Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Går kronofogden in och tar enstaka lön

Diskussion i 'Fritt' startad av isis, 9 juli 2018.

1. isis

isis Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    12
    Jag har släppt mina skulder till kronofogden. Då jag för tillfället studerarar och inte har någon inkomst (CSN räknas ju inte som inkomst) så har jag ingen utmättning på min inkomst.

Har haft ett telefonsamtal med Kronofogden där vi gick igenom in och utkomster och hon konstaterade att just nu går det ju inte att dra något från mig och fick sedan hem ett beslut om detta.

Nu när det är sommar har jag jobbat lite och även tagit ut lite semester. Tror ni att kronofogden då kommer gå in och ta något från min lön? det rör sig ju om ung en lön där jag kan tänkas få så mycket pengar så dom har möjlighet att dra något. Dom måste väl då också göra en uträkning också för att se hur mycket dom kan dra (när vi pratade var det inga exakta summor)

Det är inte så att jag har en ny arbetsgivare utan jag har ett ställe där jag jobbar extra ibland, men det rör sig ju om max 5.000 som jag brukar få ut imånaden så det är ju inget dom tagit av tidigare.

2. Carpediem

Carpediem Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Trofépoäng:
    186
    Lasseman kan nog rätta mig om jag har fel. Men Kronofogden vet inte vad du har för inkomster idag utan det är något du uppger till dem. Skatteverket får arbetsgivar deklaration från din arbetsgivare i den står inte specifikt att du fått lön.

Kronofogden räknar ut existens minimum dvs så mycket ska du ha kvar utav lönen för att kunna betala hyra o mat o kläder.

3. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 335
    Trofépoäng:
    1 027
    Inte så troligt att något dras på lön i ditt läge nej.

4. isis

isis Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    12
    Nä det känns ju lite långsökt att dom skulle det. Hade inte ens tänkt tanken faktiskt men sen plötsligt kom jag att tänka på att det fans en liten risk för det o blev lite orolig.

5. FoxLite

FoxLite V.I.P

Mottagna gillanden:
    51
    Trofépoäng:
    177
    Kan kronofogden gå igenom bankkontot och se vad man har gjort för betalningar, överföringar och uttag? Eller är det bara aktuell summa på kontot just då som de kan se?

En fråga till: Jag och frun har ett gemensamt bankkonto som vi båda använder av och till för att föra över pengar och betala räkningar på. Om jag har löneutmätning och hon lägger pengar där till nån räkning, kan kronofogden då ta dom pengarna? Gissar att svaret är ja. I så fall kanske lika bra att jag tar bort mig från det kontot hos banken.

6. Lasseman

Mottagna gillanden:
    2 335
    Trofépoäng:
    1 027
    Går ju att ta pengarna på kontot dock

7. Lasseman

Mottagna gillanden:
    2 335
    Trofépoäng:
    1 027
    Får normalt saldot men kan begära ut kontoutdrag om det behövs. Jag har aldrig gjort det på ett vanligt konto, bara på ipskonton.

Halva tillgodohavandet anses vara ditt på ett gemensamt konto

8. isis

isis Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    12
    Fast då måste dom väl sitta o bevaka mitt konto? Kommer dock inte ha något extra då jag betalar alla räkningar direkt o det extra sätter jag direkt till min sambo. Så det känns ju lite konstig om dom skulle ta.
    Dessutom kan dom väl inte ta pengar om dom inte vet mina levnadskostnader? (Pratade ju bara med en kvinna över telefon som tog ungefärliga summor)

9. isis

isis Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    12
    Jag har ingen utmätning nu för jag har endast CSN som inkomst. Har pratat med kronofogden och dom har ju kommit fram till att dom inte kan dra något pga detta. Men nu jobbar jag lite extra över sommaren + semester pengar från förra året då jag jobbade. Därför undrade jag om dom kanske ser att jag plötsligt en eller två månader får högre inkomst som dom kanske kan dra något av.

Dela sidan