Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Bynk - Upp till 300 000 kr. Förbättrad dec 2018
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Har man rätt till att få sin data raderad?

Diskussion i 'Smslån' startad av Snowden, 15 november 2018.

Tags: Add Tags
  1. Snowden

Snowden Gäst

Hej,

Tänker främst på sidor där man har ansökt om lån men fått avslag, och sidor där man har betalat tillbaka sitt lån.
    Har man rätt att få sina personuppgifter och allt man skrev in raderat? Tycker att det känns så obekvämt. GDPR borde väl vara en fördel här antar jag...

Mvh

2. Maximilian

Maximilian Gäst

Tvärtom. Bankerna är skyldiga att spara uppgifterna.

3. JesseTopp

JesseTopp Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Trofépoäng:
    12
    Vet att det finns något inom GPDR som heter "Right to be forgotten". Så jag tror egentligen man har rätt till det, åtminstone om det gäller vanliga företag. Banker o finansinstitut... vet ej!!

Endre gillar detta.
  4. Endre

Endre Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Trofépoäng:
    187
    Finns det ingen som har ett yrke som administratör här på forumet? Alla verksamheter omfattas ju av den här nya lagen och jag vet att det finns GDPR-ansvariga i kommuner t.ex. Dock har jag för liten kännedom för att kunna svara, men jag vill veta likväl som TS (TrådSkaparen) hur det funkar i praktiken. Vi kan alla Googla fram lagtexten men det intressanta är att få det förklarat på lekmannaspråk och gärna på en praktisk nivå.

5. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    2 158
    Trofépoäng:
    1 497
    I min bransch har det varit STENHÅRT med allt som rör GDPR. Vi får inte ens spara kunders mail som är över en vecka gamla. Vi får inte ens ha kunders personnummer nerskrivna på postlappar vid våra egna platser.

Lize, Kimsan72 och Endre gillar detta.
  6. Endre

Endre Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Trofépoäng:
    187
    Precis, har hört det med. Även telefonlistor och dylika ark som man kanske har framme ska noteras och motiveras till GDPR-ansvarige på arbetsplatsen, har jag hört.

7. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    2 158
    Trofépoäng:
    1 497
    Allting, vi har dessutom haft besök utav datainspektionen. Så hur bankerna kommer runt det förstår jag inte.

8. Så här svarar Everyday+

Dessvärre kan vi inte ta bort dig förens om 5 år har passerat efter avslutas affärsförbindelse, detta beror på vår förpliktelser gentemot bokföringslagen.

A27 och Endre gillar detta.
  9. Endre

Endre Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Trofépoäng:
    187
    Hmm..Undrar om det även är prövat i något rättsfall? Det är alltid intressant när lagar krockar med varann och det ska bestämmas vilken lag som är överordnad.

10. Hank

Hank Gäst

I detta fall det inte om att lagar "krockar" med varandra och att lag/lagrum äger företräde framför annat. Det finns naturligtvis tjänster och inte minst myndigheter som i enlighet med GDPR är (delvis) undantagna vad som häri föreskrivs.

Det är ju helt blåst (som ovan diskuteras) att tro att lagstiftningen kan appliceras på alla förehavanden och gentemot valfri part. Ovanstående resonemang skulle ju exempelvis innebära att man kan kontakta Kronofogden, Skatteverket eller valfri långivare och "simsalabim" försvinner eventuella lån.

Missförstå mig inte (jag är jurist), men har också försatt mig i en skitsituation genom missbruk och har stora lån. Jag vil dock att detta skall vara ett forum för "hjälp till lån" genom konstruktiva tips, inte missvisande dumheter av diskussioner av denna typ.

Att DI varit på besök hos er och att det finns krav på samtycke för lagring har inte ett skit med detta att göra - att ansöka om lån, ta ett lån innebär dessutom ett samtycke i enlighet med vad som stipuleras i avtalsvillkoren och kopplade hänvisningar till GDPR.

Dela sidan