Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Förbättras kreditbetyget utan kontokredit?

Diskussion i 'Kreditupplysningar' startad av Terry_, 17 februari 2018.

1. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    635
    Trofépoäng:
    647
  2. Terry_

Mottagna gillanden:
    635
    Trofépoäng:
    647
    Tänkte betala av hela då och be Euroloan att tala om det för UC så den liksom är "stängd" och borta helt hos www.minuc.se

Uppskattar alla svar.

3. leif

leif Gäst

För mig så höjdes Uc-risken när jag betalade av min enda kortkredit, däremot så sjönk den betydligt när jag hade uttnyttjat mindre än hälften...

4. Terry_

Mottagna gillanden:
    635
    Trofépoäng:
    647
    Vilket belopp hade du? Hur mycket sänktes den?

5. leif

leif Gäst

Nu var det några månader sedan men har för mig att den gick ner från 23 något till 13. hade 20000 fullt yttnyttjat och betalade av så att där var 9800 uttnyttjat. När jag betala av hela månaden efter ökade den till 15.6, allt annat oförändrat...

6. Korpen

Korpen V.I.P

Mottagna gillanden:
    76
    Trofépoäng:
    206
    Jag har haft högt nyttjande av min kontokredit över en längre tid, då jag prioriterat att sänka ett blancolån som har högre ränta än min kontokredit. Till denna månad ändrade jag helt strategi. Jag sänkte inför denna månads uppdatering min kontokredit från 59555 av 60000 till 24555 av 50000 (jag bad dem sänka mitt utrymme på min kontokredit något). Jag amorterade endast marginellt på mina blancolån (under 1%). Inga förändringar ff. Förra uppdateringen hade jag 20.9 sjönk av oklar anledning i slutet av januari till 18.6 och nu när uppdateringen kom har jag ett betyg på 7.9. Så nyttjandet av kontokrediter är den absolut största anledningen till dåligt betyg.

TomTom gillar detta.
  7. Terry_

Mottagna gillanden:
    635
    Trofépoäng:
    647
    Korpen.
    I det sammanhanget så förstår jag eftersom du sänkte ju med 50% dvs ifrån att nästan nyttja hela till att inte ha nyttjat halva.

I mitt fall är det såhär.
    Har Euroloan.

DIN KREDITGRÄNS
    10000,00 kr

TILL FÖRFOGANDE
    685,97 kr

TOTAL SKULD
    9756,12 kr

ÅTERBETALNINGSBELOPP
    586,00 kr

Så jag har liksom inte "maxat" detta kreditkontot, därav undrar jag om det hade lönat sig för min UC-risk att betala av säg 5000 kronor så att krediten/totala skulden hamnar under hälften, tror ni det påverkar mitt UC-betyg eller inte?

Last edited by a moderator: 20 februari 2018
  8. Korpen

Korpen V.I.P

Mottagna gillanden:
    76
    Trofépoäng:
    206
    Jo du har ju nära maxat. Tror det gör en del att dra det under hälften även om krediten i sig är liten. Att ha mindre än 10% kvar av en kontokredit är allvarligt för betyget har jag läst tidigare. Tror du får ner ditt med ca 2 om du får ner det under hälften. Tror t.om att du tjänar på att höja utrymmet så att du inte ligger så nära taket, men då är du ju tyvärr tvungen att dra på dig en ff.

Terry_ gillar detta.
  9. Hmm

Hmm Gäst

Vet med säkerhet att din UC kommer sjunka om du ser till att den är noll procent utnyttjad.

Vet ej vad som händer om du avslutar den. Kan vara lite sämre än att ha 10k i outnyttjad reserv.

10. Terry_

Mottagna gillanden:
    635
    Trofépoäng:
    647
    Då får jag göra det innan typ 10 mars.
    Vad är beloppet son gäller då för jag ska hamna under 50% med tanke på räntan?
    5.000?

Dela sidan