Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Får Ikano göra så?

Diskussion i 'Fritt' startad av Myra, 17 april 2018.

1. Myra

Myra V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    551
    Trofépoäng:
    577
    Min sambo var på bilverkstan idag och tänkte ansöka om deras bilkort som utges av Ikano banken. Han har haft en anmärkning i sin uc om missbrukat bankkort (ett ikea kort som gick till Lindorff, totalt skuld under 3000 kr, skulden betalades men anmärkningen hängde med i två år i uc).

Då har killen i verkstan sagt att hans ansökan inte godkänns då Ikano säger att han har en anmärkning och att den ligger i 3 år.
    Faktum är att den här anmärkningen försvann från uc i januari. Så han har ingen anmärkning. Han fick Mekonomen kortet förra månaden som ges ut av Nordea. HAn har inga anmärkningar ö h. Så det låter som att Ikano kör eget register med anmärkningar, de hade sagt att anmärkningen ligger i 3 år (i uc står klart och tydligt att 2 år gäller för missbrukat bankkort).

Han tjänar ca 500 000 kr/år, har 0,2 i kreditbetyg enligt uc, inga anmärkningar, inget skuldsaldo, aldrig haft ngt hos Kfm.

Och så bli nekad för ett kort som skulle ha ca 3000 - 5000 max kr i kredit att laga bilen för?!!!

Försökte ringa Ikano men de har gått hem för dagen.

2. ca5tio

ca5tio V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    900
    Trofépoäng:
    887
    Har själv råkat ut för liknande med Ikano jag hade en betalningsanmärkning 2009-2012 och hade under den perioden ett Hemtex/Ikano kort som man också kunde göra kontantuttag på genom att ringa upp dem och begära uttag. En månad innan min anmärkning försvann så ringde jag upp dem för min tvättmaskin gått sönder och det var då ett lätt sätt att finansiera ett köp av ny. Jag hade inte en tanke på att min anmärkning skulle ställa till problem då handläggaren hos Hemtex sa att för ett uttag på 5000 så behövde hon ta en kreditupplysning vilket jag sa ja till. Döm om min förvåning då jag fick till svar att jag kunde inte få ut några pengar då jag hade en betalningsanmärkning (som skulle försvinna om en månad). Kreditkortet makulerade de och jag fick betala tillbaka det jag var skyldig.

3. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 244
    Trofépoäng:
    1 027
    Banker har ju ett eget skötsamhetsregister, och där ligger han förstås illa till i ikanos register.

4. Myra

Mottagna gillanden:
    551
    Trofépoäng:
    577
    Ja, vad säger man... de tjänar fett mycket på räntan de tar ut för köp på ikea korten. Kan de inte bara bli utkonkurrerade!

5. Myra

Mottagna gillanden:
    551
    Trofépoäng:
    577
    Hur är det det här med att spara uppgifter i egna register... vem kan jag kontakta för att höra om det är helt lagligt? JAg menar, om anmärkningen har försvunnit fr uc efter 2 år varför ska Ikano hålla kvar den informationen i ett internt register? HAr man "suttit av" sitt straff så har man. Hade inte vi haft en Skoda så hade det inte varit några problem att få ett kort på verkstan, nu är det som att IKANO förlänger straffet med 1 år.

6. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 718
    Trofépoäng:
    967
    Lär nog bli "lättare" att få upprätelse efter nya EU-lagstiftningen misstänker jag?

Lize gillar detta.
  7. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    706
    Trofépoäng:
    717
    Samtidigt bör kanske långivaren få bestämma vem de vill låna ut pengar till - och har man då tidigare varit en "sämre" kund är det ju inte så konstigt att deras intresse svalnar.

8. Myra

Mottagna gillanden:
    551
    Trofépoäng:
    577
    Förstår din poäng och håller med... delvis. Men om det står att en sådan anmärkning ska vara synlig i uc i två år så är det väl 2 år och inte 3? Sen tycker jag att banken borde titta på storlek på skulden, det är ändå skillnad om det handlar om 100 000 kr eller 3000 kr, om skulden blivit betald direkt efter Inkasso eller inte, om storlek på krediten man söker, om sökandes övriga ekonomiska situation enligt uc e t c.

Det känns mer som att de stämplar en! "Sämre" kund skriver du och ja, ok, men han blir väl inte bättre kund om 9 månader... då har han fortf haft en skuld på 3000 kr som gått till inkasso 2016...

Men visst, jag förstår vad du menar!

9. Lize

Lize V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    760
    Trofépoäng:
    687
    Efter den 25/5, när GDPR börjar gälla, så får de inte spara information hur som helst. Det är Datainspektionen som sköter tillsynen. Du kan också begära ett utdrag från Ikano vad de har för information sparad om dej.

Dela sidan