• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Efter avslutad skuldsanering

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
När jag läser i detta forum blir jag helt perplex av all fördomar jag ser. Brorduktig experter som ska tala om för andra hur de ska leva sitt liv. Har man inte haft SS själv så vet man inte vilken disciplin det ligger i att reda ut de 5 1/2 år det tar. Eller för den delen hur man förändrar hela sin inställning till skulder, hur noga man blir med att betala alla räkningar i tid.

Har du inte haft SS själv, ställ gärna frågor, men döm inte. Vi måste bli av med den stigmatiserade bild vi har av människor med skulder. Vad gäller privatpersoner är Sverige det land i världen som har bäst återbetalning av skulder.

Vad folk gör med sin ekonomi och hur de hanterar sina kreditvärdigheter är upp till dem själv, precis som konsekvenserna de får ta av sitt handlande. Har du ett fördömande i din text, eller ett behov av att trycka ner någon som precis gått igenom 5 tuffa år. Då har du nog själv levt upp ditt liv till fullo, din självpåtagna illaluktande expertis är resterna av ett miserabelt liv som stinker självförakt utan minsta självinsikt. Troligtvis har du ingen aning om hur det känns att se ditt barn i ögonen och säga orden "vi har inte råd". Varför är du överhuvudtaget kvar på denna planet, avlägsna dig genast. Hur? Använd din fantasi. Är det så att du inte har handlingsresurserna till det, kontakta Schweiz!
Hej.
Andas lite?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
När jag läser i detta forum blir jag helt perplex av all fördomar jag ser. Brorduktig experter som ska tala om för andra hur de ska leva sitt liv. Har man inte haft SS själv så vet man inte vilken disciplin det ligger i att reda ut de 5 1/2 år det tar. Eller för den delen hur man förändrar hela sin inställning till skulder, hur noga man blir med att betala alla räkningar i tid.

Har du inte haft SS själv, ställ gärna frågor, men döm inte. Vi måste bli av med den stigmatiserade bild vi har av människor med skulder. Vad gäller privatpersoner är Sverige det land i världen som har bäst återbetalning av skulder.

Vad folk gör med sin ekonomi och hur de hanterar sina kreditvärdigheter är upp till dem själv, precis som konsekvenserna de får ta av sitt handlande. Har du ett fördömande i din text, eller ett behov av att trycka ner någon som precis gått igenom 5 tuffa år. Då har du nog själv levt upp ditt liv till fullo, din självpåtagna illaluktande expertis är resterna av ett miserabelt liv som stinker självförakt utan minsta självinsikt. Troligtvis har du ingen aning om hur det känns att se ditt barn i ögonen och säga orden "vi har inte råd". Varför är du överhuvudtaget kvar på denna planet, avlägsna dig genast. Hur? Använd din fantasi. Är det så att du inte har handlingsresurserna till det, kontakta Schweiz!
Oj, vad arg.
 

Roger123

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
31 Maj 2021
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
När jag läser i detta forum blir jag helt perplex av all fördomar jag ser. Brorduktig experter som ska tala om för andra hur de ska leva sitt liv. Har man inte haft SS själv så vet man inte vilken disciplin det ligger i att reda ut de 5 1/2 år det tar. Eller för den delen hur man förändrar hela sin inställning till skulder, hur noga man blir med att betala alla räkningar i tid.

Har du inte haft SS själv, ställ gärna frågor, men döm inte. Vi måste bli av med den stigmatiserade bild vi har av människor med skulder. Vad gäller privatpersoner är Sverige det land i världen som har bäst återbetalning av skulder.

Vad folk gör med sin ekonomi och hur de hanterar sina kreditvärdigheter är upp till dem själv, precis som konsekvenserna de får ta av sitt handlande. Har du ett fördömande i din text, eller ett behov av att trycka ner någon som precis gått igenom 5 tuffa år. Då har du nog själv levt upp ditt liv till fullo, din självpåtagna illaluktande expertis är resterna av ett miserabelt liv som stinker självförakt utan minsta självinsikt. Troligtvis har du ingen aning om hur det känns att se ditt barn i ögonen och säga orden "vi har inte råd". Varför är du överhuvudtaget kvar på denna planet, avlägsna dig genast. Hur? Använd din fantasi. Är det så att du inte har handlingsresurserna till det, kontakta Schweiz!
Men varför säger du det till mig? Du missförstod nog mitt inlägg! Hela mitt resonemang går ut på att bara för att man har haft ss så är man inte en sämre människa. Under dom 5 åren som vi genomled det gamla ss så lärde vi oss en sak, att inte missa en millimeter av räkningar och när vi var klara med ss så är vi precis lika skitnoga. Jag står för att det finns många som köper ny bil och bakar in detta i huslånet för har du en relativ låg belåning på din fastighet så är du ganska säker att du kan utöka bostadslånet med vad en bil kostar.
Men har du inte den möjlighet, varför ska du inte kunna ta ett lån när du är skuldfri?
Finns säkert statistik på hur många som inte har satt sig i ekonomiskt kluster, men som ligger på gränsen vad dom klarar av? Finns ju en anledning till varför bankerna skärpte amorteringskraven för några år sedan!
Du är inte en sämre människa bara för du har haft ss tvärtom vill jag säga. Har man varit där så är dom flesta skitnoga att inte hamna där igen, men många som inte varit där tror nog inte att dom kan hamna där utan kör på för att upprätta en sorts falsk fasad. Nu kommer snart årets dyraste månad, julen! Hur många gräver inte sin ekonomiska grav ännu djupare då bara för att hålla fasaden fin? Men det spelar väl ingen roll, eller?
 

Missue Tartuffe

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
3 November 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
4
Poäng
1
Oj, det blev nog fel om du upplevde det riktat till dig. Jag får be om ursäkt för min tekniska okunnighet. Tvärtom känner jag starkt med dig. Varför ska du behöva förklara dig, vem ger andra rätt att döma? Har själv genomlidet helvetet med tre barn som fått betala priset av min situation. Första jag gjorde när jag var klar, tog lån till en bil. Mina barn skulle inte längre skämmas över min risiga gamla skoda. Tog ej lån till en semester men använde kreditkort på semestern. 4 år senare och inga obetalda räkningar. Två äldsta barnen har flyttat ut och jag känner mig som en miljonär. Har chockerande mycket pengar över varje månad och är fortfarande ovan vid detta. Livet jag tvingades leva de 5 åren präglade mig. Jag själv lever fortfarande efter samma system, men barnen har det bra. Min betalning är euforin jag får uppleva av att kunna ge dem vad de förtjänar, hjälpa dem när de behöver. Framför allt att inte behöva skämmas inför min egen familj längre. Det var längesedan nu, men glömmer aldrig minstingens fråga när han var 7 "pappa, är vi fattiglappar?". Ps. Precis bytt upp mig till årsmodell 2020, med lån. Har pengar, men gillar att ha pengar och då passar lån bra. :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Oj, det blev nog fel om du upplevde det riktat till dig. Jag får be om ursäkt för min tekniska okunnighet. Tvärtom känner jag starkt med dig. Varför ska du behöva förklara dig, vem ger andra rätt att döma? Har själv genomlidet helvetet med tre barn som fått betala priset av min situation. Första jag gjorde när jag var klar, tog lån till en bil. Mina barn skulle inte längre skämmas över min risiga gamla skoda. Tog ej lån till en semester men använde kreditkort på semestern. 4 år senare och inga obetalda räkningar. Två äldsta barnen har flyttat ut och jag känner mig som en miljonär. Har chockerande mycket pengar över varje månad och är fortfarande ovan vid detta. Livet jag tvingades leva de 5 åren präglade mig. Jag själv lever fortfarande efter samma system, men barnen har det bra. Min betalning är euforin jag får uppleva av att kunna ge dem vad de förtjänar, hjälpa dem när de behöver. Framför allt att inte behöva skämmas inför min egen familj längre. Det var längesedan nu, men glömmer aldrig minstingens fråga när han var 7 "pappa, är vi fattiglappar?". Ps. Precis bytt upp mig till årsmodell 2020, med lån. Har pengar, men gillar att ha pengar och då passar lån bra. :)
Jag håller fullständigt med Dig i dessa ord. Tycker att detta med att ”aldrig mer ta lån” BARA för att man har haft skuldsanering är ytterst löjligt…
Att man har hamnat där man hamnat beror självklart på flertalet olika omständigheter och behöver inte per automatik innebära att man INTE kan hantera pengar…
Snarare om att man har gjort val man kanske inte borde gjort…
Har man som Du skriver, genomgått en 5-årig skuldsanering med allt vad det innebär, så bör man ha förstått innebörden av att hantera sin ekonomi oavsett anledning…

Jag förstår innerligt ditt resonemang att vilja ge tillbaks till Dina barn…
Min dotter blev precis vuxen per definition när min ekonomi kraschade, men hon har själv lidit oerhört över att se vad jag gick igenom. Det såg hon aldrig komma, så att säga… Jag kunde då aldrig hjälpa henne när hon flyttade till sitt egna första boende eller andra saker som var viktiga när hon slutade gymnasiet…och dåligt samvete över detta har jag fortfarande…

Nu har jag turen att jag tjänar bra. Jag kommer kunna spara mycket pengar så fort min skuldsanering är över (om jag får behålla hälsan, så klart), men om det är något jag vill göra då, så är det då att hjälpa min dotter ekonomiskt.
Hon kommer i den vevan bli klar med sina universitetsstudier och jag vill kunna stötta henne med sin första köpta boende…
På vilket sätt återstår att se…
 
Senast ändrad:

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Jag vill inte döma er men ni har inte tänkt på att spara ihop till saker nu när er sanering är över ?
Det är ju exakt det beteendet som gör att man hamnar i skuldfällan igen
Jag har skuldsanering och har precis köpt glasögon för mina sparpengar.
Bilköp är en annan sak om man är beroende av sin bil men även det går att lösa med sparade pengar, jag köpte en fin begagnad nu i juni när jag fick behålla hela lönen.
Vad köpte du bilen för? Sitter och söker en billig och vettig bil för under 10 000 kr som har vettig skatt på sig och inte blir blodigt dyr i försäkring.
Och tycker du att det fungerar med den extra månadskostnad som det blir?
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Sedan så ...

... det här med att ta lån direkt efter en skusan. Jag tror att man får ha en flexibel hållning till att man kommer att ha olika åsikter. Och det utan att ta till personangrepp.
Men, visst - man kan bli provocerad av individer som trycker på känsliga knappar. En del av hur man blir provocerad kan ju ligga i att man antigen känner sig orättvist anklagad (trots att en annans persons åsikt är just det ... en åsikt) eller att det faktiskt blir en jobbig påminnelse om just tankesättet kring lån.

Men, oavsett vad - en person kommer att anse att det är OK att ta lån till en efterlängtad semester för att man vill komma iväg så fort som möjligt. En del av mig kan förstå det. Suget att få göra en sådan sak speciellt om man har barn är mänskligt. En annan person kommer att anse att det är helt befängt och att man ska sitta still i båten och spara ihop pengar till semestern.

Vad de flesta tycks vara överens om är iaf att lån till bostad och eventuellt en bil är rimligt. Så det är väl gott så.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Vad köpte du bilen för? Sitter och söker en billig och vettig bil för under 10 000 kr som har vettig skatt på sig och inte blir blodigt dyr i försäkring.
Och tycker du att det fungerar med den extra månadskostnad som det blir?
Min bil kostade 12000 kr. Är en äldre bil men i bra skick.
Nu har bensinkostnaderna skenat iväg då jag började nytt jobb och pendlat. Igår flyttade jag till nytt boende några minuter från mitt nya jobb så bilen kommer inte belasta så mycket.
Försäkring 350 kr per månad. Skatt lite över 1000 kr per år.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Min bil kostade 12000 kr. Är en äldre bil men i bra skick.
Nu har bensinkostnaderna skenat iväg då jag började nytt jobb och pendlat. Igår flyttade jag till nytt boende några minuter från mitt nya jobb så bilen kommer inte belasta så mycket.
Försäkring 350 kr per månad. Skatt lite över 1000 kr per år.
Tack! Uppskattar att du svarar.
Sitter och räknar på vad en faktiskt månadskostnad skulle bli med halvförsäkring (ingen idé att ha helförsäkring på en gammal och billig bil förstår jag - men vill gärna kunna bli bärgad om något händer). Försöker få en uppfattning om vad som bör läggas undan i buffert för däck och eventuellt mindre underhåll.

Allt för att det billiga inköpet inte ska bli ett slukhål på sista raden :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp