• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Felaktiga uppgifter UC

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Jag upptäckte igår kväll att uc inte uppdatera skuldsaldo , vilket i sin tur betyder att bisnode och creditsafe också visar felaktiga uppgifter.
Jag hade ett skuldsaldo som jag betalade förra onsdagen. Varje fredag skickar kronofogden en fil till UC med aktuella skuldsaldon- vilket betyder att veckan efter ska vara korrekt uppdaterad.
Nu såg jag alltså att skuldsaldot är kvar på min uc, trots att det är nollat hos kronofogden.
Jag mailar utredningen på UC. Där blir man slött bemött som vanligt. Felet ligger hos kfm och deras filöverföring och det felet har UC vetat om sedan den 22 januari. De erbjöd ingen lösning utan de tycker att man ska ha felaktiga uppgifter i över en vecka och bara acceptera det.
UC’s uppgift är att ge en rättvis ögonblicksbild av en persons ekonomi. Är detta rättvist?
Så om du hade ett skuldsaldo som reglerades eller återkallades under förra veckan så har du det troligtvis nu med.
Maila till utredningen@uc.se och kräv, som jag gjorde, en manuell uppdatering ( inte fått svar på det än) eller att de kör en ny fil. Helt obegripligt att de bara låter det vara.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Jag upptäckte igår kväll att uc inte uppdatera skuldsaldo , vilket i sin tur betyder att bisnode och creditsafe också visar felaktiga uppgifter.
Jag hade ett skuldsaldo som jag betalade förra onsdagen. Varje fredag skickar kronofogden en fil till UC med aktuella skuldsaldon- vilket betyder att veckan efter ska vara korrekt uppdaterad.
Nu såg jag alltså att skuldsaldot är kvar på min uc, trots att det är nollat hos kronofogden.
Jag mailar utredningen på UC. Där blir man slött bemött som vanligt. Felet ligger hos kfm och deras filöverföring och det felet har UC vetat om sedan den 22 januari. De erbjöd ingen lösning utan de tycker att man ska ha felaktiga uppgifter i över en vecka och bara acceptera det.
UC’s uppgift är att ge en rättvis ögonblicksbild av en persons ekonomi. Är detta rättvist?
Så om du hade ett skuldsaldo som reglerades eller återkallades under förra veckan så har du det troligtvis nu med.
Maila till utredningen@uc.se och kräv, som jag gjorde, en manuell uppdatering ( inte fått svar på det än) eller att de kör en ny fil. Helt obegripligt att de bara låter det vara.
Det är ytterst sällan allt flyter precis som det ska med allt. Ha lite tålamod så är det borta nästa vecka istället för att lägga energin på det:)

Kan ju vara så med om du betalde in i onsdags så kanske det inte han registreras innan filerna skapades och det då inte hann komma med att det var betalat
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Nej det var helt avslutat.
Uc bekräftade att felet inte hade med det att göra.
Oavsett så kan det få stora konsekvenser för individen, som mig själv, som verkligen behövde en ren uc denna vecka.
Och det som stör mig mest är deras slappa bemötande och hur de inte verkar förstå att det är viktigt att uppgifterna de publicerar är rätt.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Nej det var helt avslutat.
Uc bekräftade att felet inte hade med det att göra.
Oavsett så kan det få stora konsekvenser för individen, som mig själv, som verkligen behövde en ren uc denna vecka.
Och det som stör mig mest är deras slappa bemötande och hur de inte verkar förstå att det är viktigt att uppgifterna de publicerar är rätt.
Fast om du har haft skuldsaldo för en vecka sedan så har jag väldigt svårt att se att du får lån eller ngt idag ändå med tanke på att skuldsaldot är så nyligen de flesta kräver ju minst 6 månader utan det
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Jag har inte sagt att jag ska ta ett lån.
Och historiskt skuldsaldo är en annan historia.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Jag har inte sagt att jag ska ta ett lån.
Och historiskt skuldsaldo är en annan historia.
Varför behöver du ha en ren just denna vecka då om du inte ska låna?
Förstår att det är skönt och att egentligen rätt ska vara rätt absolut!
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 904
Mottagna reaktioner
1 044
Poäng
867
Varför behöver du ha en ren just denna vecka då om du inte ska låna?
Förstår att det är skönt och att egentligen rätt ska vara rätt absolut!
Men varför ska man bara acceptera saker åt andra hållet? Det spelar exakt noll roll om han tar lån eller inte. Skuldsaldot ska väck.
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Men varför ska man bara acceptera saker åt andra hållet? Det spelar exakt noll roll om han tar lån eller inte. Skuldsaldot ska väck.
Tack!
Fick svar av UC på eftermiddagen att de kör en uppdatering inatt. Hoppas det stämmer.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 776
Mottagna reaktioner
2 631
Poäng
1 857
Ja såklart det ska bort , går ju rätt fort när det är år det andra hållet ! Rätt ska vara rätt !
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp