• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dom slår fast – förseningsavgift på lån förbjuds inte.

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Jag kan inte hitta specificerat att dem lagt på skuldränta på mig. Har dem inte gjort det på alla? Vart ser du detta?

Skuldränta eller dröjsmålsränta är lagligt att lägga på enligt avtal, det är enbart förseningsavgifter eller dylikt (utöver påminnelseavgifter) som är olagliga.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 016
Mottagna reaktioner
543
Poäng
597
Skuldränta eller dröjsmålsränta är lagligt att lägga på enligt avtal, det är enbart förseningsavgifter eller dylikt (utöver påminnelseavgifter) som är olagliga.
Jag skrev fel, jag menar förseningsavgift såklart. Haha
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Såg just att en inkassoskuld hos Svea skrivits ner med över 7000 kr :)
Mailade dem och bad dem korrigera förseningsavgifter på samtliga mina ärenden där, plus ränta. Riktigt bra!

Tack @Kraputt för att du startade denna tråd!
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Märkligt svar, då det är inkassolagen som styr påminnelseavgifter, inkassoavgifter och avgift för avbetalningsplan. Alltså det är enbart de kostnaderna som får uppstå om man är sen med sin betalning, samt avtalad dröjsmålsränta.


Paragraf 18 i konsumentkreditlagen har väl inget med förseningar att göra, alltså extra avgifter om betalningen är sen? Så kan jag inte tolka texten… hur tolkar ni den?

 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
303
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Uppmärksammade precis om att Ecster har dragit förseningsavgifter på mig 11 gånger á 145 kr varje gång. Någon som har försökt kontakta Ecster kring detta?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp