Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Förtidslösa nanokredit

Diskussion i 'Smslån' startad av Markus, 19 mars 2018.

1. Markus

Markus V.I.P

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    136
    Hej,
    Jag har ett årslån hos Nanokredit och ville förtidslösa det. Lånet är på 16.000kr och på 2 år. Totala summan om jag betalar enligt faktura varje mån: 37.000kr. Jag vill alltså lösa kapitalskulden på 16.000 men räntan tom återbetalningsdagen så klart. Men nanokredit säger att de kommer debitera ränteskillnadsersättning. Vad innebär det? Betyder det att jag iaf kommer betala 37.000?? Gäller inte ränteskillnadsersättning för bundna bolån och inte för snabblån, privatlån utan säkerhet?

De är sega på att svara så därför jag skriver här.

2. ca5tio

ca5tio V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    897
    Trofépoäng:
    847
    Jag har bara hört talas om ränteskillnadsersättning på bundna bolån men tydligen förekommer det också på blancolån detta hittade jag:

Om man binder upp lånen kan långivaren sänka räntan eftersom de blir garanterade ränteintäkter för den uppbundna perioden. I och med att långivaren räknar med intäkterna tar de även ut en ränteskillnadsersättning om man löser det bundna lånet i förtid. För konsumentkrediter är ränteskillnadsersättningen reglerad enligt konsumentkreditlagen och är beräknas genom en standardiserad formel som endast gäller för bundna

Vad är ränteskillnadsersättning och kan jag bli skyldig att betala det?
    Om du löser ett bundet lån i förtid tar långivaren ut en avgift som kallas för ränteskillnadsersättning. Det beror på att när du binder lånet förväntar sig långivaren ränteintäkter för den bundna perioden. När man löser lånet förlorar långivaren förväntade intäkter och tar därför ut en ränteskillnadsersättning som kompensati

Så tar du reda på om ditt lån har ränteskillnadsersättning
    Har du ett bundet lån kan du räkna med att du får betala ränteskillnadsersättning om du löser lånet tidigare. Men inte alla bundna lån eller lån med säkerhet har krav på ränteskillnadsersättning. För att ta reda på vad som gäller för just ditt lån behöver du läsa lånevillkoren eller höra med din långivare.

Så räknas ränteskillnadsersättningen ut
    Ränteskillnadsersättning beräknas med hjälp av tre värden. Till att börja med räknar man ut den ränta som du ska betala för lånet. För att räkna ut en rättvis avgift för att kompensera för bankens uteblivna ränteintäkt tar man hänsyn till att långivaren kan utnyttja kapitalet de får tillbaka. Därför använder man sig inte av den ränta man ursprungligen skulle ha betalat. Istället används räntan för lånet minus räntenivån på statsskuldväxlar eller statsobligationer plus en procent. Om man använder sig av räntan förstadsskuldväxlar eller statsobligationer beror på hur länge lånet är bundet. Slutligen multipliceras räntan för förtidslösen (låneränta - ränta för statsskuldväxlar/statsobligationer * X = RSE) med antalet år kvar att amortera på lånet.

3. Markus

Markus V.I.P

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    136
    Tack för info men vad kan tänkas att jag ska betala som slutsumma sen då? Om kapitalsumman är 16.000kr under 2 år och effektiva räntan är 158%?

4. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    226
    Trofépoäng:
    386
    Det blir som du skriver 37000:- Stod troligen i det finstilta när du skrev på lånet. Beklagar men det verkar inte bättre om lånet är bundet.

Hur man sedan som långivare kan ta ut en ränta på 158% är för mig helt sinnessjukt och bör falla under ”ocker” men det är en annan diskussion.

Sorry Buddy men du får nog räkna med 37 papp

5. Trias

Trias V.I.P

Mottagna gillanden:
    376
    Trofépoäng:
    477
    Så är det inte. Den räntesumman baseras på kreditbeloppet.

6. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    226
    Trofépoäng:
    386
    Bra Trias, så vad ska hen betala i slutändan med ovannämnda ränta?

7. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    226
    Trofépoäng:
    386
    Kapitalsumma: 16.000
    Ränta: 158%
    Tid: 2 år

Ska bli spännande att se vad du kommer fram till :)

8. T90

T90 Gäst

Hej!

Förtidsinlöste mitt lån på Nanokredit idag (som jag haft i mindre än en månad) och fick detta till min mail;

”Vid förtidslösen ska kreditbelopp, upplupen ränta och kostnader betalas, räknat från den dag då du fick tillgång till krediten till och med den dag då återbetalning sker. Därtill kan kreditgivaren i enlighet med de allmänna villkoren ha rätt att debitera ränteskillnadsersättning.

Kapital: 20 000,00 kr
    Upplupen ränta (180320): 1 429 kr
    Kostnader: 0,00 kr
    Ränteskillnadsersättning: 100,00 kr

Belopp att betala vid förtidsinlösen 2018-03-20: 21 529 kr ”

clyro86 och IHope gillar detta.
  9. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    226
    Trofépoäng:
    386
    Härligt T90, var inte så farligt väl? Måste bara förtydliga , 2 år = 24 månader. Löser TS lånet efter 1 månad åker hen på ränta för 23 månader. Löser TS lånet månad 24 tillkommer inget extra. Så ”trias” förstår :D

10. Trias

Trias V.I.P

Mottagna gillanden:
    376
    Trofépoäng:
    477
    Vad är det du babblar om?

Det var du som hade fel, inte jag.

Lize, Terry_ och TomTom gillar detta.

Dela sidan