Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fundering, samla mindre lån med dålig ränta..

Är det bättre att samla mindre lån med dålig ränta till ett enda större lån med dålig ränta ?

Är det bättre att samla mindre lån med dålig ränta till ett enda större lån med dålig ränta ?

Generellt sett ja. Då amorterar man bara på ett lån istället för flera och man får således mindre löpande utgifter. Ett stort med dålig ränta är ofta dessutom inte så svårt att lösa med ett lån med bättre ränta, något som ofta är problematiskt om man har många lån och krediter. Sen kan det finnas andra faktorer som spelar in också, som om lånet syns hos UC eller inte och om räntan är väldigt dålig så att det ändå blir en förlustaffär.

Jag tror ingen av lånen syns på UC och det jag sparar i månadskostnad med det större lånet är marginellt därav min osäkerhet.. Samma ränta på alla lånen.. Men skulle kännas bättre på något sätt att bara betala av på ett och slippa dom mindre lånen.. För att sedan om något år baka in det i ett större lån med bra ränta..

Då spelar det också roll hur länge du betalat på de mindre. När man tar ett nytt annuitetslån (som nästan alla är) är räntedelen av lånet som högst, för att sedan minska med tiden samtidigt som amorteringen ökar. Dvs, tar du ett nytt lån på 50 000 och får betala 3000 i månaden är kanske räntan 2000 och amorteringen 1000 i början för att sedan sakta bli större och större amorteringsdel och mindre räntedel. Har du då länge betalat på de lån du har idag betalar du mer amortering än ränta.

Men det beror helt på vad för lån det handlar om, en del lån har bara en fast räntedel varje månad oavsett hur länge man betalat. I övrigt tror jag det blir lättare att samla ett stort dåligt lån än många små dåliga lån oavsett om de syns på UC eller inte.

Alla lånen är annuitetslån. Jag betalar bara ränta på de smålån jag har idag då de är nya så jag tar det större lånet och betalar bort de mindre lånen med, blir nog mer fördelaktigt i längden, Tack för hjälpen!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp