• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Egen omprövning, ska man spara?

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej,
Fått en löneökning på ca 1500kr brutto per månad.
Hyran har höjts med ca 500kr netto.
Vet att det i sig inte är skäl att behöva göra en omprövning.

arbetade övertid en månad oplanerat och fick 3090kr brutto extra den månaden och vid telefonkontakt med KFM var det ingen idé att göra omprövning då det inte överskred 4-5000kr netto extra.

Inte heller retroaktiv löneökningen som man fick för att nya lönen inte hade förhandlats klart i tid behövde man göra omprövning på så länge inte löneökningen var utöver det vanliga.
Väldigt oklart vad det var, men antar att det är mer än 4-5000kr netto per månad dom syftar på minus ev ökad hyra m.m

men nu till min fråga, låt oss säga att man gör en omprövning. Väntetiden är ju typ 5 månader. Skall man då spara ev extra pengar i fem månader eller blir man inte tvungen att betala in retroaktivt?
Gäller nya inbetalningen från ev beslut på omprövningen eller kan den gälla retroaktivt?

KFM har på sin hemsida skrivit med klartext nu summan som gäller.
Vi kan bevilja en omprövning av skuldsaneringen om ändringen i din ekonomi är betydande (väsentlig). Som huvudregel ska du ha kvar minst 4 000—5 000 kronor mer per månad.

Det är iaf bra, då är det 4-5k mer per månad och formulerat som sådant att det är netto det gäller.

• Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247

Rekommenderar att läsa hela detta dokument. Ett fall som prövats i högsta domstol och används idag som rekommenderad linje att gå på för när man ska ompröva eller inte vad gäller inkomst.

Det är i vanliga fall 4000-5000 kr mer i månaden som gäller för att "gäldenärens ekonomiska förhållanden skall ha förbättrats väsentligt". Man slår ut det på årsbasis eftersom det är vad som syns i deklarationen. Delvis: Får du ut ca (4000 x 12 = 48000 kr) till (5000 x 12 = 60 000 kr) mer netto på året är det dags att göra omprövning för att inte vara i farozonen.

Sen om man har nollplan eller extremt hög inkomst kanske bedömningen kan ske lite annorlunda för vad som innebär: "gäldenärens ekonomiska förhållanden skall ha förbättrats väsentligt" om en borgenär väljer att göra omprövning. Men i de flesta fall verkar det vara dessa riktlinjer som gäller från ovan dokument.

Senast ändrad:

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Hej,
Fått en löneökning på ca 1500kr brutto per månad.
Hyran har höjts med ca 500kr netto.
Vet att det i sig inte är skäl att behöva göra en omprövning.

arbetade övertid en månad oplanerat och fick 3090kr brutto extra den månaden och vid telefonkontakt med KFM var det ingen idé att göra omprövning då det inte överskred 4-5000kr netto extra.

Inte heller retroaktiv löneökningen som man fick för att nya lönen inte hade förhandlats klart i tid behövde man göra omprövning på så länge inte löneökningen var utöver det vanliga.
Väldigt oklart vad det var, men antar att det är mer än 4-5000kr netto per månad dom syftar på minus ev ökad hyra m.m

men nu till min fråga, låt oss säga att man gör en omprövning. Väntetiden är ju typ 5 månader. Skall man då spara ev extra pengar i fem månader eller blir man inte tvungen att betala in retroaktivt?
Gäller nya inbetalningen från ev beslut på omprövningen eller kan den gälla retroaktivt?

KFM har på sin hemsida skrivit med klartext nu summan som gäller.
Vi kan bevilja en omprövning av skuldsaneringen om ändringen i din ekonomi är betydande (väsentlig). Som huvudregel ska du ha kvar minst 4 000—5 000 kronor mer per månad.

Det är iaf bra, då är det 4-5k mer per månad och formulerat som sådant att det är netto det gäller.
Finns ingen anledning att ompröva för 1500 kr brutto. Inte heller för att du en månad jobbat övertid o fått ut lite extra.
Det ska handla om en stadigvarande ökning av betalutrymmet om 4000-5000 kr (alltså netto minus ev ökade kostnader för tex hyra).
OM du skulle få en sån stor ökning av inkomst så en omprövning behöver göras så betalar du inte retroaktivt. Dvs, du behöver inte spara det du får extra.
Däremot ett stort arv el vinst tex ska omprövas o dessa pengar ska förstås sparas till beslut.

Snurre

Kunnig medlem
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Finns ingen anledning att ompröva för 1500 kr brutto. Inte heller för att du en månad jobbat övertid o fått ut lite extra.
Det ska handla om en stadigvarande ökning av betalutrymmet om 4000-5000 kr (alltså netto minus ev ökade kostnader för tex hyra).
OM du skulle få en sån stor ökning av inkomst så en omprövning behöver göras så betalar du inte retroaktivt. Dvs, du behöver inte spara det du får extra.
Däremot ett stort arv el vinst tex ska omprövas o dessa pengar ska förstås sparas till beslut.
Tack, det va det sista du skrev som jag var fundersam över.

Snurre

Kunnig medlem
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Ja precis, sen ska man exkludera ev semesterersättning från det där med då semesterersättningen inte får räknas som en ökning av inkomst.

annlo

V.I.P & LF entusiast
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Ja precis, sen ska man exkludera ev semesterersättning från det där med då semesterersättningen inte får räknas som en ökning av inkomst.
Nja...semesterers är ju en del av din inkomst så den räknas.

Snurre

Kunnig medlem
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Nja...semesterers är ju en del av din inkomst så den räknas.
Hmm, när jag hade inledande skuldsanering sa dom att semesterersättningen va inget dom räknade med då jag har fast anställning utom då gick dom på min månadslön gånger 12

iofs om jag räknar med min semesterersättning är min månadsinkomst ca 1300kr netto mer i månaden om man slår ut det på ett år.
Semesterersättningen betalas ju vanligtvis ut under två månader på ett år som att det är 5veckor.

så antar att de dom menade va att som att det inte är systematiskt och faller under 4k gränsen är de ingen fara.
Är förmodligen så dom tänker.

Senast ändrad:

annlo

V.I.P & LF entusiast
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Hmm, när jag hade inledande skuldsanering sa dom att semesterersättningen va inget dom räknade med då jag har fast anställning utom då gick dom på min månadslön gånger 12

iofs om jag räknar med min semesterersättning är min månadsinkomst ca 1300kr netto mer i månaden om man slår ut det på ett år.
Semesterersättningen betalas ju vanligtvis ut under två månader på ett år som att det är 5veckor.

så antar att de dom menade va att som att det inte är systematiskt och faller under 4k gränsen är de ingen fara.
Är förmodligen så dom tänker.
Deklarerad årsinkomst delat i 12...Där ingår även semesterersättningen. Jag hade/har oxå ob som varierar plus att det räknades med viss övertid så handläggaren tog årsinkomst delat i 12 för att få fram ett genomsnitt.

Snurre

Kunnig medlem
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Deklarerad årsinkomst delat i 12...Där ingår även semesterersättningen. Jag hade/har oxå ob som varierar plus att det räknades med viss övertid så handläggaren tog årsinkomst delat i 12 för att få fram ett genomsnitt.
Hmm okej, lite underligt då.
Dom frågade bara efter min månadsinkomst.
Även den som står i beslutet står något i stil med:
Xxx månadsinkomst har ökat sedan inledande med xxx

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp