• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Flytta bolån för att få lägre ränta - med betalningsanmärkningar

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
En vän till mig har följande situation:
  • Inkomst 42900 kr/före skatt - tyvärr går hans visstidsanställning ut i sommar, men han söker nya jobb.
  • Bolån på 1 463 930 kr hos Blustep med en ränta på närmare 9%
  • Bostaden är värd c:a 3 500 000 kr
  • Kostnad för lånet per mån är 11 864 kr
  • Hyra för lägenheten är 4 861 kr
  • Kredit på Swedbank om 10 000 kr varav 6 661 kr är utnyttjat
  • Kredit på Volvo om 15 000 kr varav 0 kr är utnyttjat.
  • Antal betalningsanmärkningar är 14 st - där tyvärr den senaste är tillkommen 2023-05-05.
  • Skuldsaldo hos KFM är 0 kr
  • Barn 2 st - varav den ena bor 50% hos honom.
  • Han betalar idag 6000 kr till mamman för barnen (detta ska ses över med uträkning genom Försäkringskassan).
Situationen som är idag med en boendekostnad på 16 725 kr/mån är ohållbar. Jag har suttit och verkligen gått igenom hans ekonomi de senaste dagarna och har fått upp en budget. Budgeten bygger på att han fortsättningsvis har en inkomst på samma nivå som han har idag och då går han i princip plus/minus noll - men då är det en rejäl svångrem på. Vi kommer att jobba vidare med detta och ett av de steg jag ser som är rimligt att göra är att försöka flytta bolånet.

Och här kommer min fråga - finns det någon bank som kan tänkas ta emot honom med dessa förutsättningar?
Jag har funderat på Nordea alt LF och att då lägga in detta med flytt av hans tjänstepension. Han har förvisso Swedbank idag - men han har vissa försäkringar på LF och då LF premierar med 20% rabatt på försäkringar och betalkonto och kort om man har "allt" hos dem såg jag detta som positivt (många bäckar små).
Om inte någon av de klassiska bankerna går - är det värt att då fundera på att prata med Nordax, Svea Bank och Marginalen - för även om de också är ruggigt dyra så skulle det bli väldigt mycket bättre om han fick en ränta på 6% istället för de nära 9% han har idag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
818
Mottagna reaktioner
303
Poäng
497
Hade det varit någon enstaka betalningsanmärkning med en vettig förklaring hade det förmodligen gått. Jag ser det som helt uteslutet när det rör sig om 14 stycken och den senaste från maj månad.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Tyvärr tror jag också att det är uteslutet med dessa betalningsanmärkningar. Nordea kommer inte att ta det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp