- Meddelanden
- 689
- Mottagna reaktioner
- 732
- Poäng
- 647

FI säger ja – ett steg närmare ett centralt skuldregister
Finansinspektionen tillstyrker utredningens förslag att samla in uppgifter om hushållens tillgångar och skulder.

Det ser ut som att Sverige tar ytterligare ett steg mot nationellt skuldregister och enhetligt kreditbetyg efter att FinansInspektionen idag har sagt JA och godkänt förslaget.
Detta innebär då att alla våra skulder kommer att rapporteras till en och samma instans och att den instansen då har monopol och utfärdar ett och samma kreditbetyg genom alla kreditupplysningsföretag där alla skulder och skatteuppgifter är inkluderade.
Misstänker att detta blir UC som får den rollen. Minst sagt besvärligt för många av oss där alla lån, krediter, smslån och avbetalningar utanför UC kommer att bli synliga. UC har byggt om och uppdaterat väldigt mycket mina sidor på slutet och ryktats länge att det blir UC som blir nationella skuldregist
Förmodligen kommer många att börja rapportera till UC redan före deadline att dom måste göra det. Kreditbetygen kommer onekligen rasa som en sten när UC får in alla smslån och dylikt.
Finns ingenstans att gömma sig lägre för oss skuldsatta. Även Bisnode/creditsafe kommer se alla totala skulder i så fall och man har samma kreditbetyg hos dessa som hos nya UC då inte dessa kommer göra någon egen bedömning utan måste förhålla sig till samma beräkning av kreditbetyg och samma uppgifter från nationella skuldregistret, förutsatt dom finns kvar.
Inget datum än när det kommer ske, gissningsvis 2024-01-01, men att många kommer redan börja rapportera till UC redan i Q3/Q4?
Förjävligt för min del då jag har en del utanför UC, förmodligen från 5 till 20% på dagen i kreditbetyg när det händer, hur kommer ni drabbas?