Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ett lån på 4.000 blev 11.000 - Möjligt?

Diskussion i 'Smslån' startad av Terry_, 13 mars 2018.

1. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 690
    Trofépoäng:
    967
    Hej,
    Fick nu mail utav Canoxa Inkasso.
    På den står det att mitt lån förföll 2013-01-08 det vill säga för över 5 år sedan (!) nu menar dom på att summan att betala är 11.000 kronor.
    Märkväl att grundsumman var på 4.000

Är det lagligt för dom att skicka en såhär hög ränta?
    Är jag skyldig att betala fast det gått 5 år sedan låner förföll?

2. JeffreyLebowski

JeffreyLebowski Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Trofépoäng:
    42
    Hur menar det med lagligt?
    Du har gått med på deras villkor när du lånat. Ni har avtalat om räntan och övriga kostnader redan.

Jag förstår helt ärligt inte riktigt hur du menar - du tar ett lån som du skiter i att betala tillbaka. Ska skulden då bara försvinna? Finns ingen logik i det alls.

Eller ska man kunna ta ett lån, skita i att betala alls i över 5 år, och sedan hoppas på att man inte ens behöver betala sin skuld?
    Du lever i en fantasivärld, "alla är onda" och du tar inget som helst ansvar för att du hamnat där du är.

Du har som jag skrev godkänt ett avtal när du tog lånet för att lösa ditt missbruk.

3. Lize

Lize V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    757
    Trofépoäng:
    687
    Nu vet jag ju inte hur det varit i det här fallet, men faktiskt när man är inne i lånekarusellen, så har man svårt att överblicka allt och det är lätt att glömma en skuld. En del av låneföretagen har satt det i system att inte skicka påminnelser förrän det blivit enorma skulder efter ett antal år. Jag är själv lite orolig att något sådant ska dyka upp för min egen del, fastän jag tycker att jag haft koll. Så långt bak i tiden kan man ju inte heller spåra i sin internetbank, jag kan bara spåra 3 år bakåt i tiden.

4. JeffreyLebowski

JeffreyLebowski Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Trofépoäng:
    42
    Jag har varit i en lånekarusell själv, så jag vet.
    Oavsett, jag skulle aldrig en tänka tanken att försöka friskriva mig från en skuld - undantaget är om det gått så långt att jag behöver en skuldsanering.

Terry_ pratar ju gott om sin fina inkomst och klagar friskt om att ingen vill låna ut pengar till honom. Hen har inga planer på att skuldsanera (du har skuldsanering om jag inte läst fel?), utan vill bara slippa betala.
    Det är sådant beteende som skadar andra som hamnat i en sits och vill göra rätt för sig.
    Terry_ skiter fullständigt i allt och alla förutom att hen ska komma så lindrigt undan hen kan, det är ganska enkelt att förstå.

5. Terry_

Mottagna gillanden:
    1 690
    Trofépoäng:
    967
    Lize,
    Så är det ju.
    Ser att trollet JeffreyLebowski kommenterat men inte vad då jag har honom som ignorerad användare.
    Om ni tittar på hans historik så är han bara ute efter att förpesta forumet och trolla med en massa trams.

Lize för övrigt, visst finns det preskribtionstid på skulder?

6. Lize

Mottagna gillanden:
    757
    Trofépoäng:
    687
    Jag har löneutmätning, men har ansökt om skuldsanering. Jag tjänar också mycket pengar och har precis som Terry svårt att förstå att det under resans gång, innan det gick för långt och beloppen blev för höga och jag fick anmärkningar, inte gick att få ett lån med vettig ränta. Vi är alla olika och en del av oss vill dela med sej av erfarenheter och även frustrationer, detta forum blir en slags säkerhetsventil så att man inte helt tappar förståndet.

Kimsan72 gillar detta.
  7. Lize

Mottagna gillanden:
    757
    Trofépoäng:
    687
    Beträffande preskriptionstid läs detta:
    https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Tror att det hänger på om du fått någon påminnelse tidigare.

8. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    704
    Trofépoäng:
    717
    Preskriptionstiden är tre år, men börjar om varje gång långivaren eller den som köpt skulden "påminner" om att den finns. Så har de inte gjort något preskriptionsavbrott de senaste tre åren ska den vara preskriberad.

Lize gillar detta.
  9. Terry_

Mottagna gillanden:
    1 690
    Trofépoäng:
    967
    Mig veterligen är detta första gången och då efter att jag har mailat dom.
    Kan inte minnas att jag fått ett enda brev av dom sedan skulden för 5+ år sedan.

10. Lize

Mottagna gillanden:
    757
    Trofépoäng:
    687
    Med andra ord, gör inget förrän de skickat den i så fall till KFM, då kan du bestrida med invändningen att den är preskriberad.

Dela sidan