• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

EU Direktivet PSD2 - Från 14 September

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 706
Mottagna reaktioner
1 477
Poäng
967
Jag fick detta mail idag. Kommer det att påverka UC/Bisnode/Försvåra ev framtida lån?

Någon påläst som kan förklara PSD2 som träder i kraft 14e september?

"
Hej!

Den 14 september införs EU-direktivet PSD2 i hela Europa. I kort innebär det att alla banker behöver öppna en reglerad åtkomst till sina kunders finansiella data så att andra aktörer kan bygga grymma finansiella tjänster baserat på det. Ett sådant exempel är Tink-appen – och trots att vi var tidiga med att bygga en sådan tjänst så innebär direktivet även en del förändringar för oss.

Som användare kommer du redan nu att börja känna av detta – och kanske några barnsjukdomar på vägen.

När du uppdaterar dina bankanslutningar:

Det kommer att finnas två kopplingar till varje bank. Den ena kommer att se likadan ut som den gör idag, och den andra kommer att heta [Bank] open banking.

Den positiva nyheten är att open banking-kopplingen, som hämtar information från ditt transaktionskonto, bara behöver uppdateras var tredje månad – och du kommer att få en notis när det är dags. Den andra kopplingen behöver du fortfarande uppdatera som du gör idag.

På grund av förändringarna så har vi heller inte kunnat prioritera att lägga till nya banker som vi vet att många av er har efterfrågat.

Vid betalningar och överföringar:

Tyvärr måste vi tillfälligt ta bort vår betalfunktion vilket innebär att du inom kort inte längre kan göra överföringar, betala räkningar och godkänna e-fakturor i Tink. Vi återkommer när vi aktiverat funktionen igen.

Om ni upplever fler störningar än de som nämns ovan eller har några fler frågor om PSD2 så är ni välkomna att kontakta oss på support@tink.se. "
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Vore kul om dom inte fick logga förfrågningar åtminstone, hade gjort en del :D
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Nu har jag inte plöjt igenom direktivet helt och hållet men som jag förstått det så handlar PSD2 om att förenkla betalningar inom EU för tredjepartsappar, läs: Swish, Tink mm.
EU kommer löpande med direktiv för att oftast förenkla/skydda medborgarna!

Jag har uppfattat det som att direktivet tvingar banker att dela information från ditt betalkonto(n). (Obs tror att PSD2 inte omfattar lån, fonddepåer och annat som du har hos banken, utan endast ditt betalkonto)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 086
Mottagna reaktioner
6 669
Poäng
4 477
EU direktivet som träder i kraft 14/9 har som mål att bl a försvåra betalningar via framför allt internet, alltså det ska inte längre räcka med att ange kortnummer och den tresiffriga koden utan butikerna måste kräva ytterligare identifiering att du är du och att kortet är ditt. Detta är för att minska kortbedrägerierna. Har inte butiken begärt att kunden ska identifiera sig så kan det komma att betalningen inte godkänns. För betalningar i fysiska butiker kommer kraven också att skärpas. Obegripligt egentligen att bankerna införde blipp-funktioner på bankkorten.
 
K

Kungen

Gäst
Poäng: 0
Jag använder bara applepay i mobilen när jag betalar i fysiska butiker. 95% har ju detta.
Men att man skulle behöva använda bankid för att betala med sitt kort är ju bara fjolligt.

"
Vid betalningar i fysiska butiker kan du oftare bli ombedd att uppge din pin-kod, samma gäller vid kontaktlösa betalningar där du ”blippar” ditt kort i en butiksterminal.
– Om du tidigare har skrivit under ett kvitto och legitimerat dig själv, för att du till exempel inte kommer i håg din kod, kan du framöver bli nekad och tvingas uppge pin-koden.
Även om en ganska liten procent av den totala mängden transaktioner görs helt utan pin-kod är det bekymmersamt, menar Lars Rutberg."


Det är nog mer än "liten procent" som använder mobilen eller "blippandet"..
 
K

Kungen

Gäst
Poäng: 0
Jag använder bara applepay i mobilen när jag betalar i fysiska butiker. 95% har ju detta.
Men att man skulle behöva använda bankid för att betala med sitt kort är ju bara fjolligt.

"
Vid betalningar i fysiska butiker kan du oftare bli ombedd att uppge din pin-kod, samma gäller vid kontaktlösa betalningar där du ”blippar” ditt kort i en butiksterminal.
– Om du tidigare har skrivit under ett kvitto och legitimerat dig själv, för att du till exempel inte kommer i håg din kod, kan du framöver bli nekad och tvingas uppge pin-koden.
Även om en ganska liten procent av den totala mängden transaktioner görs helt utan pin-kod är det bekymmersamt, menar Lars Rutberg."


Det är nog mer än "liten procent" som använder mobilen eller "blippandet"..

Ska även tilllägga att jag använder mig av mobilt bankid på ett sätt, men genom att glo in i kameran. Vilket är betydligt smidigare än att slå in koden varje gång. Alternativt touchid.


"Fan vad han blarrar den där Kungen. Går han på droger?"
-Nä, men kaffe.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Innerbär det att tjänster Apple Pay och Samsung Pay inte kommer fungera? Har man pay-tjänsten i sin klocka är ju inte pinkod ett bra alternativ.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp