Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Profilkredit - 25 000 kr, nu utan UC!
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Frågor UC

Diskussion i 'Kreditupplysningar' startad av noll, 24 mars 2020.

1. noll

noll Viktig medlem - Trofépoäng: 52

Mottagna gillanden:
    16
    Trofépoäng:
    52
    Undrar om någon vet hur man ska tolka UC?
    Jag lånade via Thorn och fick kopia i Kivra på att UC var tagen och på den kopian står det UC risk 10,7 %.
    Om jag loggar in på minuc och kreditkollen så står det att jag har UC risk 26 %.
    Vad beror det på att det är olika?
    Någon som vet?

2. Aleeex

Aleeex Viktig medlem - Trofépoäng: 51

Mottagna gillanden:
    17
    Trofépoäng:
    51

Antagligen har dom gjort en micro-uc där inte dina lån syns och därav bättre uc-risk

noll gillar detta.
  3. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 647

Mottagna gillanden:
    668
    Trofépoäng:
    647
    Thorn samarbetar inte fullt ut med UC och får därför mindre uppgifter om dig vilket resulterar i bättre betyg.

noll gillar detta.
  4. Hata Credigo

Hata Credigo Gäst

Är ni 100% att Thorn inte tar full UC

5. noll

noll Viktig medlem - Trofépoäng: 52

Mottagna gillanden:
    16
    Trofépoäng:
    52
    Jag vet inte vad jag ska svara då jag tycker uc'n från Thorn och uc'n från låneförm. ser likadan ut. Någon som vet var på uc'n man kan se 'vilken sort det är'?
    Jag ansökte om 25tusen och fick det, kan inte svara på om Thorn 'tar annan uc' vid högre belopp.
    Uc'n från Thorn sa 'kredit bör beviljas' samt uc risk 10 %. Uc'n från låneförm sa uc risk 26 %. En väldans avgörande skillnad för mig med 3 bet.anm varav ett utmätningsförsök.

6. Hata Credigo

Hata Credigo Gäst

Livsviktigt att man inte skriver att man ”tror” Thorn tar MiniUC om dom inte har det. Kan ha förödande konsekvenser om man är i behov av ett lån samt behöver fixa sitt kreditbetyg

johansson86 och Peppan gillar detta.
  7. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 647

Mottagna gillanden:
    668
    Trofépoäng:
    647
    De tar en uc som syns. Däremot får de inte reda på allt om dig för att de inte samarbetar fullt ut med UC, exvis rapporterar allt själva.

8. Blenda

Blenda Kunnig medlem - Trofépoäng: 147

Mottagna gillanden:
    41
    Trofépoäng:
    147
    Mini-uc kanske mestadels ger bättre betyg men inte alltid. När min uc var 3.5% så ansökte jag om höjning på betalkoll men den blev nekad och när upplysningen kom på kivra så stod det 13% i betyg på min uc från collector.

9. Preben

Preben V.I.P - Trofépoäng: 396

Mottagna gillanden:
    245
    Trofépoäng:
    396
    Thorn tar full uc och rapporterar in lånen. Inget annat. Sen har dom en annan riskbedömning än andra banker därav ditt betyg.

10. Pidde

Pidde Aktiv medlem - Trofépoäng: 126

Mottagna gillanden:
    33
    Trofépoäng:
    126
    Allmän fråga om uc risk/score jag har haft utmätning under många år o nollade mitt skuldsaldo för ca 3 månader sen ,fick då en riskprognos ett betyg, nu har det gått ca 3månader sen skuldsaldot nollades jag har 5 st betalnings anmärkningar som försvann den 22/3 men mitt betyg min riskprognos har inte ändrats med ens 0,1 % hur är det med möjligt? Borde väl förbättrats något utan nya ff ,5st anmärkningar försvunnit mm? ,,,, nu när nya inkomsterna registreras går min årsinkomst upp från 330tkr till 497tkr ca det borde väl generera bättre betyg ? Tacksam för alla svar

Dela sidan