• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Följ med på min resa.

Svenskeren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
2 September 2019
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Hej alla här på forumet!

Vet inte om detta är rätt kategori för min tanke, Mod får gärna flytta tråden om så är fallet.

Jag är en 24årig grabb som genom livet gjort en hel del misstag och dumma beslut.
Allt började när jag som 18åring fått förmycket utbetalt utav csn och ett året krav på 15000:-
Som jag då som arbetslös inte kunde betala och det gick till kronofogden, min bror betalde senare av den skulden åt mig och jag betalade av det till honom istället få fort jag fått egen inkomst.

Efter det så höll jag mig i skinnet men levde på existenz minimum och 7000:- i månaden efter skatt, och det blev inte mer än kanske 2000 kvar efter hyra & räkningar, träffade i samma veva en arbetslös tjej som jag blev sambo med & betalade allt för vilket resulterade i en del lån & avbetalningar för att sedan när jag sa att jag inte längre kan betala hennes utgifter och blev dumpad ^^)

Tänkte därför att jag ska starta en liten dagbok om min resa för att bli helst skuldfri & varje månad berätta nuvarande skuld och vad jag gjort med pengarna jag fått in.

Dels för att själv få en bättre uppfattning över vad pengarna går till och även pusha mig själv till att fortsätta.

Blev i sommras av med kronofogden på papper & kunde bortsett från tidigare förfrågningar få ett nytt samlingslån med en ok ränta om man jämför med vilka räntor jag haft tidigare.

Nu varande inkomst är ca 25k i månaden, runt 7000:- i hyra & räkningar, 2 blanco lån med 17% och 12% ränta.

Total skuld = 185,446kr

117,800kr på 12% ränta och 4000 i kostnad (3 år avbetalning)

67,700kr på 17% ränta och kostnad på 1070kr i månaden (Billån)

Borde då ha utgifter på ca 12000 i månaden & mellan 8-13,000 kvar efter att allt är betalt.

Min tanke är att betala av billånet först, tanken är att försöka bli av med den helt tills nästa sommar, vilket kommer innebära att jag kommer jobba mer övertider & spendera mer tid hemma!

Inga mer utekvällar och försöka hålla tillbaka på fritidsaktiviter, nästa sommar kommer även alla UC förfrågningar vara borta & ska då försöka få till ett bättre lån på det stora lånet som då borde vara en hel del lägre.

Kommer uppdatera aktuell skuld & saldo vid löning varje månad!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Blancoblanco

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
1 Januari 2019
Meddelanden
166
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Härligt! Ingenting av dina problem beror på spel av vad jag kan läsa mig till, låt det förbli så. Fortsätt på den inslagna vägen, när det känns tungt så kom ihåg varför du började. Allt löser sig min vän.
 

Svenskeren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
2 September 2019
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Stämmer bra!

Aldrig riktigt fastnat för det där med spelande, spelade några gånger när jag var yngre men förlorade bara pengar så fick mer ångest än en kick utav det så inte spelat sen jag var 20.

Där emot är jag rätt dålig på att hålla koll på mina utgifter och vad jag gör med pengarna, har inte en enda månad sen jag vart 18år å självständig varit med pengar på fickan i slutet utavmånaden, dom brukar försvinna lika snabbt som dom kommer in i stortsett.

Men dags att ta tag i det och gå plus varje månad istället för existenz minium :)
 

Bliskuldfri

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
18 Augusti 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
88
Poäng
227
Önskar dig lycka till. När tänker du vara skuldfri? Själv har jag 138 600 kvar och planen är att vara fri senast om 20 månader
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
17 % ränta på ett billån måste vara någon sorts rekord. Byt in den mot en annan bil och lös det lånet...
 

Svenskeren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
2 September 2019
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Planen ser ok ut. Skaffa en buffert så du slipper ta en kredit om/när något på bilen ska fixas.
Buffer har jag och sambon redan på gemensamt sparkonto, men det är pengar vi tänkt använda nästa semester :p
Önskar dig lycka till. När tänker du vara skuldfri? Själv har jag 138 600 kvar och planen är att vara fri senast om 20 månader
Det är oklart, så fort som möjligt är målet, men sen får vi se hur verkligheten står sig, har även tänkt att försöka skaffa nått extra knäck på helger, tanken är nått liknande det jag gör nu (lagerjobb) alt gå och lämna in cvn/fråga om man kan få prata med personalansvarig på diverse matvarubutiker i stan, borde generera några tusenlappar till som jag kan betala extra med :)
17 % ränta på ett billån måste vara någon sorts rekord. Byt in den mot en annan bil och lös det lånet...
Det lånet är ingen höjdare, men hade fortfarande kvar kronofogden då & antar att det är därför jag fick rätt så kass ränta, tanken är att ta tag i att ringa dom och förhandla ner räntan då kf nu mera är borta samt amortera extra på just det lånet, tanken är runt 5-6000kr extra varje månad & få den avbetald till nästa sommar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp