• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Folkia tar upplysning på ej komplett ansökan?

pellegj

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
18 Januari 2013
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Hej!

Är ny här och undrar om det är någon mer som har haft problem med att Folkia tar kreditupplysning innan man skickat en komplett ansökan (lilla folklånet)?
Med detta menar jag att man kan skriva i uppgifter på första sidan och klicka sig vidare, sedan kom det i alla fall upp en sida med vad de kallar "komplettering". Jag valde att inte fylla i denna komplettering och i mitt tycke slutförde jag därmed aldrig min ansökan, men jag har ändå en reggad upplysning på mig från Soliditet om just detta ärende.

Jag ringde först till Folkia och tjejen som svarade lovade att det inte skulle synas om/när andra tar en upplysning på mig från Soliditet. Jag förklarade för henne att om den inte skulle synas för andra så skulle den inte finnas reggad och jag skulle heller inte sen den. Hon tyckte jag skulle ringa till Soliditet och få förklarat för mig att hon minsann hade rätt och jag hade fel. Jag sa tilll henne att visst kan jag ringa Soliditet, men jag sa också till henne att jag återkommer efter jag pratat med Soliditet då hon kommer ha fel och jag rätt.
Ringde till Soliditet och naturligtvis hade jag rätt, alla som tar en upplysning från Soliditet kommer se den förfrågan som Folkia gjort.
Ringde tillbaka till Folkia och fick prata med en kille denna gång. Jag förklarade hur jag gjort när jag skulle ansöka om lilla folklånet och att det kom en sida med vad de kallar kompletteringar och att jag då valde att inte slutföra min ansökan. Han hävdar bestämt att de har inte gjort något fel genom att ta kreditupplysning endast med uppgifterna på första sidan trots att det kommer en sida ytterligare med fler uppgifter som hör till ansökan. Jag försöker förklara för honom att de kanske inte ska ta en upplysning innan ansökan är komplett, men det är som att prata med en vägg. Han säger att ansökan är komplett efter första sidan, men jag frågar då varför det kommer en sida till med uppgifter som ska fyllas i. Han svarar bara att det är ansökan är komplett med de uppgifter som man fyller i på första sidan. Jag försöker således förklara att om den vore komplett så skulle det inte komma en sida till där det frågas efter uppgifter. Han går i försvar och jag blir irriterad varpå han säger att jag kan få prata med hans chef och det går jag med på och säger att det ska ske idag innan helgen, men det kan han inte lova säger han, hon/han är ju trots allt chef och har mycket att göra. Jag säger till honom att det faktiskt handlar om en privatekonomi som kan avgöras på grund av denna i mitt tycke felaktigt tagna upplysning och jag ber om återigen om att det ska ske idag, men då tröttnar han eller liknande och bara lägger på luren i örat på mig.

Jag vet inte om det är jag som har fel uppfattning eller inte, men att de ska ta en upplysning innan de har fått in alla uppgifter för att ansökan ska vara komplett anser jag vara fel.
Jag kommer i nuläget inte ihåg vad det var för uppgifter som efterfrågades då det är snart 2 månader sedan och jag bara släppte det i och med att jag inte fyllde i de kompletterande uppgifterna.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp