• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Får man bättre ränta när uc har förbättrats

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
57
Poäng
187
Hej idag ansökte jag om ett remeber flex kreditkort fick beviljat en limit på 25k. Som jag har förstått det så får man reda på vilken ränta man har fått i samband med att man får hem sitt kort så står det i brevet vad min ränta blir. Då är min fråga kommer min ränta att förändras när mitt uc betyg blir bättre?
Mina förutsättningar innan jag ansökte
0 uc ff
8,3% i uc risk
320k årsinkomst
0 i underskott av kapital
2000kr lån/ krediter till Qliro
1 utmätningsförsök fösvinner 18 okt
Vi säger att jag hamnar på 2% efter att mitt utmätningsförsök fösvinner kommer jag ändå ha samma ränta som jag har nu eller kan dom ändra den i efterhand? Vet ju som sagt inte ens vad räntan är idag utan måste avvakta tills brevet kommer men jag vet att jag med största sannolikhet hade fått en bättre ränta om jag hade gjort ansökan efter att anmärkningen fösvunnit men behövde verkligen ett kreditkort nu därför jag sökte idag. Så vad tror ni blir räntan den samma eller förändras den?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Har inte hittat svaret men skulle svara spontant nej, den kommer inte sjunka när din UC blir bättre, de måste ta en ny UC på dig för att få reda på ditt kreditbetyg. Det skulle vara en opassande företagsidé att varje månad dra en UC på alla sina kunder för att eventuellt kunna sänka räntan för dem.

När din UC blir bättre hör av dig till Remember för att diskutera en räntesänkning.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Försöker hitta vart jag ser min ränta men lyckas inte hitta någonstans annat än att det står allmänt för kortet att effektivränta är 14.67 alltså. Årsräntan är det som sätts individuellt. Jag skulle inte tro att man kan förändra räntan men om någon har gjort det får de gärna berätta.

Jag har haft mitt sedan 2018 och då hade jag en UC på 0.4. Har mitt kort maxat på 30K varje månad, betalar kring 900kr per faktura och blir räntad för 200-300kr kring den 6-7e i månaden. Har alltid varit nöjd med kortet men ska bli av med det nästa år och hitta något som inte har massa uttagsavgifter och kostar mycket utomlands, bara en tanke för dig också. :)
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Försöker hitta vart jag ser min ränta men lyckas inte hitta någonstans annat än att det står allmänt för kortet att effektivränta är 14.67 alltså. Årsräntan är det som sätts individuellt. Jag skulle inte tro att man kan förändra räntan men om någon har gjort det får de gärna berätta.

Jag har haft mitt sedan 2018 och då hade jag en UC på 0.4. Har mitt kort maxat på 30K varje månad, betalar kring 900kr per faktura och blir räntad för 200-300kr kring den 6-7e i månaden. Har alltid varit nöjd med kortet men ska bli av med det nästa år och hitta något som inte har massa uttagsavgifter och kostar mycket utomlands, bara en tanke för dig också. :)
Hänger inte alls med på vad du menar just nu.

Om du har 14.67 % effektiv ränta så är det den räntan du har. (Och borde jämföra med andra lån)

Årsränta är ett annat sätt räkna ut räntan där du oftast utelämnar andra kostnader/avgifter för krediten. Ett enligt mig sämre sätt.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Hänger inte alls med på vad du menar just nu.

Om du har 14.67 % effektiv ränta så är det den räntan du har. (Och borde jämföra med andra lån)

Årsränta är ett annat sätt räkna ut räntan där du oftast utelämnar andra kostnader/avgifter för krediten. Ett enligt mig sämre sätt.

Kommer troligen låta väldigt korkad just nu men när jag tog mitt kreditkort sket jag nästan i vad räntan ens sa, den är den minsta utgiften jag använder för tillfället och därav varför jag inte ifrågasätter den just nu. Jag loggade in på Remember och det står då såhär:

"Årsränta sätts individuellt och är 9,74 % - 24,74 % (2020-04-01), rörlig."

Sen står det även när man ansöker såhär (för alla alltså, jag är inte inloggad, men kanske bara ett exempel?):

"Eff. ränta 14,67 % vid utnyttjad kredit på 20 000 kr återbetalt under 1 år (2020-01-01)."

På mitt Remember privatlån står det dock t.ex min ränta när jag kollar på Mina Sidor men inte inne på kreditkortet.


 

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
57
Poäng
187
Så om jag har förstått det hela rätt så är den den effektiva räntan som sätts individuellt? Så om du fick 14,67 med 0,4 i uc då undrar jag hur mkt ränta jag kommer få med en uc risk på 8,3%?? Men borde inte jag få en bra ränta med tanke på att jag ej har några större lån inga blaco inga ff etc. Bara för att uc risken är på 8,3% så bör det inte väll per automatik ge en sämre ränta? Tar dom hänsyn till att mitt utmätningsförsök fösvinner om 2 månader eller räknas den bara som en anmäring oavsett om den skulle varit färsk? Många saker måste väl spela roll för ränte bedömning??
 

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
57
Poäng
187
Kommer troligen låta väldigt korkad just nu men när jag tog mitt kreditkort sket jag nästan i vad räntan ens sa, den är den minsta utgiften jag använder för tillfället och därav varför jag inte ifrågasätter den just nu. Jag loggade in på Remember och det står då såhär:

"Årsränta sätts individuellt och är 9,74 % - 24,74 % (2020-04-01), rörlig."

Sen står det även när man ansöker såhär (för alla alltså, jag är inte inloggad, men kanske bara ett exempel?):

"Eff. ränta 14,67 % vid utnyttjad kredit på 20 000 kr återbetalt under 1 år (2020-01-01)."

På mitt Remember privatlån står det dock t.ex min ränta när jag kollar på Mina Sidor men inte inne på kreditkortet.

Precis det är också det ända jag kan läsa på hemsidan står ingenting på mina sidor om räntan. Men på deras forum finns det någon som ställt en fråga gällande räntan och dom säger att den sätts individuellt efter en kreditprövning och att man får reda på räntan man har fått i brevet som kommer hem med kortet. Du har inte kvar ditt brev så att du eventuellt kan kolla vad som står i den?
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Kommer troligen låta väldigt korkad just nu men när jag tog mitt kreditkort sket jag nästan i vad räntan ens sa, den är den minsta utgiften jag använder för tillfället och därav varför jag inte ifrågasätter den just nu. Jag loggade in på Remember och det står då såhär:

"Årsränta sätts individuellt och är 9,74 % - 24,74 % (2020-04-01), rörlig."

Sen står det även när man ansöker såhär (för alla alltså, jag är inte inloggad, men kanske bara ett exempel?):

"Eff. ränta 14,67 % vid utnyttjad kredit på 20 000 kr återbetalt under 1 år (2020-01-01)."
Som sagt effektiv ränta och årsränta är två olika sätt att räkna ut ränta på en kredit.

Effektiv räntan är den vedertagna jämförbara och lagmässigt skyldiga ränta att redovisa. Årsränta är en ränta som kreditgivare vill redovisa för att den är lägre då den inte innehåller andra kostnader för krediten.

Texten på hemsidan är ett exempel med en exempel ränta.

Står det att du har 14.67 % effektiv ränta på krediten har du 14.67 % effektiv ränta, oavsett vad årsräntan anger.

Det kan vara så att du får olika betalningsförslag, tex. Betala lägsta belopp. Då behöver inte ovanstående ränta gälla utan då kan en annan effektiv räntan gälla, däremot så måste de ange effektiv räntan även för de lånevillkoren.

Jag hoppas jag har tydliggjort något!
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Precis det är också det ända jag kan läsa på hemsidan står ingenting på mina sidor om räntan. Men på deras forum finns det någon som ställt en fråga gällande räntan och dom säger att den sätts individuellt efter en kreditprövning och att man får reda på räntan man har fått i brevet som kommer hem med kortet. Du har inte kvar ditt brev så att du eventuellt kan kolla vad som står i den?

Har tyvärr inte kvar brevet, nej. Märkligt dock att man inte kan se det inne på sidan eller i appen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp