• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Hårdare krav fr o m 1 juli

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 070
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
en hel sida i DN idag om smslån-företagen, de får hårdare krav och regler att förhålla sig till fr o m 1 juli.

I artikeln gavs exempel på tre olika lån med räntor och angavs att det är helt orimligt att ha sådana räntor.

Brister i kreditupplysning, brister i hantering av klagomål m m togs upp i artikeln!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 070
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Inga namn nämndes men man har sina gissningar vilka de värsta är!
 

Wecada

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
28 September 2015
Meddelanden
236
Mottagna reaktioner
52
Poäng
167
Helt otroligt att Onea kan göra vinst på 62 milj kr med tanke på vilka enorma kreditförluster de har. Personer som tar lån från Onea är redan djupt nere i skiten. Och nu tar de instantor för att snoka i bankkontot?! Tror de att en normal person går och lånar med 150% i ränta?!

Onea gör också mycket reklam på forumet Flashback.

Att politikerna vägrar gör något med SMS-lånen är för att de själva investerar i bolagen.
 

Wecada

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
28 September 2015
Meddelanden
236
Mottagna reaktioner
52
Poäng
167
Jag skulle aldrig kunna driva ett företag som Onea, hade fått sådana skuldkänslor för dessa som sitter djupt nere i skiten.
Till råga på allt på allt skickar de brev, "Vi skriver av 3000kr på din skuld" Du kan betala 41000kr på ett lån från 30 000kr. Som ökat från 30 000 --> 47000 på några fåtals månader..
 
T

tummarna

Gäst
Poäng: 0
hej jag sökte precis på vivus och fick då detta meddelande
På grund av interna processer kan vi för tillfället inte bevilja dig något lån.

Tror ni att de är på väg att stänga ner? Vore ju toppen för jag har varit där och vill inte tillbaka, min ersättning blev sen den här månaden så jag är i behov av snabba pengar superakut så jag måste tyvärr söka något idag med kort tid, men gläds åt om vivus och onea får lägga ner för jag har varit kund där och deras avgifter var verkligen fruktansvärda och deras bemötande likaså

SÅ vad tror ni? Någon mer som provat att söka idag?
Håller tummarna...
 

Meduza.2015

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 Mars 2014
Meddelanden
240
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Jag hörde att "Daypay" hade blivit hårdare,men om det är någon sanning i detta vet jag ej.På den tiden jag hade med dom att göra så funkade det väldigt bra.Detta var ju förvisso för ca 1 år sedan jag lånade.
 

F.d Sms lånaren.

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 Juli 2016
Meddelanden
235
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
God Kväll på er alla.Jag skulle vilja berätta lite om mina kunskaper i detta ämne.Det stämmer att man blivit hårdare med utlåningen,det känner nog dom flesta till det har varit för tok för enkelt och kreditupplysningarna varit undermåliga.Jag satt i skiten i nästan 2 år,men inget ont utan att det hjälpte mig att försöka luska reda på sanningen om dessa bolag.Chocken blev enorm när jag kom i kontakt med en som jobbat på ett sådant utlåningsbolag.Jag ville gärna veta hur han tänkte när människor som oss återkommer då och då,nästan varje månad i alla fall.Svaret blev,tja det är ju ett jobb man har och man hoppas ju på att den som lånar vet vad som gäller......Jaha så det är så du tänker?????.Efter en stund säger han med viss tveksamhet.....ja din fråga är faktiskt rätt bra,så mitt svar blir att jag borde kanske inte jobbat kvar där med en sådan inställning.Nu är det ju sant att FI blivit strängare och tror mig det är mera på g.Om dessa regler och annat som snart träder i kraft varit verklighet för några år sedan så hade jag inte hamnat i skiten.
 

F.d Sms lånaren.

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 Juli 2016
Meddelanden
235
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
När det gäller "Daypay" så är dessa också på g att ändra vissa saker när det gäller utlåning.Man kommer förmodligen inte att skicka ut 3 olika erbjudande som innan,utan det kanske bara blir 2 av 3 gånger i stället.
25,1,och 6,vill jag minnas dom brukar skicka ut sina erbjudande."FI" har väl börjat granska detta/dessa också.Även andra bolag är under granskning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp