• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Framtiden för oss skuldsatta med högre räntor mm

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Ang kostnadstaket så gäller det att du får aldrig betala högre kostnader för ett lån/kredit än det beloppet du lånat tror jag att det var. Så har man lånat 5000 kr får inte kostnaderna för lånet överstiga 5000 kr.
Ja, samt 39-40% samt lånet får inte överstiga.

Dock har man kringgått detta lite då det gäller nominella räntan dvs inte effektiva räntan så man lägger på avgifter som är höga har jag märkt när jag höll på och tog massa lån.

Galen ansökningsavgift, faktura avgift, admin avgift och allt dom kalla det. Så effektiva räntan kan vara väldigt hög.
Lagen hjälpte väl endel tror jag, men definitivt fortfarande brister.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 066
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Ja, samt 39-40% samt lånet får inte överstiga.

Dock har man kringgått detta lite då det gäller nominella räntan dvs inte effektiva räntan så man lägger på avgifter som är höga har jag märkt när jag höll på och tog massa lån.

Galen ansökningsavgift, faktura avgift, admin avgift och allt dom kalla det. Så effektiva räntan kan vara väldigt hög.
Lagen hjälpte väl endel tror jag, men definitivt fortfarande brister.
Hade större förhoppningar på just den lagen. Nu i praktiken är som du säger, lånebolagen kringgår räntetaket och lägger på massa andra avgifter istället.
Jag har en kredit som ligger hos Svea, 80 000kr, ska betala tillbaka lite över 160 000kr. Hur kan det var okej!
 

Masdal

Viktig medlem
Poäng: 21
Blev medlem
18 April 2022
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
4
Poäng
21
Jag ringde till Avida för att förhandla räntan, men istället så har de meddelat mig att de har höjt räntan!
Är det inte bättre å bara dra å lämna såna giriga förlora ännu mer pengar?
man försöker göra rätt, men de går inte !
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 066
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Jag ringde till Avida för att förhandla räntan, men istället så har de meddelat mig att de har höjt räntan!
Är det inte bättre å bara dra å lämna såna giriga förlora ännu mer pengar?
man försöker göra rätt, men de går inte !
De flesta höjer räntan nu tyvärr.
Hur menar du att man försöker göra rätt men att det inte går? Ligger du back varje månad?
 

Masdal

Viktig medlem
Poäng: 21
Blev medlem
18 April 2022
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
4
Poäng
21
De flesta höjer räntan nu tyvärr.
Hur menar du att man försöker göra rätt men att det inte går? Ligger du back varje månad?

nej, de gör jag inte. Men de är inte kul å betala 12lax varje månad å de bara räntor!
ja, att bara strunta i allt å flytta utomlands. Kanada, Australien eller USA.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 066
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
nej, de gör jag inte. Men de är inte kul å betala 12lax varje månad å de bara räntor!
ja, att bara strunta i allt å flytta utomlands. Kanada, Australien eller USA.
Kanada och Australien låter väldigt bra.
Nej det är inte kul att betala allt man har i räntor, men det är konsekvens av att vi tagit lån.
För min del försöker jag betala tillbaka så fort det går, 2-3 år till. Det finns inget annat att göra.
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
154
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hade större förhoppningar på just den lagen. Nu i praktiken är som du säger, lånebolagen kringgår räntetaket och lägger på massa andra avgifter istället.
Jag har en kredit som ligger hos Svea, 80 000kr, ska betala tillbaka lite över 160 000kr. Hur kan det var okej!
Hej!
ja detta begriper inte jag heller .. men jag är inte så kunnig . Men vad jag kunde söka mig till är lagen såhär :

Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.

Jag har ett lån på remember som har hög ränta . 9.9% .lånebeloppet är 390 000 (har självklart ambition att betala ner det snabbare) och det står totalt belopp att betala typ 760 000… om de skulle ske en höjning på 1% innebär där 325 kr i månaden om jag fattar korrekt men då skulle de gå över de dubbla mot lånebeloppet alltså kan dom inte höja så mkt ?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?(flaggar för de i förväg ;) )
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Jag ringde till Avida för att förhandla räntan, men istället så har de meddelat mig att de har höjt räntan!
Är det inte bättre å bara dra å lämna såna giriga förlora ännu mer pengar?
man försöker göra rätt, men de går inte !
Jag förstår att det är tufft men tyvärr så måste vi göra rätt för våra synder.
Jag hade också velat fly men av andra anledningar men förnuftet vet att det bara blir värre av att fly.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Hej!
ja detta begriper inte jag heller .. men jag är inte så kunnig . Men vad jag kunde söka mig till är lagen såhär :

Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.

Jag har ett lån på remember som har hög ränta . 9.9% .lånebeloppet är 390 000 (har självklart ambition att betala ner det snabbare) och det står totalt belopp att betala typ 760 000… om de skulle ske en höjning på 1% innebär där 325 kr i månaden om jag fattar korrekt men då skulle de gå över de dubbla mot lånebeloppet alltså kan dom inte höja så mkt ?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?(flaggar för de i förväg ;) )
Finns säkert någon clausul mot oväntade händelser som gör att de kan höja trots lagen.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 066
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Hej!
ja detta begriper inte jag heller .. men jag är inte så kunnig . Men vad jag kunde söka mig till är lagen såhär :

Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.

Jag har ett lån på remember som har hög ränta . 9.9% .lånebeloppet är 390 000 (har självklart ambition att betala ner det snabbare) och det står totalt belopp att betala typ 760 000… om de skulle ske en höjning på 1% innebär där 325 kr i månaden om jag fattar korrekt men då skulle de gå över de dubbla mot lånebeloppet alltså kan dom inte höja så mkt ?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?(flaggar för de i förväg ;) )
Men den lagen gäller väl bara för högkostnadskrediter?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp