• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Gömma dator från kronofogden

Jonasnilsson

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
13 December 2020
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!

Jag har sedan två år tillbaka haft ett skuldsaldo hos kronofogden på ca 1.5 miljoner sek. Idag har jag fast jobb och kronofogden drar dryga 3000 kr från min lön varje månad. De har aldrig besökt mig i hemmet för att se om de hittar något av värde. Idag hyr jag ett hus av min chef och har en gammal bil från 97 som ska skrotas om ca 4 månader.

Nu har jag efter lång tid äntligen lyckats spara ihop ett belopp till en dator. Detta är något jag längtat länge efter men med tanke på datorns värde (ca 30 000 kr) så velar jag huruvida det är värt eller inte. Hade varit lagom snopet om kronofogden gör ett spontant hembesök och plockar den.

Får man alltid en förvarning innan de gör hembesök? Jag har tidigare hört att om man bor i hyrd bostad och inte är skriven på nyare bil eller annan registrerad egendom så är chanserna för hembesök minimal. Stämmer detta? Kan man på annat sätt försöka motivera att få äga en dator för ca 30 000 kr? Dator är och har alltid varit viktig för mitt välmående, nu mer än någonsin.

Uppskattar all information jag kan få om hur det ligger till med hembesök.

Jonas
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Verkar inte så sannolikt. Men varför köper du inte en rimligare dator? Hur ser din möjlighet att bli skuldfri ut med den utmätningstakten?
 

Jonasnilsson

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
13 December 2020
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Verkar inte så sannolikt. Men varför köper du inte en rimligare dator? Hur ser din möjlighet att bli skuldfri ut med den utmätningstakten?

I med att jag förmodligen inte kommer kunna köpa en dator, någonsin igen, så vill jag framtidssäkra. Jag kommer aldrig kunna bli skuldfri. 1.5 mnkr i skuldsaldo hos kfm, ca 500 000 kr hos olika inkasso bolag och 3 mnkr i privata skulder. Mina skulder ökar mer månad för månad än vad jag kan betala tillbaka. Jag hoppas på skuldsanering i framtiden men eftersom jag gjorde mycket dumma grejer (dömd för ekonomisk brottslighet, bedrägerier osv) så är mina chanser näst intill obefintliga. Hade ett tryggt ekonomiskt liv fram tills 2017 då jag spelade bort 8 mnkr.
 
Senast ändrad:

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Vad ska du ha datorn till?
Köpa en begagnad?
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Klart de kan göra hembesök. Köp en rimligare dator nu så slipper du oroa dig.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
I med att jag förmodligen inte kommer kunna köpa en dator, någonsin igen, så vill jag framtidssäkra. Jag kommer aldrig kunna bli skuldfri. 1.5 mnkr i skuldsaldo hos kfm, ca 500 000 kr hos olika inkasso bolag och 3 mnkr i privata skulder. Mina skulder ökar mer månad för månad än vad jag kan betala tillbaka. Jag hoppas på skuldsanering i framtiden men eftersom jag gjorde mycket dumma grejer (dömd för ekonomisk brottslighet, bedrägerier osv) så är mina chanser näst intill obefintliga. Hade ett tryggt ekonomiskt liv fram tills 2017 då jag spelade bort 8 mnkr.

Kan, kan dom väl göra sen är frågan om dom bedömmer värdet till 30. Jag menar sådana elektronikvaror sjunker hyfsat i pris varje halvår år känns det som. Om det är det enda som håller dig i livet så behåll den.

Lär ju ändå sjunka i värde med tiden. Hade sj en dator jag köpte för 12tkr som nästa vår fanns att få för 7
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
En så dyr dator tappar nog minst 30% av värdet när man använt den, 50% efter ett år.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Det är inte så ofta datorer utmäts
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Känns ju helt overkligt att lägga 30K för en dator som ändå är daterad om ett år. Jag hoppas för allt i livet inte att det är en Mac? Maken till överskattade prylar får man leta efter.

Om du lägger ungefär 12K på en räcker den i flera år. Sen kan du lägga pengar på vettigare grejer eller uppgradera dig om nåt år. Jag förutsätter nu iofs att du inte arbetar med enormt krävande program eller spel.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Känns ju helt overkligt att lägga 30K för en dator som ändå är daterad om ett år. Jag hoppas för allt i livet inte att det är en Mac? Maken till överskattade prylar får man leta efter.

Om du lägger ungefär 12K på en räcker den i flera år. Sen kan du lägga pengar på vettigare grejer eller uppgradera dig om nåt år. Jag förutsätter nu iofs att du inte arbetar med enormt krävande program eller spel.

Föredrar PC, men det där påståendet stämmer endast om man vill spela numera.

Apples nya laptops med M1 chipet är helt överlägsna, billigare och har bättre värde att sälja i andra hand.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp