• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Fattiga riddares Historia!

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
« skrivet: November 08, 2019, 13:23:50 »
Många har kontaktat mig och undrat vart jag tagit vägen då jag som forumägare var väldigt aktiv tidigare, och numera syns jag knappt till alls.....
Detta beror på två orsaker.

Den ena är av taktiska skäl då Kronofogden i Umeå inte varit speciellt behjälpliga vad gäller min och min frus skuldsituation.

Den andra orsaken är mitt psykiska mående som varit väldigt dåligt sista året, med långtgående självmordsplaner som resultat.
cry.gif

Denna orsak är så klart dels en följd av skulderna och KFMs fruktansvärda beteende kring det, men även då jag plågas av ständig stark smärta i nacke, rygg och axlar efter olyckor.

Nåväl, nu är inte detta inlägg något "tycka synd om"-inlägg utan mer en berättelse vad som faktiskt händer och sker hos vår "kära" myndighet, som skall vara opartiska.....

För att försöka göra en lång historia kort kommer jag att endast skriva om vissa händelser, dock mycket anmärkningsvärda, som man kan tycka inte skall hända genom en myndighet i Sverige.

Vi går tillbaka till lite kortfattat hur det hela började i skuldträsket för mig.

Jag var ung (18år. idag 52år), naiv och tyvärr trodde gott om alla, samtidigt som jag hade det rätt struligt kring mig.
Jag bodde ihop med en tjej och vi fick barn tillsammans. Hade ett arbete på ett finsnickeri i stan, och tjejen var mammaledig.
Eftersom hon var hemma så skötte hon om att tex handla och betala hyran(
undecided.gif
) mm.
En morgon när jag vaknade satt hon i sängen vid mig och sa plötsligt att "idag flyttar jag, det är slut"......
Öhh, detta kom som en chock, men ja, det var väl bara att svälja och leva vidare.
En dag några veckor senare kom en delgivningsman för att delge avhysningsbeslut!!!
shocked.gif
shocked.gif
shocked.gif

Tjejen hade struntat i att betala hyran i flera månader för att stället samla på sig ett kapital till hon flyttade!
Jahapp, inte hade jag några pengar att betala, även om jag lyckades få ihop en ansenlig summa genom att kräva henne, men det räckte inte.
Vräkningen genomfördes, och jag flyttade in i ett källarförråd i ett hyreshus.....

En tid senare kom nästa kalldusch, då kom det krav från Försäkringskassan på ett års retroaktivt underhållsbidrag.....
Allt rasade för mig och jag var verkligen under isen. Sökte hjälp hos soc men det enda jag fick var rekvisitioner på matvaror.
Snabbt var jag inne i Kronofogdens rullar och allt blev ju inte till det bättre precis....

Nåja, nu lämnar vi en massa mellanhändelser och förflyttar oss fram till 1994 då jag bodde i en lägenhet tillsammans med min nya tjej (numera fru).
Vägg i vägg med oss bodde ett yngre par, och sent en kväll plingade det på vår dörr. Där stod en kronofogde (numera pensionerad, tack och lov!).

Denna fogde hade under åren jagat och trakasserat mig till vansinne.
Hon ville bara uppmärksamma mig på att den som bodde vägg i vägg med oss var hennes dotter, och att hon bett henne hålla koll om vi har några värdesaker, kör dyra bilar osv, så det var inte lönt att försöka lura Kronofogden inte, det skulle vi ha klart för oss. "Dom hade ögonen på mig dygnet runt!"

Jag blev vansinnig och kontaktade hennes chef, varpå helvetet eskalerade.
Då jag vid tiden för detta läste juridik på universitetet så började jag få rätt god koll på hur saker och ting fungerade, vilket gjorde att jag kunde "parera" henne rätt bra trots allt. Retades gärna med granne också, genom att jag samtidigt arbetade och skötte en biluthyrning, så nya bilar hade jag hemma varje dag!
grin.gif


Vi hoppar återigen till början av 2000, då jag hade flyttat till en större lägenhet. Kronofogdshelvetet knackade på (i sällskap med en kollega) och när jag öppnade så utbrast hon "nu har jag kommit på hur jag ska sätta stopp för dig - PERSONLIG KONKURS!!" varpå hon med ett brett leende gav mig papper om detta.
Tack gode gud för att jag hade läst juridik, då jag upptäckte allvarliga fel och brister som gjorde att konkursen avvisades.
Dock triggades tydligen hela Kronofogdemyndigheten i Umeå igång av detta eftersom det startade ett rent helvete i kampen om att få mig i konkurs.
I samband med den perioden hade jag hittat Fattiga Riddare som var en förening i Göteborg, och där jag började vara mycket aktiv på forumet och med tiden tog jag över hela Fattiga Riddare själv.

Nåja, efter en tid ringer nästa skata hos KFM, som ställde lite frågor om mina skulder. Jag svarade så gott jag kunde och hon sa då att det är bättre om jag kan komma in så får vi sätta oss ner i lugn och ro och reda ut alltihop, allt för att hjälpa mig......
rolleyes.gif

Jag kommenterade då att konkurshoten som de drivit då, vad händer med det?
Du behöver inte oroa dig, det blir ingen konkurs, och för att du ska få hjälp i situationen så är det ju enklast att vi går igenom allt tillsammans.
Ok, jag kom på utsatt tid och möttes av en förvånad Fogde. "Jaha, du kom ändå?", tja varför skulle jag inte? "Nja, dom flesta brukar väl inte dyka upp"....

Vi satte oss i ett mötesrum, och började prata lite kring allt, och att jag mådde fruktansvärt dåligt osv.
"Förstår, och vi finns ju här för att hjälpa dig", och hon dribblade på med papper hit och dit. Allt för att skapa ett förtroende till henne.
"Vi behöver en underskrift här" sa hon och räckte fram ett papper, och jag undrade då vad det var för något. En utredningsrapport som visar att du inte har några tillgångar och vi kan inte göra något, så det är lugnt. Jaja, jag litade dumt nog på henne och skrev under.
Då tog hon papperet, reste sig och skrattande utbrast, du har just skrivit på din egen konkurs, hahahaha!
huh.gif
angry.gif

Men vänta nu, det var ju bara att det var gjort en tillgångsundersökning utan värden? Jo, men det var en färsk utredning samt underskrift som saknades för att driva igenom en konkursansökan....

Jaha, då var det kört......

Dags för konkursförhandling i tingsrätten..... Varken Fogde1 eller Fogde2 vågade sig tydligen inte dit, utan hade skickat en annan ökänd fogde från Umeå.
Den som dom skickade var Fogde3

Vid förhandlingen försökte han även att få domstolens hjälp att släcka ner detta forum, men nekades!
Av den anledningen valde jag att flytta forumet till servrar i USA istället då det kändes bra mycket säkrare.
Flertalet gånger har kronofogden därefter hotat att släcka ner sidan, senast 2015.

Nåja, å kommer vi till skuldsanering och dess ansökningar!

Har tidigare sökt skuldsanering vid två tillfällen. Kring 2011 samt hösten 2015.
Vid båda tillfällena har det gjorts med pappersansökningar, och lämnats in över disk för att inte komma bort hos Postnord.
Den första ansökningen gick upp i rök utan att registreras. Gjorde därför 2015 en ny, gick in till Umeå-kontoret med den och sa att denna vill jag lämna in och att den registreras.
Idioten bakom disken tar ansökningen, säger att "den lägger vi där den hör hemma" och droppar den i papperskorgen!!!!!
Ja, vad gör man? Man står där alldeles ensam, dåligt psykiskt mående och rädd (vill lova att man inte är så tuff i den situationen) och har inget som bevisar vad som faktiskt utspelades mitt framför en....

Till slut detta år, fick jag höra talas om att det går att ansöka på deras hemsida med Bank-ID, vilket vi då gjorde, jag och min fru.
ÄNTLIGEN en registrerad ansökan!!

Min läkare skrev ett läkarutlåtande kring mitt mående och att det är av tor betydelse att jag får skuldsanering för att kunna rehabiliteras/behandlas med gott resultat.
Äter mediciner som Cymbalta och Mirtazapin samt en hel del samtalshjälp.

Jag tar då intyget och spatserar upp till Kronofogdens kontor, och ber att detta utlåtande skall läggas till min ansökan om skuldsanering.
Han knappar lite på datorn, flinar och säger, vilken skuldsaneringsansökan, det finns ingen registrerad?
Jodå, det finns det, för jag har gjort det med Bank-ID!
grin.gif

Suck, jaja, vi får väl göra det då, mumlar han då.......
evil.gif


I förrgår fick jag ett sms på morgonen från Kronofogden, där dom meddelar att dom börjat handlägga ansökan och kommer att ringa under dagen. 8 minuter efteråt ringde handläggaren och ställde en del frågor. Igår pratade han med min fru.
Handläggningen sker tydligen i Stockholm, så tack och lov slipper vi Umeå-kontoret i varje fall!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Är det du som har skrivit det här eller?
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
FORTSÄTTER...
Nu är det bara att hoppas på inledandebeslut, så vi kan se en ljusning på detta nästan livslånga helvete.
Längtar bara till ett liv i lugn och ro, där man kanske kan få börja må bra igen.
smiley.gif


Av taktiska skäl har jag därför inte varit speciellt aktiv här, då jag inte ville riskera att trigga igång dem nu när vi äntligen kommit till att det faktiskt finns en skuldsaneringsansökan! För dom är inne och läser här i stort sett varje dag, vilket så klart inte gör mig något, men tydligen tycker dom inte om att detta forum finns.

Tack dock till NYX och andra välvilliga inom myndigheten, som faktiskt förstår att det ofta ligger tragedier och liknande bakom överskuldsättning.

Kan förresten tillägga att jag, genom en trevlig kronofogde i Umeå, fick kopior om handlingar kring mig. Jag har flera gånger begärt ut det tidigare, men då märkt att jag inte alls fått allt. Numera har jag dessa, och jag förstår varför dom inte velat lämna ut dessa innan, då det står anteckningar och PM med minst sagt tvivelaktiga uppgifter.....
Handläggare som, efter bestridanden från mig, skriver mellan varandra som påvisar att det kan vara fel i ärenden, men att dom "lägger locket på". Till mig har dom dock skrivit som svar att dom utrett och inga fel hittats.
Men, dessa dokument sparar jag på tills vidare då de kan komma väl till pass i framtiden! (om inte skusan bifalls)
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Märkligt ändå hur olika det kan vara. Jag har haft med Kronofogden att göra under större delen av 2000-talet, och har än så länge inte stött på någon som har varit otrevlig eller besvärlig. De har skickat brev, ringt, sökt mig i bostad och på jobb, och när det har varit extra svårt att få tag på mig så har de till och med kontaktat släktingar och berättat vad de vill. Inte en enda gång har de varit otrevliga, och ganska ofta har de kommit med tips på hur jag skulle kunna förbättra min situation. Inte har det varit synd om mig heller.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Om denna tråd är sanningsenlig så kan jag bara säga, fy fan.
Att ge makt åt vissa människor är farligt.
Mår dåligt.
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
Det finns fortsättning på fattiga riddares forum om nån är intresserad å läsa
Om när han å hustrun får svar fr kfm om skuldsanering dom sökt
 

Maipenrai

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
9 Oktober 2016
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Kronofogden har personal som är helt rabiata en del.
Hade solklara fall på preskriberade ärenden som gått till dom och bestred dessa. Ringde för säkerhets skull till KFM(undrar om det var Täby?) och kolla om det kommit fram.
Då frågar hon varför jag bestridit, sa att jag inte fått några kravbrev på flera år.
De behöver inte skicka några kravbrev svara hon
Jävla stolle tänkte jag men svara bara att du är uppenbarligen inte kvalificerad för ditt jobb så tur att du inte tar an fallet.

Ledsen för din skull Svalan och hoppas det löser sig till slut, som du har kämpat..
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
Kronofogden har personal som är helt rabiata en del.
Hade solklara fall på preskriberade ärenden som gått till dom och bestred dessa. Ringde för säkerhets skull till KFM(undrar om det var Täby?) och kolla om det kommit fram.
Då frågar hon varför jag bestridit, sa att jag inte fått några kravbrev på flera år.
De behöver inte skicka några kravbrev svara hon
Jävla stolle tänkte jag men svara bara att du är uppenbarligen inte kvalificerad för ditt jobb så tur att du inte tar an fallet.

Ledsen för din skull Svalan och hoppas det löser sig till slut, som du har kämpat..
Det är inte min historia
Taget från ” fattiga riddares forum”
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp