• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Flytta bolån

A

Anneli

Gäst
Poäng: 0
Hej
Vad tror ni om mina förutsättningar att flytta mitt bolån?
1. Är ensamstående
2. Taxerad inkomst 2020: 294 900 kr
3. 4 st ff
4. Kreddy 0,2
5. Kredit 10 500 kr ( som jag betalar 450 kr / månad)
6. Bolån 1 480 000 hos Nordax ränta 3,65% ( betalar med amortering 7200 kr / månad)
7. Senaste värdingeringen på lgh är gjord hösten 2019, då till 2,8 milj
8. Avgiften för lgh är 4200 kr/ månad
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Kollade sbabs kalkyl, gissade på Örebro och att du är född 1990 inte har några barn.
Då får du låna strax över 1.3 mille
 
A

Anneli

Gäst
Poäng: 0
Tack för svaret Lasseman.
Jag har inga barn ( så det stämmer med din gissning). Det övriga stämmer inte. Jag bor en storstadsregion och är född 1973. Så det verkar som jag får vänta med att flytta mitt bolån
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Tack för svaret Lasseman.
Jag har inga barn ( så det stämmer med din gissning). Det övriga stämmer inte. Jag bor en storstadsregion och är född 1973. Så det verkar som jag får vänta med att flytta mitt bolån
Enligt amorteringskraven så skulle jag i din sits kämpa så att du hamnar under 50% lån i förhållande till värde samt hamna under 4.5ggr lån i förhållande till inkomst. Då slipper du i alla fall att amortera. Sätt in överskott på ett ISK konto och spara så mycket du bara kan. Pengarna växer med ganska stor sannolikhet snabbare än 3,65% som du har i bolån, och det ger även ett personligt lugn att ha en bra buffert att ta av om man råkar ut för något.
Jobba för att komma upp lite i inkomst. Byta jobb eller ta ett extra jobb, dela ut reklam eller vad som helst som kan generera lite mer i inkomst för nästa år. Hamnar du under 4,5ggr bolån i förhållande till lön, så öppnas plötsligt dörrarna för "vanliga" banker och ränta runt 1%.
Ett knep som jag själv lyckades med var att ta en kredit på Wästgöta som inte syns på UC. Kvitta dåliga krediter och betala av bolånet tillfälligt så att du hamnar under 4,5ggr och byt bank. Visst får du leva med ca 100k i Wästgöta och kanske 5-6% men det kan man ju beta av desto snabbare om man slipper amortera på det stora lånet. Då hamnar du nog snabbt på "plus" efter ett par års disciplin.
 
A

Anneli

Gäst
Poäng: 0
Den enda krediten jag har är på santander , beviljad 29000 utnyttjad 10500. För övrigt är det bolånet hos Nordax på 1484660 kr jag har, med en ränta på 3,65%. Ser därmed ingen anledning att ta ett nytt lån på 100 000 och med sämre ränta och ingen amortering alls. Om man inte amorterar så försvinner ju inte skulden. Det jag vill är att få ett bolån med lägre ränta och då kunna amortera mer.
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Hej! Tanken är att använda de pengar som man kan amortera med på smartast sätt så att du hamnar under speciellt 4,5ggr och till viss mån 50%, för då öppnas ju dörren till de vanliga bankerna.
Ränta på ditt Nordax är ca 54.000 per år som är pengar som du inte får tillbaka (förutom lite jämkning på skatten!). Låt oss säga att du lyckas komma in under 4,5ggr & 50% så får du ett lån hos Landshypotek eller Danske Bank med 1.2 %. Det innebär att bolånet har en räntekostnad på 18.000 vilket medför att du får ca 35.000kr per år i plånboken, som istället för att göda bankirer med så kan du betala dina egan lån eller spara.
Ett lån på 130.000 hos Wästgöta skulle ge en merkostnad på ca 2600 kr per år (2% högre än Nordax). Låt oss säga att du betalar av hela Wästgöta under 2 år med de pengar som du tjänar på mindre ränta efter att ha flyttat från Nordax till annan aktör (ca 35.000) plus de 2% som du inte amorterar på "Nordax" (ca 30.000 per år).
Då är du mycket tidigare i en sits att ha 1,2% istället för 3,65% vilket sparar ca 35.000 per år (eller 32.400 under de 2 år som du betar av Wästgöta).
Vad du sedan vill göra med de pengar du får över i mindre ränta och "ingen amortering" är ju upp till varje person att välja. Att amortera är absolut inte dumt. Min egen åsikt (och med större risk givetvis!) är att investera allt i ISK fonder och aktier med medel till hög risk. Det är rätt så säkert att man får betydligt mer avkastning än de 1,2% som ett billigt bolån kostar. Men där är en risk givetvis som man själv ansvarar för. Dagen då 0-räntepolitiken är över så får vi alla tänka om.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp