Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Lumify - Ny 2019, utan UC
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Slantar - 30 000 kr, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Fråga Sambla

Diskussion i 'Större lån & Samlingslån' startad av Lånforum.se, 25 juni 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Lånforum.se

Lånforum.se Forumsägare - Trofépoäng: 467 Moderator

Mottagna gillanden:
    369
    Trofépoäng:
    467
    I denna tråd kan du ställa frågor till Sambla! Till exempel om samlingslån och kreditvärdighet.

Vi har haft ett gäng lånehandläggare här på forumet som svarat på frågor vilket varit populärt, så för att spinna vidare på detta har vi frågat runt och Sambla nappade. Svaren kommer skrivas av användaren @Sambla.

Fråga på!

Last edited: 25 juni 2019
    Lasseman, DN1981, IHope och 4 andra gillar detta.
    • Bästa samlingslån Sambla & tips
    • Lumify 20 000 kr utan UC. Många godkända lån under 2019.
    • Slantar 30 000 kr utan UC
  2. lån

lån Kunnig medlem - Trofépoäng: 157

Mottagna gillanden:
    52
    Trofépoäng:
    157
    Jag ska i augusti månad söka samlingslån på 425 000 kr, där jag ska baka in ICA Banken (ca 370k) på 8.32% ränta samt Klarna (ca 55k) som har 9.9% ränta. Klarna uppgår till 7000kr/månaden så det blir en mycket lägre månadskostnad som jag ser fram emot... jag undrar:

1) Jag är kluven till vart jag ska söka, varför ska jag välja Sambla framför Lendo?
    2) Bör jag söka hela beloppet på 425 000 eller dela upp för att öka chansen att bli beviljad? Tänker på hur få det är som beviljar den summan. Kan jag söka 425 och sedan sänka beloppet ifall jag fick få bud, dvs "att ni tar en runda till" med bankerna?

Fk: I skrivande stund har jag en UC-risk på 1.3% med 10 ff, inom 2 månader har jag bara 2 ff kvar och rimligen nere på under 1%, därav att jag vill avvakta. Annat som kan påverka kreditbetyget:

Credway 25k beviljat / 0k nyttjat. Medvetet valt att ha kvar denna då den bättrat på mitt kreditbetyg sedan den dök upp på UC.

Inkomst 2017: 522k
    Inkomst 2018: (när det blir uppdaterat i augusti): ~650-670k
    Underskott 2017: 0
    Underskott 2018: ~55k

Inga anmärkningar eller dyl.
    Tackar på förhand!

Lånforum.se gillar detta.
  3. Sambla

Sambla Samblas officiella konto - Trofépoäng: 136

Mottagna gillanden:
    47
    Trofépoäng:
    136
    Hej,

Tack för din fråga!

1) Vi på Sambla samarbetar med lika många banker som Lendo gör idag, vad du väljer spelar inte så stor roll. Största skillnaden är att allt på Lendo sker digitalt medan på Sambla kan du (om du vill) få hjälp av en rådgivare som kan guida dig igenom hela processen.
    2) Jag skulle rekommendera att söka på hela beloppet på 425 tkr då bankerna kommer att bevilja det de max kan ge dig som kund. Skulle det vara så att du vill ändra på beloppet eller återbetalningstiden är det bara att kontakta oss så ordnar vi det på direkten så att det passar just dig. Därefter kommer vi att prioritera de lån/krediter/avbetalningar som är dyrast och lösa in dem främst om fallet skulle vara att vi t.ex bara lyckas få fram ett bud på 400 tkr.

Rekommenderar att du väntar tills du bara har 2 ff kvar alternativt 0 st och att du ringer till Credway och säger upp den beviljade krediten då det påverkar ditt kreditbetyg negativt i bankernas ögon. Annars är dina förutsättningar väldigt goda och det första steget du ska ta är att samla så många lån som du bara kan först - för att sedan göra ett försök till 6-12 mån senare för att sänka den totala räntesatsen på ditt nya samlingslån!

/Sambla

lån och Lånforum.se gillar detta.
  4. Miniliten

Miniliten Kunnig medlem - Trofépoäng: 236

Mottagna gillanden:
    91
    Trofépoäng:
    236
    Jag har läst lite och är mest bara nyfiken om ni ser er främst som en förmedlare för de som vill/behöver samla lån, eller som en låneförmedlare rent generellt som Lendo mfl?

Lånforum.se gillar detta.
  5. Sambla

Mottagna gillanden:
    47
    Trofépoäng:
    136
    Vi hjälper kunder att främst samla sina lån för att få en bättre kreditvärdighet och privatekonomi - men vi fungerar som alla andra låneförmedlare då vi hjälper till med nylån också t.ex.

Som svar på din fråga: Ja vi fungerar på samma sätt som Lendo mfl. :)

Lånforum.se och Miniliten gillar detta.
  6. Miniliten

Mottagna gillanden:
    91
    Trofépoäng:
    236
    Följdfråga till svar till annan användare:
    Ni rekommenderar att personen säger upp en outnyttjad kredit då den är negativ i bankernas ögon. Personen upplever att kreditbetyget förbättrades av krediten.

Anses en kredit alltid negativ? Även en enstaka, välskött eller outnyttjad? Eller är det i kombination med annat den anses negativ? Varför anses den i så fall negativ? Det finns ju personer med utmärkt betyg med kredit?

7. Sambla

Mottagna gillanden:
    47
    Trofépoäng:
    136
    I bankernas ögon ser de bara att det existerar en/flera krediter i UCn. Därför kan de i vissa fall ge sämre bud till en kund då de tror att denna kund har en utnyttjad kredit - bankerna kan inte se om den är outnyttjad eller nyttjad därav får man ett sämre kreditbetyg.

Att ha en kredit brukar inte oftast vara ett problem, utan det brukar bli ett problem om man har flera andra lån och krediter också. Därför är det alltid bra att försöka ha så få aktiva krediter (helst max en) som möjligt för att få en bättre kreditvärdighet när man ansöker om ett nytt lån eller ett samlingslån.

8. Miniliten

Mottagna gillanden:
    91
    Trofépoäng:
    236
    Det lät rimligare :)

Dock ser ju bankerna beviljat belopp kontra utnyttjat belopp på krediten, dvs kan se hur mycket den vid senaste uppdateringen var utnyttjad med. Så att de inte kan se är ju fel? Däremot kan de ju varken se eller veta om krediten dagen efter maxas ut och måste räkna med att den gör det. Dvs måste räkna med att man har en skuld på motsvarande krediten. Det är jag helt med på. Och då att beroende på övriga omständigheter kan det påverka negativt.

9. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 4 127

Mottagna gillanden:
    6 074
    Trofépoäng:
    4 127
    Vad är det högsta UC-betyg ni har sett någon få ett lån över 100.000 på?
    Vilken är den högsta blancobelåningen ni har stött på?

Förtvivlad, MsTake och IHope gillar detta.
  10. Tada

Tada Gäst

Hej

Om man är 2 st som söker ett samlingslån har det betydelse vem som står som huvudsökande respektive medsökande ? Vilken ska man ställa först ( Huvudsökande ) den med bäst betyg eller spelar det ingen roll . Naturligtvis så har båda skulder dom vill samla i 1 lån ihop .

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan