmeralda

V.I.P
Poäng: 396
Blev medlem
7 Oktober 2019
Meddelanden
345
Mottagna reaktioner
236
Poäng
396
Jag har lyxat idag..unnat mig ett par nya(!!!) skor och vantar inför vintern. Jag är så frusen av mig så jag tyckte att trots slantvridandw borde jag kunna hitta de där 350kr och dra in någon annanstans!
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 821
Poäng
1 277
Jag la hela 1200 kr på ny vinterjacka, termobyxor, handskar och vinterstövlar till sonen. Då ska han banne mig inte frysa i vinter. Han är verkligen inte bortskämd och blev jätteglad. Förra året fick den gamla overallen hänga med en säsong till för den passade fortfarande. Men jag själv får nöta vidare på mina gamla paltor och vinterkängor. Det börjar verkligen bli tunnt i garderoben.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp