Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Fast i låneträsket, hjälp!

Diskussion i 'Större lån' startad av Grodan12, 5 juni 2018.

Tags: Add Tags
  1. Grodan12

Grodan12 Gäst

Hej!

Jag har f.n 4 lån/krediter på:
    Amex: 18.300
    Amex: 10.600
    Klarna: 28.000
    Avida: 138.000
    Bank Norwegian: 165.000

Totalt ca 360.000kr

Jag har 24 Upplysningar på UC och en score på 17.7. Min årsinkomst 2017 var 280.000 och har fast anställning sedan 2014.

Jag har fått avslag från min bank (Swedbank) pga att totala lån/kredit inte får överskrida årsinkomsten.

Kan något ge mig tips hur jag ska lösa detta? Jag vill få till ett samlingslån på nån del eller allt om det är möjligt. Tacksam för alla svar...

2. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    309
    Trofépoäng:
    457
    Känner igen mig. Hade 392 000 kr i höstas.
    Du kommer aldrig få ett bra lån med bra ränta just nu.

Om du vill ha större chans att få större belopp just nu så finns det banknorwegian. Om du får avslag där så får du nog ingenstans just nu. Dock är det ett bedrövligt lån att ha med oftast sämre ränta. Första tiden av lånet så amorteras ingentingav lånet.

Det du ska göra nu är att gå igenom hela din ekonomi.
    Inkomster vs utgifter.

Många av lånen erbjuder betalningsgfria månader bland annat bank norwegian. Den summan som blir över amorterar du av mindre lånen. På så sätt blir du skuldfri snabbare och får en lägre månadssumma tids nog.

Sen varför har du hamnat i denna situationen?

3. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    327
    Trofépoäng:
    496
    Vad har du för räntor på lånen/krediterna?

4. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 690
    Trofépoäng:
    967
  5. Korpen

Mottagna gillanden:
    327
    Trofépoäng:
    496
    Hellre Advisa, då får han med Bank Norwegian.

6. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    309
    Trofépoäng:
    457
    Jag kanske är negativ. Men 24 förfrågningar är mycket och ucbetyget är inte starkt heller.

Men 50 000 kr skulle nog göra din ekonomi bättre så du löser alla småkrediter. Gör detta året till ett "kom igång år". Antar att du får en rejäl skatt i april nästa år och om du bara inte hamnar i samma negativa banor som jag antar att du har hamnat i pga alla lån så fixar du detta!

7. Grodan12

Grodan12 Gäst

Tack för alla svar!

Jag har hamnat i denna situation för att jag levt över mina tillgångar och haft ett mindre spelmissbruk.

Det där med betalningsfri månad på Norwegian var ett bra tips! Jag har ju ett lån där nu.

Tycker ni det är en bra ide i så fall att försöka höja mitt befintliga lån hos norwegian? Jag vill inte samla på mig massa onödiga UC längre.

Min effektiva ränta ligger mellan 14-21 ungefär. Lite olika på olika lån/krediter. Värst är norwegians.

Vart kan jag låna 50.000 för att stoppa dom mindre krediterna i så fall?

8. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    309
    Trofépoäng:
    457
    Du är inte ensam! Jag hade också spelmissbruk, liksom väldigt många här. Alla hamnar på nästan exakt samma slut. Allt beror på dig när du sätter stopp med ditt spelande. Så länge du inte är villig att sluta så kommer bara mer lån göra mer skada för dig än nytta. Och det är inte bara att sluta bara sådär.

Mitt tips är att berätta för alla personer som du litar på. Även om det är pinsamt och jobbigt, så är det mitt bästa råd. Sen sök hjälp och ha inte hand om din ekonomi närmaste månaderna. Om du lägger undan pengar i en buffert varje månad så rekommenderar jag fonder eller annat konto som du inte kommer åt.

Sen är det bara att börja arbeta upp din ekonomi. En sak som jag har känt på nu är att jag har mer ångest nu än förut när jag var i spelbubblan och precis när jag hade slutat. Man får ta alla konsekvenser nu efteråt hur många år man har slösat och kommer slösa i framtiden. Men man får leva i nuet helt enkelt.

Detta forum är min terapi, så många fantastiska människor som finns här som har erfarenheten, kunskapen och alla är så hjälpsamma/snälla. Läs gärna igenom trådar här från tidigare år så inser du att du inte är ensam om problemet. Om du vill skriva privat så går det också bra.

Lize gillar detta.
  9. Korpen

Mottagna gillanden:
    327
    Trofépoäng:
    496
    Har du väldigt tufft nu att få det att gå runt med alla månadskostnader? För det känns lite sådär att ta på sig ett lån med hög ränta för att lösa krediter med lägre ränta.
    Jag skulle försöka stå ut och sluta ta UC ff tills de är nere på några stycken bara. Försöka få Betallkoll och betala räkningar och använda räkningspengar till att betala av kreditkort/Kontokrediter för att förbättra ditt betyg på bästa sätt.

Myra gillar detta.
  10. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    309
    Trofépoäng:
    457
    Ladda ner appen kreddy. Den är kostnadsfri

Dela sidan