• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Försäkringskassan

aclc

V.I.P
Poäng: 257
Meddelanden
528
Mottagna reaktioner
88
Poäng
257
Vad händer om man har bostadsbidrag, man ska betala tillbaka och får löneutmätning? Alltså jag är beviljad bostadsbidrag men har fått för mycket förra året som jag ska betala tillbaka. Om jag inte kan betala tillbaka då fortsätter dom ändå betala ut bostadsbidraget?

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Meddelanden
240
Mottagna reaktioner
171
Poäng
337
Vad händer om man har bostadsbidrag, man ska betala tillbaka och får löneutmätning? Alltså jag är beviljad bostadsbidrag men har fått för mycket förra året som jag ska betala tillbaka. Om jag inte kan betala tillbaka då fortsätter dom ändå betala ut bostadsbidraget?
Löneutmätningen pausas till du betalt tillbaka försäkringskassan. Du får max dela upp skulden till försäkringskassan på 12 månader.

Fick denna informationen när jag hjälpte en vän med exakt samma situation som du är i.

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Meddelanden
2 407
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Löneutmätningen pausas till du betalt tillbaka försäkringskassan. Du får max dela upp skulden till försäkringskassan på 12 månader.

Fick denna informationen när jag hjälpte en vän med exakt samma situation som du är i.
Nej löneutmättning pausas inte alls den fortsätter som vanligt

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Meddelanden
2 407
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Gör en avbetalningsplan med dem, då drar dem pengar ifrån ditt nuvarande bostadsbidrag så blir inte pengar från egen ficka. Om du inte gör det så läggs den tillslut på i löneutmätningen. Men ja jag tror ändå att du får ditt nuvarande bidrag ändå men inte helt 100

Fiskmås

Kunnig medlem
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257

Ja, dom fortsätter att betala ut. Dom får inte kvitta eller göra avdrag på din utbetalning bara för att du har en skuld.

Källa = Bekant som råkat ut för detta.

Och nej, som Krelf säger, löneutmätningen pausar såklart inte.

Så var det innan iaf. Så om inget ändrats så gäller samma fortfarande.
Edit:
En snabb koll på FK´s hemsida visar att inget ändrats:

Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
27 929
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Fk kan kvitta om det finns betalningsförmåga, vilket det gör om du har löneutmätning. En sådan kvittning tas det hänsyn till i löneutmätningen.
Du kan välja att ha en avbetalningsplan, max 12 mån. Påverkar ej löneutmätning.

Du kan låta det vara så dyker det förr eller senare in hos kfm och blir en del av löneutmätningen

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
27 929
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja, dom fortsätter att betala ut. Dom får inte kvitta eller göra avdrag på din utbetalning bara för att du har en skuld.

Källa = Bekant som råkat ut för detta.

Och nej, som Krelf säger, löneutmätningen pausar såklart inte.

Så var det innan iaf. Så om inget ändrats så gäller samma fortfarande.
Edit:
En snabb koll på FK´s hemsida visar att inget ändrats:

Källan du hade vet jag inte vad jag ger för. Dom kan kvitta.
Källa: Lasseman som får kopia på besluten om kvittning

Fiskmås

Kunnig medlem
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Fk kan kvitta om det finns betalningsförmåga, vilket det gör om du har löneutmätning. En sådan kvittning tas det hänsyn till i löneutmätningen.
Du kan välja att ha en avbetalningsplan, max 12 mån. Påverkar ej löneutmätning.

Du kan låta det vara så dyker det förr eller senare in hos kfm och blir en del av löneutmätningen
Jo, det kan dom tydligen numera.

FK´s Vägledning 2024

2.3 Kvittningsregler Kvittning innebär att Försäkringskassan beslutar att dra av en summa från den enskildes utbetalning av en beviljad ersättning. Det kan göras över en längre period eller vid ett enstaka tillfälle. För de ersättningar som omfattas av SFB fattas ett beslut om kvittning med stöd av 108 kap. 22 § SFB. I bestämmelserna står det att Försäkringskassan beslutar om ett avdrag. Försäkringskassan använder begreppet kvittning för att skilja det från det frivilliga avdraget vid överenskommelse om en avbetalningsplan. Läs mer om kvittning i kapitel 16.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp