• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Får låneföretag och Inkassobolag hitta på?

Frustrerad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
24 Juli 2021
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
3
Poäng
12
Jag har fått in hel drös med räkningar till krf pga av flera misstolkade lån.
Alla dessa ljuger om vad jag är skyldig dom. Trots att jag har betalat en massa pengar så är min skuld större än det beloppet jag lånade för.

Får dom göra så?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
209
Mottagna reaktioner
108
Poäng
297
Sannolikheten att alla dessa inkassobolag ljuger om vad du är skyldig är mycket låg. Jag tror snarare att du har missförstått någonting. Min rekommendation är att du kontaktar respektive långivare och ber dom om en specifikation över skulden där det framgår hur varje inbetalning har avräknats. Om du anser att skulden är felaktig så kan du alltid bestrida kravet när de ansöker om betalningsföreläggande. Då får de bedöma om de vill ta kravet vidare till domstol.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Nej, verkligen inte. Men om du ger oss lite mer detaljer så kan vi nog reda ut huruvida nån har ljugit eller inte.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 850
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Nej det bör dom inte då, varför skulle dom göra det?
 

Frustrerad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
24 Juli 2021
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
3
Poäng
12
Sannolikheten att alla dessa inkassobolag ljuger om vad du är skyldig är mycket låg. Jag tror snarare att du har missförstått någonting. Min rekommendation är att du kontaktar respektive långivare och ber dom om en specifikation över skulden där det framgår hur varje inbetalning har avräknats. Om du anser att skulden är felaktig så kan du alltid bestrida kravet när de ansöker om betalningsföreläggande. Då får de bedöma om de vill ta kravet vidare till domstol.
Vi säger att man har ett lån på 15.000 kr av det har man betalat ca 4000kr redan tills man inte kunde betala. Nu när räkningen har gått till krf så är skulden helt plötsligt på 17.000kr och mer. Det står dessutom att kapitalskulden är på 17.000kr . Det verkar som alla företag har gjort så. Ikano är värst dom har lagt till 15.000kr extra. sen ränta på detta.
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
585
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Det läggs ju på avgifter när man inte kan betala. Då ökar skulden.
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Vi säger att man har ett lån på 15.000 kr av det har man betalat ca 4000kr redan tills man inte kunde betala. Nu när räkningen har gått till krf så är skulden helt plötsligt på 17.000kr och mer. Det står dessutom att kapitalskulden är på 17.000kr . Det verkar som alla företag har gjort så. Ikano är värst dom har lagt till 15.000kr extra. sen ränta på detta.
Som ovan skriver läggs avgifter på. Vad är räntan på lånen/krediterna? Du är inte den första som har betalat massa pengar i höga månadskostnader och sen ser att skulden knappt minskat, snarare ökat
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
Ja som andra skriver så är det räntor och avgifter. Då ökar skulderna istället och blir bara större och större om du inte betalar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp