• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Efter avslutad skuldsanering

Hasse100

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
Kollade min UC Score idag. Ligger på 0.5 vilket är enligt Kreddy mycket bra. Ser låneinstitut eller banker min historik? För på Min UC så står inget kvar om någonting.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Kollade min UC Score idag. Ligger på 0.5 vilket är enligt Kreddy mycket bra. Ser låneinstitut eller banker min historik? För på Min UC så står inget kvar om någonting.

Exakt som det ska se ut efter avslutad skuldsanering ! :)
Livet ställs på ”hold” under en skuldsanering, men därefter är du helt ren och fri !

STORT GRATTIS till avklarad skuldsanering !! All lycka till framgent! :)
 

Hasse100

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
Tack. Och ser de min tidigare skuldsanering fortfarande? Tänker om de ser sånt som jag som privatperson inte ser.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Tack. Och ser de min tidigare skuldsanering fortfarande? Tänker om de ser sånt som jag som privatperson inte ser.

Nej, det kan dom inte göra.
Dock spekuleras det i sk ”hemliga listor”, dvs att bankerna/låneinstituten behåller våra personuppgifter gällande att vi tidigare har haft skulder hos dom som ingått i skuldsanering...

Vet dock inte huruvida detta stämmer, för jag har t.ex noterat flertalet som efter avslutad skuldsanering och behövt söka lån (av olika anledningar) likväl blivit erbjudna lån av banker där dom tidigare haft skuld hos som ingått i deras skuldsanering...
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
209
Mottagna reaktioner
108
Poäng
297
Nej, det kan dom inte göra.
Dock spekuleras det i sk ”hemliga listor”, dvs att bankerna/låneinstituten behåller våra personuppgifter gällande att vi tidigare har haft skulder hos dom som ingått i skuldsanering...

Vet dock inte huruvida detta stämmer, för jag har t.ex noterat flertalet som efter avslutad skuldsanering och behövt söka lån (av olika anledningar) likväl blivit erbjudna lån av banker där dom tidigare haft skuld hos som ingått i deras skuldsanering...

De kan (och har rätt) att spara uppgifterna i minst 5 år från dess att skuldförhållandet reglerades. Enligt penningtvättslagen ska man behålla uppgifterna i 5 år och enligt bokföringslagen ska man behålla uppgifterna i 7 år om jag minns helt rätt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
De kan (och har rätt) att spara uppgifterna i minst 5 år från dess att skuldförhållandet reglerades. Enligt penningtvättslagen ska man behålla uppgifterna i 5 år och enligt bokföringslagen ska man behålla uppgifterna i 7 år om jag minns helt rätt.

Mycket möjligt att så är fallet, men sen om gemene tjänsteman hos bankerna som tex de som handlägger vanliga frågor alternativt låneansökningar kan se detta är en helt annan fråga...

Jag menar det mesta i de flesta branscher måste sparas i ett X antal år, inte minst de ekonomiska förehavanden inom bolag, MEN det arkiveras enkom för att tas fram om t.ex revisorerna har frågor om det eller andra oriktigheter/frågetecken dyker upp...
 

Hasse100

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
Såg nu att min kreditbedömning/riskanalys låg på 0,51% Bäst är 0.1 och sämst 99.9. Vad menas med det? Och varför? Uc Score 0.5 kanonbra men vad menas med detta? Och vad kollas vid ett billån? Uc Score eller kreditbedömning eller kanske båda?
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Såg nu att min kreditbedömning/riskanalys låg på 0,51% Bäst är 0.1 och sämst 99.9. Vad menas med det? Och varför? Uc Score 0.5 kanonbra men vad menas med detta? Och vad kollas vid ett billån? Uc Score eller kreditbedömning eller kanske båda?
Det är 0.51% chans statistiskt att du hamnar på obestånd inom ett år. Av 200 identiska med dig dig kommer drygt en att misslyckas med betalning.

Olika bolag kollar olika och väger in Olika saker.
 

Hasse100

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
Ok. Uppmuntrande läsning. Synd om de som inte klarar sig. Tack för svar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp