Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Frogtail - Upp till 40 000 kr över 3 år. Ej UC
3. Aasa - Upp till 50 000 kr över 3 år
4. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

En dag på kfm

Diskussion i 'Fritt' startad av Lasseman, 20 december 2017.

1. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    804
    Trofépoäng:
    817
    Jag funderar på om jag ska skriva ihop lite hur en dag på kfm kan vara, är det av intresse eller är det mest något att irritera sig över?

2. Terry_

Terry_ V.I.P

Mottagna gillanden:
    18
    Trofépoäng:
    82
    Jag tror att det kan vara ganska intressant,
    Skadar ju aldrig att vara mer allmänbildad.

3. Lasseman

Mottagna gillanden:
    804
    Trofépoäng:
    817
    Sammanställde lite hur en dag häromdagen såg ut, ska se om jag lyckas klistra in den, var inte så sugen på att skriva direkt på forumet om jag skulle råka klicka ner sidan :rolleyes:

4. Lasseman

Mottagna gillanden:
    804
    Trofépoäng:
    817
    Ungefär så här kan en dag avlöpa:

Kommer på jobbet ca 0720.

Får en post-it-lapp av en kollega med 3-4 personnummer där bankuppgifter kommit in och det var tydligen bra om just jag tog tag i dessa. Blir utmätningsbeslut på 3 av 4 personer, utmäter på bankkonton och på en person utmäts fondandelar.

0800: Har telefonpass en timma, tar över samtal som inte kundservice kan eller får svara på. Får 3 samtal under mitt pass. 1 vill anmäla sig till visning av en bostadsrätt som ska säljas exekutivt, en vill meddela ny hyra, beslutar om ändring i löneutmätningen direkt.

Tredje samtalet blir ganska långt. En som fått sin och 4 släktingars gemensamma fjällstuga utmätt. Hen vill ha avbetalningsplan för sina skulder, kan tänka sig att betala ”1000, max 1500 kr i månaden” Hen har fått några samtal av sina släktingar, släktingarna var inte alls nöjda. Ser att aktuella skulden är på nästan 800000, hänvisar i slutändan till att antingen få uppgörelse med respektive sökande, eller att släktingarna får köpa ut hen genom att betala alla skulder. Hen vill ha mer tid på sig, ett halvår, för att försöka reda ut situationen, säger nej till det.

Mellan och under samtalen sitter jag och gör lite ändringar i löneutmätningsbeslut, begränsar beslut till lägre belopp då skulderna nästan är betalda.

0900: Fika hade jag tänkt. En av släktingarna till han med huset ringer och undrar om det verkligen stämmer att dom ska betala 800000. Förklarar att det är deras beslut, men att skulle innebära att utmätningen förfaller och det då står dom fritt att göra som dom vill med fastigheten.

0930, en kollegas barn har fått magsjuka och jag får följa med som vittne i stället för kollegan. Det ska verkställas en avhysning.

0945, på plats vid avhysningsadressen. Ingen är hemma, vi går in och säkerställer att ingen är där, dokumenterar vad som finns i respektive rum för att kunna planera tömning av lägenheten någon annan dag. Hyresvärden byter lås och vi är klar 0955.

1010, räknar på värde på en villa i ett område där värdena inte är jättehöga. Kommer fram till att lånen är högre än vad vi kan anta att den kan säljas för.

1100, en person som bostadsrätten är utmätt för ringer, även denne önskar en avbetalningsplan. Förklarar att det får hen ta med respektive sökande och om hen inte lyckas få till det så måste hen försöka hitta en annan bostad då bostadsrätten snart ska på auktion

1130, lunch

1200, Svarar på några mail som kommit till myndighetsmaillådan, någon har mailat och berättat att hen har betalat in det sista på sina skulder, någon önskar anstånd på sin löneutmätning. Sistnämnda svarar jag att jag behöver information om varför hen tycker sig ska ha anstånd, hur länge etc.

1245. Den som ville ha anstånd ringer in vill redogöra på telefon för varför hen vill ha uppehåll i löneutmätningen. Orsaken är julklappar/julmat. Förklarar att sånt inte är skäl för anstånd. Hen blir jättearg och förklarar vilken otroligt dålig människa jag är, skriker allt möjligt otrevligt och ber mig dra åt helvete innan hen lägger på i örat på mig.

1300, besök i receptionen, en person vill på plats lämna in några delgivningskvitton på ett antal betalningsförelägganden. Har precis lagt dom i korgen förutgående post när en till person kommer, vill diskutera sin löneutmätning och har med sig en lång lång lista med utgifter som hen tycker att vi borde ta hänsyn till. Går igenom hela listan, blir någon mindre ändring på grund av att priset på busskortet ändrats sedan beslutet fattades. Övriga kostnader, tex en avbetalning på en släpvagn, privatleasing av en bil och det absolut dyraste viasatpaket jag sett får hen inte behålla extra pengar för.

1350, samtal från en av de jag utmätt pengar på banken för i morse. Pengarna, ca 30000 var sparade för att åka på en utlandsresa med familjen, den skulle betalas om några dagar. Hänvisar till att överklaga beslutet.

1400, förbereder ett antal hembesök som ska göras ett par veckor senare, skickar ut meddelanden om att vi ska komma på besök, kollar avstånd mellan olika ställen för att dagen ska bli lagom lång.

1500, påbörjar ett par nya utredningar på personer som aldrig haft något för indrivning förut. Försöker nå dem per telefon men får inte svar av någon.

Går hem strax innan 16.

Lånforum.se, Lize, Idiotfru och 1 annan gillar detta.
  5. pannik

pannik V.I.P

Mottagna gillanden:
    28
    Trofépoäng:
    101
    Jag skulle nog aldrig klara av ett sånt jobb som du har, många som blir förbannade på en och så..

Lize och Lasseman gillar detta.
  6. Bramserud

Bramserud V.I.P

Mottagna gillanden:
    50
    Trofépoäng:
    156
    Sådant där tycker jag är fascinerande. Nu vet jag tyvärr hur det känns att logga in på banken och inse att man har mycket mindre pengar än man trodde, för att Kronofogden har varit där och nallat, men aldrig har jag kommit på något så dumt och meningslöst som att ringa och klaga på detta. Har man inget bättre ändamål för pengarna än att lägga dem på en semester så måste man ju fatta att ett sådant samtal inte kan resultera i annat än att man slösar bort sin tid...

Lasseman och Lize gillar detta.
  7. loveg

loveg V.I.P

Mottagna gillanden:
    82
    Trofépoäng:
    217
    Full respekt för dig Lasseman ett hårt och svårt jobb. Det är bra att du är kvar på forumet och ser att den absoluta majoriteten av oss vill göra rätt och bra ifrån oss. Hur vi kämpar och sliter. Detta kan få dig att kombinera din myndighetshjärna med ett empatiskt hjärta. Beslut och lagar kanvi inte i en handvändning ändra på men ett gott bemötande kan vi ha på momangen.
    God Jul och hoppas du får lite fin ledighet. God jul till er alla andra också.

Lasseman, weroo83, Loppan och 2 andra gillar detta.
  8. Idiotfru

Idiotfru Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Trofépoäng:
    51
    Alla jag har haft kontakt med på KFM har varit fantastiska och det får jag ännu mer respekt för nu när jag läser om din dag. Stort tack för att du och dina kollegor orkar (sedan arbetar du ju med oss här på din fritid med dessutom) men jag hoppas verkligen att ni får handledning också för att klara av allt.
    Jätteintressant.

Lasseman och Lize gillar detta.
  9. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    482
    Trofépoäng:
    567
    Tack för en utförlig vardagsbeskrivning @Lasseman!

Hur är arbetskulturen/-moralen på KFM? Är det en arbetsplats där medarbetarna i huvudsak mår bra? Du skriver om en kollega som vabbar tex, är sjukskrivningar och VAB vanligare än på andra ställen? Kan man avskärma sig från det elände en del "kunder" dragit på sig av en eller annan anledning?

10. CJ81

CJ81 V.I.P

Mottagna gillanden:
    59
    Trofépoäng:
    156
    Bra läsning Lasseman. Skriv mer!

Hope777 gillar detta.

Dela sidan