• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Finns det någon chans?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 066
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Vänder jag mig till bluestep då kan jag stå på lånet själv! Men behöver medsökande vid någon storbank om jag vill få bättre ränta och låna 850
Om du har chans att få bolån via en annan bank än Bluestep med medsökande så vore det en bättre lösning för dig. Bluestep kommer finnas kvar som plan B. Men det kommer bli dyrt, onödigt dyrt.
Hur bor ni idag, du och barnen? Ni kanske kan bo kavar där ni bor idag och försöka lägga undan pengar och kanske om du får högre lön på sikt och köpa hus då.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Vill inte ha bluestep egentligen men vad ska man göra om ingen annan bank vill låna ut 850 000. Har som sagt inga lån eller något. Men 300 i årsinkomst och 2 barn på heltid. Kontantinsats finns också. Tycker det är jättekonstigt då jag ändå har jobb och 0 kronor i skuld. Storbankerna går med på 300-400 000 men finns inga hus för den summan här. Knappt det finns för 1 mille nu för tiden.
Vad du en gör så sätt dig inte hos Bluesteep med ett bolån. Har du verkligen räknat på vad det kostar att bo i hus?
Vad är det för uppvärming? Är det t.ex eluppvärmd så kan du hamna runt 4000-5000 kr i månaden bara på elkostnaden. Det gäller även att ha en buffert för oförutsedda utgifter när man äger hus.
Ha inte för bråttom så du sätter dig i en situation där ekonomin går åt skogen. Räntorna är höga i dags läget på Bluesteep då kan du tänka dig vad räntorna blir på Bluesteep den dagen när räntorna börjar traska uppåt.
Frågan är inte om räntorna går upp utan när så tänk dig för en extra gång. Ibland kan man ha för bråttom utan att tänka till innan. Säger detta av all välmening.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Jag säger det igen, hen är ekonomiskt inte redo för ett hus, så enkelt är det bara och hen borde tänka på barnen och hens pappa också.
Jag vill också ha ett hus men jag skulle inte vilja förstöra mina föräldrars chanser till lån i framtiden eller att mina ungar får äta snabbnudlar istället för lördagsgodis bara för att få bo i mitt "drömhus" och äta brödsmulor till middag. Huset tappar då liksom sin charm om man inte kan njuta av det....... Eller i det framförallt
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Glöm inte heller kostnaden för lagfart och pantbrev som ska betalas: totalt 3,5% av köpeskillingen (för 1 miljon, upp till 35000kr beroende på fastigheten). Tycker själv att Länsförsäkringar bank har en bra kalkyl som visar om du klarar husets kostnader. Jag vet inte var du bor men det finns fortfarande villor med rimliga standarder för runt miljonen.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Om jag förstår TS så ser jag dessa som blockers i en kalkyl (från bankens sida åtminståne):
>Du har två barn
>Ensamstående
>Du har ingen jätte hög inkomst
>Du måste minst ha 150 000kr i sparat medel för ett köp på 1mil

Jag tror en villa är svårt med denna fakta, så det förvånar mig inte alls att bara BlueStep kan ge dig ett lånelöfte. Jag skulle gissa att en medlånare skulle göra det aningen bättre men jag skulle avråda det med bakgrund det TS skrivit i tråden.

Bostadsrätt är inga problem men det ville du inte bo i?


Jag vill också köpa hus men jag har delvis liknande förutsättningar dvs:

>Singel
>Har inte flera hundra tusen i sparat kapital

Däremot har jag en bra inkomst så det är mer en tidsfråga i mitt fall, alternativt träffa mrs right och köper ett hus tillsammans.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Jag säger det igen, hen är ekonomiskt inte redo för ett hus, så enkelt är det bara och hen borde tänka på barnen och hens pappa också.
Jag vill också ha ett hus men jag skulle inte vilja förstöra mina föräldrars chanser till lån i framtiden eller att mina ungar får äta snabbnudlar istället för lördagsgodis bara för att få bo i mitt "drömhus" och äta brödsmulor till middag. Huset tappar då liksom sin charm om man inte kan njuta av det....... Eller i det framförallt
Håller med till 100%
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Vill köpa hus och äntligen hittat något. Har fått lånelöfte på bluestep på 1 miljon. Alla storbanker vill inte ens låna ut hälften till mig. Fast inkomst, års inkomst 300 000. Inga lån, förfrågningar eller anmärkningar. Dock ensam med 2 barn.

Min far har alltid sagt att han hade hjälpt om han kunnat men säger att han inte kan för han står själv på ett bolån på ca 1 mille, 2 bilar på sammanlagt 400 000 och husvagn på 200 000

vi har aldrig kollat med banken vad tror ni finns det någon chans att det kommer godkännas ändå att ha han som medsökande? Hans årsinkomst gissar jag på är 400 000 inga andra lån än det jag skrev ovan, inga anmärkningar eller något.

Behöver låna 1 miljon, gärna till bättre ränta än bluestep..

Om du tänker efter lite själv.
Det är av en anledningen storbankerna nekar dig lån. Du har helt enkelt inte råd dessutom har du två barn som kostar därav att dom "vanliga bankerna" med bra ränta nekar dig.
Att Bluesteep låter dig låna pengar är inte så svårt att räkna ut.
Sätt dig ner och räkna ut vad allt kostar att äga ett hus så kommer du inse att du har inte råd med hus pga den situationen du är i dagsläget.
Ibland får man tänka till flera gånger och inte bara tänka "jag vill köpa ett hus"
Det är inte läge för dig nu tyvärr.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp