• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Har banken rätt att häva bolån?

Killabits

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 September 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej! Min första tråd här på forumet. Funderar över en sak.

Har idag slutfört försäljning utav nuvarande samt köp utav ny bostad.

Skälet till detta var att med en del utav vinsten betala tillbaka blancolån, sänka belåningsgrad m.m. en nystart helt enkelt.

Förklarade syftet under rådgivningsmötet med bankkontakten.

Så som hon la upp det lät det som ett krav att jag skall lösa dessa blanco med vinsten inom någon dag + skicka in kvitto/transaktion. "Annars kan jag inte bevilja bolånet"

Nu till frågan. Har hon rätt att häva lånet nu om jag inte skulle betala in blanco direkt? Jag har ej något skriftligt krav på att göra det.

Båda affärerna är som sagt slutförda. Bolånet är utbetalt osv.
Har Swedbank.
Har två 2st blancolån. Ett på 140 000 som jag skall lösa nu närmaste dagarna.
Och ett annat på 29 000.

Med tanke på hur världsläget ser ut hade det kännts bättre att vänta med att betala de 29 000. Bara för att ha en viss buffert.

Är bara orolig att hon kommer att "häva" lånet och kräva tillbaka hela summan om inte det betalas in också.
Ekonomin:
Årsinkomst: 307 000
Blanco(om kan skjuta på inbet): 29 000
Swedbank onyttjat kreditkort:15000
Bolån: 1090 000 (67% belåningsgrad)
Inga anmärkningar, avbetalningar eller kronofogdskuld.

Om man utgår från 4.5x årsinkomst blir
307 000 x 4.5 = 1381 000
Vilket lämnar 246 000 ish kvar till maxtaket om jag behåller blancon på 29 000.

Ska tilläggas att jag har möjlighet att betala lånet nu. Men det lämnar inte mycket kvar till buffert. Så hellre skjuta på ett tag. Än att ev behöva låna igen om det skulle ske något oförutsägbart?

Ursäktar mängden text, Tacksam för hjälp! =)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Är det redan utbetalt kan jag inte se vad som skulle vara till grund för uppsägning
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Hej! Min första tråd här på forumet. Funderar över en sak.

Har idag slutfört försäljning utav nuvarande samt köp utav ny bostad.

Skälet till detta var att med en del utav vinsten betala tillbaka blancolån, sänka belåningsgrad m.m. en nystart helt enkelt.

Förklarade syftet under rådgivningsmötet med bankkontakten.

Så som hon la upp det lät det som ett krav att jag skall lösa dessa blanco med vinsten inom någon dag + skicka in kvitto/transaktion. "Annars kan jag inte bevilja bolånet"

Nu till frågan. Har hon rätt att häva lånet nu om jag inte skulle betala in blanco direkt? Jag har ej något skriftligt krav på att göra det.

Båda affärerna är som sagt slutförda. Bolånet är utbetalt osv.
Har Swedbank.
Har två 2st blancolån. Ett på 140 000 som jag skall lösa nu närmaste dagarna.
Och ett annat på 29 000.

Med tanke på hur världsläget ser ut hade det kännts bättre att vänta med att betala de 29 000. Bara för att ha en viss buffert.

Är bara orolig att hon kommer att "häva" lånet och kräva tillbaka hela summan om inte det betalas in också.
Ekonomin:
Årsinkomst: 307 000
Blanco(om kan skjuta på inbet): 29 000
Swedbank onyttjat kreditkort:15000
Bolån: 1090 000 (67% belåningsgrad)
Inga anmärkningar, avbetalningar eller kronofogdskuld.

Om man utgår från 4.5x årsinkomst blir
307 000 x 4.5 = 1381 000
Vilket lämnar 246 000 ish kvar till maxtaket om jag behåller blancon på 29 000.

Ska tilläggas att jag har möjlighet att betala lånet nu. Men det lämnar inte mycket kvar till buffert. Så hellre skjuta på ett tag. Än att ev behöva låna igen om det skulle ske något oförutsägbart?

Ursäktar mängden text, Tacksam för hjälp! =)
Låter högst osannolikt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Banken har väl alltid rätt att säga upp lån och bolån om de anser att det man kommit överens inte fullföljts. Men samtidigt så säger du att det inte står skrivet nånstans att en del av vinsten skulle gå till att betala andra lån?
Var det bara muntligt som din bankkontakt så att skulderna ska betalas inom några dagar och att du ska skicka in underlag?
I så fall kommer det inte hända ngt.
Och även om banken skulle höra av sig till dig och fråga eller varna om uppsägning så är det bara att du betalar de 29 000 kr direkt. Så se till att du verkligen har de som buffert så kommer inte hända ngt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Banken har väl alltid rätt att säga upp lån och bolån om de anser att det man kommit överens inte fullföljts. Men samtidigt så säger du att det inte står skrivet nånstans att en del av vinsten skulle gå till att betala andra lån?
Var det bara muntligt som din bankkontakt så att skulderna ska betalas inom några dagar och att du ska skicka in underlag?
I så fall kommer det inte hända ngt.
Och även om banken skulle höra av sig till dig och fråga eller varna om uppsägning så är det bara att du betalar de 29 000 kr direkt. Så se till att du verkligen har de som buffert så kommer inte hända ngt.
Antar du blandat ihop med uppsägning av krediter mot företag nu?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Okej. Bankerna har ganska begränsade möjligheter att säga upp krediter mot konsumenter, i princip bara bristande betalning och möjligen minskat värde på säkerhet. Finns några mer varianter som inte är så vanliga. Konsumentkreditlagen styr
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Okej. Bankerna har ganska begränsade möjligheter att säga upp krediter mot konsumenter, i princip bara bristande betalning och möjligen minskat värde på säkerhet. Finns några mer varianter som inte är så vanliga. Konsumentkreditlagen styr
Om man bryter mot det man avtalat så är det väl skäl nog för uppsägning. Som jag skrev för en kommentar sedan så verkar det inte som att ts har fått skriftligt att andra lån ska betalas och då är det med största sannolikhet lugnt (som jag också skrev).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Om man bryter mot det man avtalat så är det väl skäl nog för uppsägning. Som jag skrev för en kommentar sedan så verkar det inte som att ts har fått skriftligt att andra lån ska betalas och då är det med största sannolikhet lugnt (som jag också skrev).
Ja så kan vara i kreditgivning för företag, därför jag frågade om du blandade ihop det.

Det är alltså inte så för konsumenter.

Då gäller detta:

33 § Kreditgivaren har rätt att få betalning i förtid endast om det har gjorts förbehåll om detta i avtalet och
1. konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordran,
2. konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordran och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter,
3. konsumenten på något annat sätt är i väsentligt dröjsmål med betalning,
4. säkerhet som ställts för krediten har avsevärt försämrats, eller
5. det står klart att konsumenten genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på något annat sätt undandrar sig att betala sin skuld.


Konsumentkreditlagen är vad jag vet inte dispositiv så man kan inte väva in andra hållhakar, då ska dom se till att reda ut allt sånt innan utbetalningen.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
4162AEEC-3984-4249-B6FC-32C4F05CC4B0.jpeg
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp