• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Förbehållsbelopp

Razorsharp666

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
14 Oktober 2021
Meddelanden
76
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Ska man betala till KFM med förbehållsbeloppet då man har skuldsanering?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Razorsharp666

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
14 Oktober 2021
Meddelanden
76
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Ok. Det innebär att jag på min lön betalar tillbaka i 5 års tid med ett mycket mindre belopp än vad jag betalar in på mina lån.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Ok. Det innebär att jag på min lön betalar tillbaka i 5 års tid med ett mycket mindre belopp än vad jag betalar in på mina lån.
Ja man betalar ju oftast inte hela skuldbeloppet, min man betalade 56% av sina skulder.
 

Razorsharp666

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
14 Oktober 2021
Meddelanden
76
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Då man beräknar förbehållsbeloppet på KFM sida brukar det då stämma överens med slutgiltiga beskedet från KFM då man blir beviljad? Dvs kan man gå på dom siffrorna som räknas ut där?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Då man beräknar förbehållsbeloppet på KFM sida brukar det då stämma överens med slutgiltiga beskedet från KFM då man blir beviljad? Dvs kan man gå på dom siffrorna som räknas ut där?
På ett ungefär, man har en buffert vid skuldsanering som man inte har vid löneutmätning.
 

Razorsharp666

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
14 Oktober 2021
Meddelanden
76
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Och med buffert menar du att beloppet oftast blir högre än beräkningen på sidan?
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
När blir det inte det? Bara en sådan sak som att folk med skuldsanering bara betalar av på skulden 5/6 av tiden (eftersom två månader om året är betalningsfria) borde innebära att de ligger mycket bättre till än någon som sitter med löneutmätning och bara får behålla sitt förbehållsbelopp.

Nu kan man ju leva ganska gott med löneutmätning också, om man inte har maxbeslut, men förbehållsbeloppet är väl alltid ganska klent tilltaget jämfört med vad folk som har skuldsanering har rätt att behålla.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
När blir det inte det? Bara en sådan sak som att folk med skuldsanering bara betalar av på skulden 5/6 av tiden (eftersom två månader om året är betalningsfria) borde innebära att de ligger mycket bättre till än någon som sitter med löneutmätning och bara får behålla sitt förbehållsbelopp.

Nu kan man ju leva ganska gott med löneutmätning också, om man inte har maxbeslut, men förbehållsbeloppet är väl alltid ganska klent tilltaget jämfört med vad folk som har skuldsanering har rätt att behålla.
Kan tänka mig att det inte blir det om uppgifterna justerats, ändrats i förhållande till löneutmätningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp