• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Får företag leta upp ens vänner?

Rebell

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
20 Januari 2020
Meddelanden
91
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Hej om jag har en obetald faktura är det då ok för företaget att leta upp mina vänner på facebook och skriva till dom där?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
258
Poäng
437
Om det inte redan gör, så borde det strida mot alla etiska regler som finns! :wicked:
P.S. Privata profiler i alla sociala medier är nog att föredra.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Borde strida mot GDPR om inte annat. Anmäl till Datainspektionen.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 123
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
OMG! Det kan jag aldrig tänka mig att det är okej! Det är sekretess på info/uppgifter om lån.
Vilket företag har gjort det?

Det var ngn annan här som skrev för länge sedan att ett företag (om det var ett inkasso eller låneföretag minns jag inte) snokat runt på personens Facebook och skrivit meddelande. Vilket inte heller är okej om man inte gett tillstånd
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
109
Poäng
307
Selene Finans (Likvidation avslutad 2019-03-05) gjorde det på mig när de var verksamma i Malmö. De älskade att kontakta folk på FB...De kontaktade min mamma av alla personer för att meddela att jag låg efter med lånet....Har aldrig varit med om något liknande...
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
En långivare som inte fick tag i mig på mobilnumret jag angivit i ansökan sökte upp ett annat nummer som står reggat på mig, men användes av en släkting. Är skeptisk till att det är etiskt försvarbart att gör aså.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 123
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
OMG! Det kan jag aldrig tänka mig att det är okej! Det är sekretess på info/uppgifter om lån.
Vilket företag har gjort det?

Det var ngn annan här som skrev för länge sedan att ett företag (om det var ett inkasso eller låneföretag minns jag inte) snokat runt på personens Facebook och skrivit meddelande. Vilket inte heller är okej om man inte gett tillstånd

Det har jag skrivit. Det gjorde Nystartfinans!

Men det är en sak att kontakta mig den vägen även om jag tycker det är fuffens det också MEN att kontakta vänner låter ju sinnessjökt.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
En långivare som inte fick tag i mig på mobilnumret jag angivit i ansökan sökte upp ett annat nummer som står reggat på mig, men användes av en släkting. Är skeptisk till att det är etiskt försvarbart att gör aså.

Om numret står på dig så är det väl inte så konstigt att dom söker dig på det numret när dom försöker få tag i dig. Däremot ska dom inte säga vad det gäller till personen som svarar om det inte är du.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Om numret står på dig så är det väl inte så konstigt att dom söker dig på det numret när dom försöker få tag i dig. Däremot ska dom inte säga vad det gäller till personen som svarar om det inte är du.
Typ alla jag känner som har barn med mobiler står på barnens abonnemang, så det är inte en strategi jag skulle begagna mig av om jag ville bli tagen på allvar. Att utomstående parter ens hör "jag ringer från Utsugarna AB och söker N.N." är illa nog.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp