• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Divide - Ny kontokredit

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
25k är väl max än va? Hoppas d gär bra!
Ja det är ju det! När jag gjorde en prel ansökan vad jag skulle kunna bli beviljad sen fick jag 230 000kr men nu vet man inte! Och dröjer det lång tid får jag nog inget mer alls då mina obetalda skulder börjar öka och börjar ligga riktigt risigt till! Ångesten o oron är enorm just nu!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Lite synd att det är redan folk som missköter sina betalningar till dom. Dom är ju i testperioden ännu och folk sköter inte sina betalningar. Jag förstår dom att dom väntar på med en fullständig lansering om folk har även problem nu att betala in sin skuld vilket drabbar oss andra som kanske väntar på med en full utökad kredit.:;(
Ja det är tråkigt för det är en mycket bra kredit med tanke på att det är utan UC inga hutlösa månadskostnader!
Det är såna krediter som verkligen borde kunna skötas!
Blir nog ej höjning utan UC om folk inte sköter sina betalningar!
Trist för krediten är en bra chans för många att komma ikapp med skitlånen om den höjs!
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Divide är nog inget att hoppas på om man ligger risigt till. Kör en Advisa om d e kris, nog får man alltid nåt där..
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Divide är nog inget att hoppas på om man ligger risigt till. Kör en Advisa om d e kris, nog får man alltid nåt där..

Verkligen haha, antiklimax efter antiklimax. 250.000 blev 25.000 december blev aldrig och Creditsafe blev Bisnode.
 

Sylto

Viktig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
12 April 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
57
Poäng
157
Japp.. håller med men förstår även att detta kommer bli problem. Om man ska vara realistisk så kommer inte denna produkt att fungera. Absolut mot normala kreditkonsumenter men inte mot oss på detta forum. Det kommer i ärlighetens namn bli vi som sänker get divide.. och deras produkt. Jag själv inräknad.

- Att enbart ta creditsafe och få det att funka på större lån har ingen annan lyckats med. Det är inte så konstigt med tanke på att många kommer släppas igenom och få kredit som de förmodligen inte äns kan betala första fakturan på, eftersom Get Divide inte ser att man t.ex har skuld på en miljon med högre månadskostnad än vad man har total månadslön.

- Ränta på t.ex 4%, 250 000 på 48 månader. Skulle 1 person inte klara av att betala fakturorna på detta lån och kronofogden även dom misslyckas med att driva in pengar på lånet.. så.. måste Get Divide ha kring kanske 25-30 nya lån med samma förutsättningar där alla betalar enligt plan för att gå +-0. Denna ekvation är räknad på att divide har en egen upplåningsränta på 2% samt lite administration och lönekostnader (brancshshablom). Detta funkar för storbankerna där de har bättre betalare samt givetvis lägre upplåningskostnad.

- Den korta återbetalningstiden på t.ex 48 måndaer för att få 4% ränta kommer ge en månadskostnad på 5685:- på 250 000. Det kommer bli väldigt tufft för många av oss här på forumet att ha råd med denna stora kostnad. De andra aktörerna lägger 250 000 på kanske 10-15 år. med måndaskostnader på runt 2000:-. Självklart är det så att om man klarar det så är det otroligt mycket bättre än att ha på 10-15 år. Eftersom även Get Divide har en transaktionsavgift på 1% så kostar det 2500:- att ta ut ett lån på 250 000 i ren uppläggningsavgift. Så den effektiva räntan är mer än 4%.

Eftersom denna produkt (på förhand) är byggd med transaktionsavgift och låga återbetalningstider så tror jag tanken är att detta i första hand ska vara en kontokredit och inte ses som ett långsiktigt lån. Med andra ord så trot inte jag man kommer kunna ta ut 250tkr i ett bräde utan de kommer säkert finnas begränsningar på vad som går att plocka ut t.ex per månad. De kommer säkert också koppla ett visa/mastercard till detta på sikt. Detta är 100% mina egna spekulationer/gissningar.

Summa sumarum.. vi kommer säkert se UC eller bisnode på detta om de lanseras.. titta bara på extralånet.. de blev livrädda efter två veckor och verkar nu gå över från creditsafe till bisnode..

- Ingen skulle bli gladare än jag om det gick att ta ut 250tkr med creditsfe hos get divide!
 
Senast ändrad:

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Tror ni inte tanken med att använda Tink vid verifieringen ger mycket data om konsumptionsmönster. De kommer köra det mot den data de får in nu med vilka som inte betalar osv.
 

Sylto

Viktig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
12 April 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
57
Poäng
157
Tror ni inte tanken med att använda Tink vid verifieringen ger mycket data om konsumptionsmönster. De kommer köra det mot den data de får in nu med vilka som inte betalar osv.

Detta är ju bara ett test nu för begränsat antal människor. Sedan när alla kan söka kommer de ju inte ha någon fördata att gå på.. gällande tink så har jag ingen aning. Kontot som jag identifierade mig med när jag fick 25k nu har enbart sms lån samt insättningar till spelbolag i historiken. Känns som att hittills har de bara använt tjänsten för att identifiera identiteten på kontohavaren. Vi får se om de lyckas kreditbedöma enbart med creditsafe.. själv har jag inga sms-lån eller spelinsättningar från mitt lönekonto då jag håller isär detta från min normala ekonomi och kör denna från annat bankkonto.. jag kommer bli grön av tink :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Är det fler som fick en "Bisnode" på sig?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp