• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Gåva/bil vid skuldsanering?

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Mina föräldrar vill ge mig en bil á 100tkr, har pågående skuldsanering. Kan jag ens ta emot den och själv stå på den, eller kan en borgenär begära omprövning?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 491
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Mina föräldrar vill ge mig en bil á 100tkr, har pågående skuldsanering. Kan jag ens ta emot den och själv stå på den, eller kan en borgenär begära omprövning och anse att det bör omprövas?

Det var ju en bil i kanske dyraste laget, kan absolut tänka mig att någon borgenär kan få upp ögonen för det. Visst betalade du också ganska låg summa i saneringen?

Men i ärlighetens namn har jag ingen aning.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Först var tanken att jag skulle leasa en billig, i någon annans namn, men med bonus malus blev det inte så billigt.
Då frågade jag om jag kunde låna 100tkr av mina föräldrar och köpa en vettig bil som jag betalar av på tre år, motsvarar ungefär vad leasingen skulle ha landat på utan malus.
Det var helt ok och i slutändan sade de att de vill ge mig den som present så kan jag stå på den själv.
Kanske bättre att de står på den då helt enkelt.
 
Senast ändrad:

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Det var ju en bil i kanske dyraste laget, kan absolut tänka mig att någon borgenär kan få upp ögonen för det. Visst betalade du också ganska låg summa i saneringen?

Men i ärlighetens namn har jag ingen aning.
Ja, jag har nollplan (pluggar och jobbar).
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 672
Mottagna reaktioner
948
Poäng
787
Jag undrar...Sitter verkligen borgenärer o lusläser på transportstyrelsen om vad folk med beslutad skuldsanering har för bil?
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
109
Poäng
307
Njaaa lusläser och lusläser. Det är lätt att få fram infon hos ratsit.
Exempel:

Fordon​

Märke​

Modell​

Modellår​

Ägare​

Uppskattat värde​

Mercedes-BenzB 180 d2018
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Om jag hade fått 100tkr cash så hade det väl behövts omprövats, kanske inte är nån skillnad i det här fallet.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Max 28980 kr är väl vad jag skulle våga riskera att äga en bil för utan att det ska riskera någon omprövning från de jag är skyldig pengar. Och genom det riskera att få förlängd betalningsplan.
Hade jag velat ligga på säkra sidan skulle jag säga max 24150 kr.

Vad jag utgår ifrån är basbeloppet som för 2022 är 48300 kr. Och om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att man får äga en bil med ett värde upp till 60% av det beloppet. Men själv skulle jag gå på max 50%.

Och detta är inget jag kan etablera som fakta. Utan bara vad jag har fått informerat när jag har undrat.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Sedan att köra lösningen att dina föräldrar äger bilen trots att det är du som brukar den är nig ingen bra idé.
För du kommer ändå att behöva ha bilförsäkring utställd på dig om det är du som brukar bilen mest. Och då kommer du att ses som ägare av bilen.

Obs! Jag inflikar att detta är vad jag har förstått när jag har funderat över saken.
Så jag kan I detta fall heller inte säga att det är hårda fakta jag kommer med.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Sedan att köra lösningen att dina föräldrar äger bilen trots att det är du som brukar den är nig ingen bra idé.
För du kommer ändå att behöva ha bilförsäkring utställd på dig om det är du som brukar bilen mest. Och då kommer du att ses som ägare av bilen.

Obs! Jag inflikar att detta är vad jag har förstått när jag har funderat över saken.
Så jag kan I detta fall heller inte säga att det är hårda fakta jag kommer med.
Tror inte det är nåt problem öht, när det gäller familjemedlemmar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp