• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Får ens detta hända? felaktiga kravet vid bytt system

Belus

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
22 Juli 2013
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Hej,
Idag var det nog en av mina värsta dagar på länge. Ner i brevlådan dimper det ner ett stort kuvert från Kronofogden. Hjärtat galopperar i 180 när ja ser alla brev och att det är ett krav från sergel inkasso som kommit in på 30 tusen cirka. Ja kollar genom alla papper förstår ingenting med gråten i halsen. Loggar in på mina sidor på sergel inkasso och där ser jag samma skuld på den avbetalningsplan jag har. Samma skuld som jag fått krav på från KF.

Genast ringer jag sergel för något här stämmer inte. Jag får prata med en trevlig tjej och jag förklarar min situation ledsen som jag är. Jag säger att jag följt avbetalningsplanen till pricka alltid ordningsam med att betala i tid. Hon ber mig dröja kvar och kommer tillbaka i telefon strax efter nån minut.

Hon säger då att det är deras fel och att dom ser att jag skött avbetalningen hur bra om som helst. De ska genast ta kontakt med KF så de får dra tillbaka de felaktiga kravet. Detta har hänt då dom bytt system från faktura pappers till Kivra, ja har alltså fallit mellan stolarna.

i nuläget så har jag några dagar tills min sista anmärkning försvinner sen ska jag försöka ta ett lån. Detta hade kunnat kosta mig allt om inte jag hade ringt.

Jag känner mig fruktansvärt ledsen ännu och chocken har liksom inte lagt sig ännu. De leker ju med människors liv. Ja tycker ja borde fått någon sorts kompensation för detta. Har detta hänt någon av er?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Kompensation tror jag inte så mycket på men en liten ursäkt och att de drar tillbaka kravet är ju ett minimum.

Jag har råkat ut för något liknande för ganska många år sedan, typ 2012-2013. Vattnet stängdes av och när jag ringde upp och frågade vad det var frågan om så hade min betalning trillat mellan stolarna då de bytt ekonomisystem. Med facit i hand kanske man skulle krävt någon kompensation där men det gick oerhört fort att få tillbaka det. :)

Hoppas det löser sig!
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Det finns en sannolikhet att de har adderat extra kostnader i samband med överlämnandet till Kronofogden. Vid BF tillkommer 680 kr och vid verkställighet tillkommer 600 kr, kontakta dom och dubbelkolla att du inte behöver stå för dessa avgifter. Det är de som har brustit i handläggningen av ärendet.
 

Belus

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
22 Juli 2013
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Det finns en sannolikhet att de har adderat extra kostnader i samband med överlämnandet till Kronofogden. Vid BF tillkommer 680 kr och vid verkställighet tillkommer 600 kr, kontakta dom och dubbelkolla att du inte behöver stå för dessa avgifter. Det är de som har brustit i handläggningen av ärendet.


Jag ringde Sergel idag igen. Samtliga mål är återkallade och jag har inget hos kronofogden. Skulle vara bra konstigt ifall jag skulle stå för nått som dom klantat till det för? Och de borde väl dom sådant fall informera och likadant kronofogden som jag ringde idag ifall de var några extra kostnader?? Kronofogden sa att allt var återkallat med.

jag har dessutom en avbetalningsplan på alla ärenden hos sergel men har som sagt fallit mellan stolarna då dom bytte system. Detta är liksom inga ”nya” skulder.
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Det jag tänkte på är att när bolagen överlämnar ett ärende till KFM skapar de nya kostnadsposter i deras system motsvarande kostnaderna för KFM. Även fast målet blev återkallat från KFM så var tanken att de kanske behöll kostnaderna i sitt system och som du i slutändan får betala. Tänker mig att en sådan sak kan vara lätt att missa för bolaget pga slarv och misstag.
 

Belus

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
22 Juli 2013
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Det jag tänkte på är att när bolagen överlämnar ett ärende till KFM skapar de nya kostnadsposter i deras system motsvarande kostnaderna för KFM. Även fast målet blev återkallat från KFM så var tanken att de kanske behöll kostnaderna i sitt system och som du i slutändan får betala. Tänker mig att en sådan sak kan vara lätt att missa för bolaget pga slarv och misstag.

Då hade väl KF sett det igår när jag ringde dom?
 

Belus

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
22 Juli 2013
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Inte riktigt eftersom jag pratar endast om inkassobolagets egna system. Detta är ingenting som KFM har tillgång till.
Du har ju verkligen ingen aning om vad du pratar om. Du är inte den första som kommit med något felaktigt. Många som har noll koll här.

Helt jävla otroligt.
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Du har ju verkligen ingen aning om vad du pratar om. Du är inte den första som kommit med något felaktigt. Många som har noll koll här.

Helt jävla otroligt.
Lugna dig litegrann. Den skribenten bara ville varna dig att extra kostnader som varje inkassobolag måste betala till KF när dem skickar sina ärende till dem. Det kostar 600kr per ärende. Så det är mycket troligt att inkassobolag lägger dem kostnader på dina skulder hos dem. Undersök detta med Sergel inkasso att du sliper betala dem kostnader eftersom du skötte betalningar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Du har ju verkligen ingen aning om vad du pratar om. Du är inte den första som kommit med något felaktigt. Många som har noll koll här.

Helt jävla otroligt.
Var tacksam för att hen vill uppmärksamma dig på så att du inte åker på den avgift som det kostar att lämna in till kfm. Något jag lärt mig är att inkassobolagen är fula fiskar som inte skyr några medel.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp