• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Gå ner i arbetstid? KF

K

Kfnere

Gäst
Poäng: 0
Jag har 1.5 miljoner i skulder och kommer aldrig få skuldsanering så mitt liv är över här i Sverige tyvärr.

Men min undran är. Kan jag gå ner arbetstid för att spara på kroppen? Samt gå på spelbehandling en dag i veckan? Alltså gå ner till att jobba 80%. Jag får väl behålla existensminimum oavsett? Plus hyran?

Det finns liksom ingen tid att gå på behandling med de arbetstider jag har så funderar starkt på att fråga chefen om jag kan vara ledig en dag i veckan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Klart du kan. KF kan inte tvinga dig jobba
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Jag har 1.5 miljoner i skulder och kommer aldrig få skuldsanering så mitt liv är över här i Sverige tyvärr.

Men min undran är. Kan jag gå ner arbetstid för att spara på kroppen? Samt gå på spelbehandling en dag i veckan? Alltså gå ner till att jobba 80%. Jag får väl behålla existensminimum oavsett? Plus hyran?

Det finns liksom ingen tid att gå på behandling med de arbetstider jag har så funderar starkt på att fråga chefen om jag kan vara ledig en dag i veckan.
Du har rätt att gå på behandling, det måste din arbetsgivare bevilja och även betala.
Däremot att gå ner i arbetstid kan nog drabba dig negativt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Du har rätt att gå på behandling, det måste din arbetsgivare bevilja och även betala.
Däremot att gå ner i arbetstid kan nog drabba dig negativt.

Varför skulle det drabba hen negativt att gå ner i arbetstid förutsatt att hen inte tänker söka skuldsanering, vill säga, men det skriver hen ju själv att hen aldrig kommer bli beviljad det... ?!
Vad hen sen grundar det ställningstagandet på är ju en helt annan fråga....
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Varför skulle det drabba hen negativt att gå ner i arbetstid förutsatt att hen inte tänker söka skuldsanering, vill säga, men det skriver hen ju själv att hen aldrig kommer bli beviljad det... ?!
Vad hen sen grundar det ställningstagandet på är ju en helt annan fråga....
Man vet aldrig vad som händer där framme så att gå ner i arbetstid vore korkat. Då blir man aldrig skuldfri. Förstår dock om man är närmre pension för då kan det kvitta.
Så Kfm bara godtar att man jobbar deltid och på så sätt minskar betalningsutrymmet.?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Det stämmer. KFM kan inte utmäta mer än den del av inkomsten som överstiger förbehållsbelopp+hyra.
Wow, vilket sunket system.
Jag förstår att man gör så om det ändå inte genererar till något men kan tycka att det är ett lamt system.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Man vet aldrig vad som händer där framme så att gå ner i arbetstid vore korkat. Då blir man aldrig skuldfri. Förstår dock om man är närmre pension för då kan det kvitta.
Så Kfm bara godtar att man jobbar deltid och på så sätt minskar betalningsutrymmet.?

Dumt absolut, men makten att tvinga någon till att jobba heltid har dom sannerligen inte.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jag förstod det. Känner att systemet stjälper en väg till skuldfrihet och är inte okej gentemot borgenärena.
Bättre dom beviljar skuldsanering då har personen i fråga betalningsfria månader ser ett slut på eländet nån gång. Peppar säkert till att orka o arbeta fullt.
Själv arbetar jag 60 Tim i veckan nu och har faktiskt betalat av några skulder till KFM trots löneutmätning. Inga större men tänkte försöka spara undan och betala av en större skuld längre fram. tufft är det men inte mer än rätt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp