• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ett helvete på G efter 12 års spelberoende

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Jag förstår att du vill väl Trias och jag är tacksam för all input. Har ju själv tänkt tanken med KF osv men känner att min hälsa nog kommer ta mer stryk av att vara jagad av inkasso först, sen inte kunna ha kontroll över situationen själv, kunna ta hand om förhållandet samtidigt (tror det blir svårt att hålla ett förhållande levande när man aldrig kan göra något och inte vet hur länge det pågår med löneutmätning). Måste ju vara bättre att ha två samlingslån om ett år (dvs om min flickvän ska blandas in i min misär). Då tickar visserligen räntorna på, men man har ett grundbelopp med amortering +ränta varje månad som man vet att man klarar av, då kan jag först spara ihop en liten buffert sen börja amortera extra varje månad som satan.

På så vis kan man välja mer hur man ska göra varje månad utan att bli kontrollerad i all evighet av KF, jagad av dvs inkasso etc.

Men känner mig i o f s värd något hårt straff efter vad jag har ställt till med för mig själv och min lilla familj..
Min tanke och erfarenhet larmar över att du hoppas på att din flickvän ska ta ett blanco lån för att rädda situationen. Men om blanco lån inte räddat dig tidigare tror jag inte det gör det nu heller. Om hon nu mot förmodan vill hjälpa dig och har möjlighet till det, varför inte ansöka om ett vanligt lån hos en shysst bank där det faktiskt kommer minska? Tänk efter och kontakta kanske en skuldradgivare om råd, hjälp från någon utomstående med kunskap och erfarenhet. Tror inte du egentligen vill utsätta din flickvän att hamna där vi andra är. Hoppas du finner en lösning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Min tanke och erfarenhet larmar över att du hoppas på att din flickvän ska ta ett blanco lån för att rädda situationen. Men om blanco lån inte räddat dig tidigare tror jag inte det gör det nu heller. Om hon nu mot förmodan vill hjälpa dig och har möjlighet till det, varför inte ansöka om ett vanligt lån hos en shysst bank där det faktiskt kommer minska? Tänk efter och kontakta kanske en skuldradgivare om råd, hjälp från någon utomstående med kunskap och erfarenhet. Tror inte du egentligen vill utsätta din flickvän att hamna där vi andra är. Hoppas du finner en lösning.

Hej bekymrad och tack för kloka ord! Håller med dig egentligen. Vill absolut inte dra in henne i någon skuldsituation. Vet inte hur det kommer bli ö H t. Tänker bara att om vi ska se någon skuldfri framtid ihop innan 15-20 år så är det bättre att jag betalar hennes lån och kan amortera mer. Som det är idag går ju det mesta tull räntor på blanco första åren. Har ju också hållit på med det här u största hemlighet. Ingen har vetat och har då när jag fått beviljade blanco och betalat tillbaka sms-lån, tagit nya och spelat bort allt för att försöka "lösa" situationen innan någon märker. Om hon vet om allt, tar över min ekonomi så tänker jag att jag inte behöver dölja något längre. Men självklart gäller det ju för mig att hålla mig borta helt från sms-lån och spel (vilket jag blockat nästan allt, dock tar det sån j*vla tid med runt 250 spelsidor som jag är reggad på:( )
Men vi får se hur allt blir. Börjar bli slut av allt grubblande. Bra idé med vank istället. Ska man då vara ärlig med att hon vill ta lånet för att baka ihop mina lån efter ett spelberoende? Bokar man ett möte? Beviljar dom 300 000 utan säkerhet på vanliga banker? Hon är nu mammaledig och får ut mycket mindre än i vanliga fall ? Kan man då förklara i så fall att jag ska betala detta?
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Hej bekymrad och tack för kloka ord! Håller med dig egentligen. Vill absolut inte dra in henne i någon skuldsituation. Vet inte hur det kommer bli ö H t. Tänker bara att om vi ska se någon skuldfri framtid ihop innan 15-20 år så är det bättre att jag betalar hennes lån och kan amortera mer. Som det är idag går ju det mesta tull räntor på blanco första åren. Har ju också hållit på med det här u största hemlighet. Ingen har vetat och har då när jag fått beviljade blanco och betalat tillbaka sms-lån, tagit nya och spelat bort allt för att försöka "lösa" situationen innan någon märker. Om hon vet om allt, tar över min ekonomi så tänker jag att jag inte behöver dölja något längre. Men självklart gäller det ju för mig att hålla mig borta helt från sms-lån och spel (vilket jag blockat nästan allt, dock tar det sån j*vla tid med runt 250 spelsidor som jag är reggad på:( )
Men vi får se hur allt blir. Börjar bli slut av allt grubblande. Bra idé med vank istället. Ska man då vara ärlig med att hon vill ta lånet för att baka ihop mina lån efter ett spelberoende? Bokar man ett möte? Beviljar dom 300 000 utan säkerhet på vanliga banker? Hon är nu mammaledig och får ut mycket mindre än i vanliga fall ? Kan man då förklara i så fall att jag ska betala detta?
När min man tog ett lån för att försöka lösa mina skulder hos kronofogden ringde han sin bank och sa precis som det var, att jag lurat honom men att vi nu ska försöka lösa allt. Han fick dock "bara" låna 200 000 då vi inte äger någon hus och så vidare. Ett lån utan säkerhet med 4‰ ränta.
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Ok, nu går det inte längre. Har suttit i flera dagar och grubblat kring hur jag ska lösa allt.
Nu börjar inkasso och kronofogden närma sig på riktigt. Har förlängt lån men i slutet av den här månaden går det inte längre då jag bestämt mig för att inte ta ett enda sms-lån till. Har lagt fokus på att maila spelbolagen om block då jag aldrig har tagit ett sms-lån för annat än spel, men ska nu påbörja block på sms-lån också för att känna mig helt fri.

Är uppe i ca 670 000:- i skulder med alla räntor, alla krediter, alla sms-lån, alla blanco. Jag vet att många här föreslår att man ska släppa allt till inkasso sen fogden. Om jag inte får hjälp med samlingslån är det så det kommer bli...Men känner att ovissheten över att inte ha koll på om alla kreditbolag lämnar in till fogden, eller om man lyckas få skuldsanering inom en hyfsad kort framtid (leva på löneutmätning i 10 år) är värre än känslan av att ha ett enormt skuldberg men att veta att jag tex 1 gång/år får skatteåterbäring som jag kan göra vad jag vill med, kunna jobba extra och slippa kontakta fogden om det blir för stor skillnad i inkomst, slippa utsätta min sambo för alla trakasserier av inkasso etc.

Jag kommer behöva berätta för min sambo nu i nästa vecka eftersom jag inte har betalat min del av hyran till henne ännu. Orkar inte leta fler lån nu och leva det här livet. Hon kommer troligtvis bli väldigt ledsen och känna sig lurad. Vet verkligen inte hur det här kommer gå. Var så nära att berätta allt igår men det sitter så djupt inne. Jag själv har ju bearbetat det här en lång tid och mår ändå dåligt över vad jag har gjort och kan många gånger inte fatta hur det kunde gå så snabbt, men hon har troligtvis ingen aning (har dolt allt väldigt bra med humör, lån för att täcka de andra lånutgifterna etc.). Hur gör man egentligen? Känns helt overkligt att gå igenom detta. Tänker att om jag berättar kommer allt fram och jag kommer kunna påbörja mitt nya liv. Samtidigt så kommer jag känna mig så värdelös och misslyckad då jag genom livet har lagt mycket energi på att framstå som någon som är ekonomiskt smart och har tagit tag i de problem som jag har haft. Egentligen är det precis tvärt om.

Vi har fått en underbar dotter som nu är 7 veckor gammal. Livet hade lekt om jag inte hade varit spelberoende. Nu låtsas jag att livet leker men det riktiga livet känns som i spillror. Dr Jekyll och mr Hyde. Hon kommer verkligen inte fatta någonting när jag avslöjar detta. Kommer nog känna sig ordentligt lurad och tänka tillbaka på alla stunder vi har haft och se det med andra ögon.

Själv försöker jag tänka att jag inte är någon ond människa som mördat eller liknande, utan att det handlar om att jag har spelat bort en massa av påhittet pengar och nu behöver börja ta tag i det. Men de tankarna är ju mycket för att jag ska klara av vardagen.
Känner mig både helt förtvivlad och känslokall inför allt på en och samma gång.
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Hur går det för er andra med spelproblem bakomliggande? Är det någon som har en bra historia om hur ni tog er ur spelandet och hur ni fick en rimlig avbetalning på ev. skyhöga lån? Behöver lite pepp nu för att tänka att det är möjligt att klara det här...
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Hur går det för er andra med spelproblem bakomliggande? Är det någon som har en bra historia om hur ni tog er ur spelandet och hur ni fick en rimlig avbetalning på ev. skyhöga lån? Behöver lite pepp nu för att tänka att det är möjligt att klara det här...

Jag brottas med mig själv hela tiden gällande detta, haft återfall tidigare. Huruvida du kommer hamna hos konofogden vet jag inte men kan garantera dig att det är betydligt bättre att du rensar ditt samvete och berättar det för din sambo/föräldrar eller vilka det nu kan tänkas vara än att de själva upptäcker det. De kommer såklart bli väldigt ledsna, kanske till och med flyförbannade men om de verkligen älskar dig kommer de förlåta dig och stanna kvar och försöka hjälpa. Det är bra att du spärrar dig, både från lånebolag och spelsidor och visar att du faktiskt vill sluta spela.
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Har nu äntligen bekänt allt för min sambo. Det satt långt inne. Skrev ett mail till henne från jobbet i söndags och bad henne läsa igenom i lugn och ro tills jag kom hem och vi kunde prata om allt..fruktansvärd cykelresa hem kan jag säga. Nu efter två dagars gråtande, ilska, diskussioner, uppgivenhet etc. börjar allt landa lite. Vilket kaos jag har skapat med mitt spelberoende. Närmare 3/4 miljon i skulder på ingenting. Jag valde att inte ljuga om summorna eftersom jag dels ville vara helt ärlig och dels kände att allt ljugande är det som har gjort att jag har kunnat fortsätta spela. Min älskade flickvän är i alla fall förstående inför spelberoendet (hon jobbar delvis med beroendefrågor) men så klart uppgiven över att hon nu har hamnat i en situation där hon lever med en som har ett stort problem med spelande. Vi kommer kämpa på tillsammans vilket bara i sig har fått mig att känna en energi som var länge sen jag kände. Vad det gäller skulderna så kommer hon hjälpa mig med dom mest akuta som jag nyligen drog på mig då jag inte kunde betala skulder och hyra. Resten har hon sagt att hon inte vill blanda sig i vilket jag förstår fullt ut.

Kommer betala runt 17 800:- månad (alla blancoskulder, kreditkort, kontokrediter). Har min del av hyran på 4000:-. Får ut ungefär 22 000:- en vanlig månad men försöker sen ett tag tillbaka jobba så mycket extra som det går med en liten nyfödd hemma. Funderar vidare om jag kan kämpa på med detta till April 2018 när dels skatteåterbäringen trillar in och när jag sen i juni-juli 2018 får bort alla mina UC så att jag kan samla några av blancolånen för en mindre månadskostnad. Det är det eller att släppa allt till inkasso + Kronofogden, men då sitter jag kanske fast i löneutmätning en lång tid om jag inte får skuldsanering. Vi får se hur det blir.

Min flickvän hade också som krav att jag skulle berätta detta för dom närmaste så en till jobbig bit återstår vilket är att berätta för mina föräldrar som vid flertalet tillfällen förut har "räddat" mig ekonomiskt och som jag har lovat att aldrig mer spela för. Det känns otroligt jobbigt att behöva såra dom ytterligare en gång men börjar ändå inse att jag nog måste göra det för att på riktigt kunna ta tag i detta.
Har också klippt alla mina kreditkort och avslutat dom, sen tidigare spärrat mig från alla spelsidor jag känner till + spärrat mig från Trustly, olika spelfakturaalternativ, bytt mobilabonnemang till ett nästan helt utan internet (ska nog byta mobil till en gammal hederlig a´la Nokia 5110-variant :) ), börjat spärra mig från alla sms-lånesidor, bokat in telefonsamtal till beroendecentrum med förhoppning om att få börja gå i KBT-gruppterapi. Min flickvän ska också ta över min ekonomi till att börja med så jag inte har någon möjlighet att komma åt något konto. Vi kommer också fundera på att avsluta internet hemma. Hårt men känns i dagsläget som att det är all in hardcore som gäller för att komma bort från beteendet och missbruket helt.

Känner mig väldigt underlig idag. En del av mig är otroligt stolt och lättad över att jag har bekänt allt och att min flickvän och jag faktiskt kan prata om det här och att jag kan berätta hela min historia om hur det har varit (och att hon har fått förståelse för alla märkliga grejer jag gjort och sagt vid tillfällen då det har handlat om pengar som vi ska lägga ut). Den andra delen av mig känner en enorm skam över att jag har låtit det gå så långt. Jag hade kunnat be om hjälp tidigare när det var mindre skulder så hade jag kunnat ta tag i det innan ekonomin var totalt körd i botten. Men det är ju en del av beroendeproblematiken att man ljuger så länge det går för att tron på att man ska kunna rädda allt med nästa spel är större en tron på att utvägen är att erkänna sig besegrad och be om hjälp. Så jag får försöka släppa dom tankarna och fokusera på att framtiden ändå kan se ljus ut bara genom att jag har tagit det här beslutet och håller det. Gör jag inte det vet jag att det är adjöss till förhållande och i förlängningen livet. En ganska bra motivation till att sluta med spel för gott.
Kommer uppdatera vidare hur det går med allt.

Nu är i alla fall första riktiga steget taget mot ett spelfritt och skuldfritt liv!
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Har nu äntligen bekänt allt för min sambo. Det satt långt inne. Skrev ett mail till henne från jobbet i söndags och bad henne läsa igenom i lugn och ro tills jag kom hem och vi kunde prata om allt..fruktansvärd cykelresa hem kan jag säga. Nu efter två dagars gråtande, ilska, diskussioner, uppgivenhet etc. börjar allt landa lite. Vilket kaos jag har skapat med mitt spelberoende. Närmare 3/4 miljon i skulder på ingenting. Jag valde att inte ljuga om summorna eftersom jag dels ville vara helt ärlig och dels kände att allt ljugande är det som har gjort att jag har kunnat fortsätta spela. Min älskade flickvän är i alla fall förstående inför spelberoendet (hon jobbar delvis med beroendefrågor) men så klart uppgiven över att hon nu har hamnat i en situation där hon lever med en som har ett stort problem med spelande. Vi kommer kämpa på tillsammans vilket bara i sig har fått mig att känna en energi som var länge sen jag kände. Vad det gäller skulderna så kommer hon hjälpa mig med dom mest akuta som jag nyligen drog på mig då jag inte kunde betala skulder och hyra. Resten har hon sagt att hon inte vill blanda sig i vilket jag förstår fullt ut.

Kommer betala runt 17 800:- månad (alla blancoskulder, kreditkort, kontokrediter). Har min del av hyran på 4000:-. Får ut ungefär 22 000:- en vanlig månad men försöker sen ett tag tillbaka jobba så mycket extra som det går med en liten nyfödd hemma. Funderar vidare om jag kan kämpa på med detta till April 2018 när dels skatteåterbäringen trillar in och när jag sen i juni-juli 2018 får bort alla mina UC så att jag kan samla några av blancolånen för en mindre månadskostnad. Det är det eller att släppa allt till inkasso + Kronofogden, men då sitter jag kanske fast i löneutmätning en lång tid om jag inte får skuldsanering. Vi får se hur det blir.

Min flickvän hade också som krav att jag skulle berätta detta för dom närmaste så en till jobbig bit återstår vilket är att berätta för mina föräldrar som vid flertalet tillfällen förut har "räddat" mig ekonomiskt och som jag har lovat att aldrig mer spela för. Det känns otroligt jobbigt att behöva såra dom ytterligare en gång men börjar ändå inse att jag nog måste göra det för att på riktigt kunna ta tag i detta.
Har också klippt alla mina kreditkort och avslutat dom, sen tidigare spärrat mig från alla spelsidor jag känner till + spärrat mig från Trustly, olika spelfakturaalternativ, bytt mobilabonnemang till ett nästan helt utan internet (ska nog byta mobil till en gammal hederlig a´la Nokia 5110-variant :) ), börjat spärra mig från alla sms-lånesidor, bokat in telefonsamtal till beroendecentrum med förhoppning om att få börja gå i KBT-gruppterapi. Min flickvän ska också ta över min ekonomi till att börja med så jag inte har någon möjlighet att komma åt något konto. Vi kommer också fundera på att avsluta internet hemma. Hårt men känns i dagsläget som att det är all in hardcore som gäller för att komma bort från beteendet och missbruket helt.

Känner mig väldigt underlig idag. En del av mig är otroligt stolt och lättad över att jag har bekänt allt och att min flickvän och jag faktiskt kan prata om det här och att jag kan berätta hela min historia om hur det har varit (och att hon har fått förståelse för alla märkliga grejer jag gjort och sagt vid tillfällen då det har handlat om pengar som vi ska lägga ut). Den andra delen av mig känner en enorm skam över att jag har låtit det gå så långt. Jag hade kunnat be om hjälp tidigare när det var mindre skulder så hade jag kunnat ta tag i det innan ekonomin var totalt körd i botten. Men det är ju en del av beroendeproblematiken att man ljuger så länge det går för att tron på att man ska kunna rädda allt med nästa spel är större en tron på att utvägen är att erkänna sig besegrad och be om hjälp. Så jag får försöka släppa dom tankarna och fokusera på att framtiden ändå kan se ljus ut bara genom att jag har tagit det här beslutet och håller det. Gör jag inte det vet jag att det är adjöss till förhållande och i förlängningen livet. En ganska bra motivation till att sluta med spel för gott.
Kommer uppdatera vidare hur det går med allt.

Nu är i alla fall första riktiga steget taget mot ett spelfritt och skuldfritt liv!
Kan helt känna igen mig i dina känslor. För min del har det snart gått ett år sen jag släppte bomben här hemma. Precis som hos er mycket tårar och skam men min man har varit starkare än mig i det här så tillsammans kan vi gå vidare. Idag kan vi tom skoja om eländet. Jag har inget spelberoende bakom bara överlevnad och en ond spiral som växte pga av inget jobb och separation som började 02. Har under året fått till en skuldsanering som startat men försökte först betala med avbetalningar, men över 30000 i månaden är orimligt. Var rädda om varandra och ta vara på den här möjligheten, försök förlåta dig själv även om det är svårt. Pengar är ändå bara pengar och din sambo är klok som inte vill blanda sig i. Mitt motto har alltid varit att hålla min man ren från skulder, det underlättar den resa som står framför er. Bra kämpat! . Och igen, försök var snäll mot dig själv
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp