• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Fråga gällande jämkning

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
154
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej!
Har en liten fråga gällande jämkning .
Det är så att min lön består av en del provision. Har 30 000 i fast lön och ca 10 000 i provision.
På provisionsdelen används alltid separat skattetabell där de dras ca 34%.
När jag skriver min inkomst ska jag bara räkna på den fasta delen? Tänker att provisionen ska räknas på samma sätt som om man skulle ha ett extra jobb? Eller ska jag räkna på vad jag tror jag faktiskt tjänar totalt så blir det korrekt ändå?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Du betalar samma skatt på hela din inkomst, även provisionen. Det samma gäller ju för övrigt om du har ett extrajobb. Om du har ett jobb där du tjänar 400 000 om året plus ett extraknäck där du tjänar 100 000 så blir din skatt exakt densamma som om du hade tjänat 500 000 på ett jobb.

Avdraget som din arbetsgivare gör är bara preliminärt och det är inte vad du egentligen skall betala. Det är därför man deklarerar...
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 643
Mottagna reaktioner
1 677
Poäng
1 177
Du betalar samma skatt på hela din inkomst, även provisionen. Det samma gäller ju för övrigt om du har ett extrajobb. Om du har ett jobb där du tjänar 400 000 om året plus ett extraknäck där du tjänar 100 000 så blir din skatt exakt densamma som om du hade tjänat 500 000 på ett jobb.

Avdraget som din arbetsgivare gör är bara preliminärt och det är inte vad du egentligen skall betala. Det är därför man deklarerar...
Och i slutändan är det sina räntor man ska ha koll på så man inte får restskatt :)
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Och i slutändan är det sina räntor man ska ha koll på så man inte får restskatt :)

Ett annat sätt att se det är som att restskatten är ett billigt lån med möjlighet till över 400 dagars räntefri kredit... Men det är ju inte så lätt att få avbetalning på den förstås.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 643
Mottagna reaktioner
1 677
Poäng
1 177
Ett annat sätt att se det är som att restskatten är ett billigt lån med möjlighet till över 400 dagars räntefri kredit... Men det är ju inte så lätt att få avbetalning på den förstås.
Nä och har man redan massa skulder blir det plötsligt en till :facepleading:
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 821
Poäng
1 277
Ett annat sätt att se det är som att restskatten är ett billigt lån med möjlighet till över 400 dagars räntefri kredit... Men det är ju inte så lätt att få avbetalning på den förstås.
Går det att jämka utan att egentligen ha några räntekostnader?
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Går det att jämka utan att egentligen ha några räntekostnader?

Det borde det göra. Skatteverket vet ju inte vad man har för ränteutgifter I verkligheten förrän nästa år när de har fått kontrolluppgift och/eller man har deklarerat.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 821
Poäng
1 277
Det borde det göra. Skatteverket vet ju inte vad man har för ränteutgifter I verkligheten förrän nästa år när de har fått kontrolluppgift och/eller man har deklarerat.
Så jag skulle i princip kunna låna lite av mig själv nu och betala tillbaka när kvarskatten ska in nästa år? Intressant tanke!

Får man inte en massa frågor och krav på underlag innan jämkningen godkänns? Det fick jag när jag jämkade för dubbelt boende och resor. Var tvungen att i detalj redogöra för hur jag hade räknat, visa hyreskontrakt mm. De krävde nästan in flygbiljetterna innan jag ens hade bokat resorna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp