• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hjälp ! ”Topplån”

11644

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 September 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej Forumet!
Jag är i en svår situation och är i valet och kvalet hur jag skall göra.

Som ung så fick jag hjälp att låna från en familjevän till kontantinsats på en lägenhet. Efter några år med amorteringar och sparande kunde jag betala av denna privata skuld vilket kändes som en enorm bedrift när man kommer från en bakgrund med 0 sparpengar från varken familj eller sig själv.

Dessa pengar återbetalade jag när jag sålde lägenheten och när jag köpte en ny hade jag sparat ca hälften av kontantinsatsen själv och resten tog jag ett blancolån på på ca 280k.
Månadskostnaden är givetvis hög - men överkomlig, och planen var att göra mig av med lånet på 3år.

Nu skall jag snart plugga i ca 3år och frågan är då, skall man sälja lägenheten och betala av blancolånet, spara ihop en ny kontantinsats med hjälp av extrajobb och CSN eller skall man hyra ut sin lägenhet och försöka amortera av lånet på ca 3år med pengarna man får? Lånet ger mig en extrem ångest och behöver råd.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Hyra ut är det ju inte säkert att du får göra alls.
Sök om ett nytt blancolån på det som är kvar av blancolånet men på längre löptid (om inte befintliga banken bara kan sträcka ut lånetiden) så får du ner månadskostnaden.
 

11644

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 September 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hyra ut är det ju inte säkert att du får göra alls.
Sök om ett nytt blancolån på det som är kvar av blancolånet men på längre löptid (om inte befintliga banken bara kan sträcka ut lånetiden) så får du ner månadskostnaden.
Missade att tillägga att jag skall studera på annan ort, vilket är en godkänd anledning.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Det är inte heller säkert du får hyra ut en längre tid, om det godkänns.
 

11644

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 September 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det är inte heller säkert du får hyra ut en längre tid, om det godkänns.
Gillar tankarna men uthyrningen i detta fall är ej problemet då jag redan kollat av med styrelsen och dem meddelat att det är helt ok bara att man förnyar varje år då dem vill se att man fortfarande studerar och ej hyr ut för vinningens skull.
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Hej Forumet!
Jag är i en svår situation och är i valet och kvalet hur jag skall göra.

Som ung så fick jag hjälp att låna från en familjevän till kontantinsats på en lägenhet. Efter några år med amorteringar och sparande kunde jag betala av denna privata skuld vilket kändes som en enorm bedrift när man kommer från en bakgrund med 0 sparpengar från varken familj eller sig själv.

Dessa pengar återbetalade jag när jag sålde lägenheten och när jag köpte en ny hade jag sparat ca hälften av kontantinsatsen själv och resten tog jag ett blancolån på på ca 280k.
Månadskostnaden är givetvis hög - men överkomlig, och planen var att göra mig av med lånet på 3år.

Nu skall jag snart plugga i ca 3år och frågan är då, skall man sälja lägenheten och betala av blancolånet, spara ihop en ny kontantinsats med hjälp av extrajobb och CSN eller skall man hyra ut sin lägenhet och försöka amortera av lånet på ca 3år med pengarna man får? Lånet ger mig en extrem ångest och behöver råd.

Tycker du ska kontakta föreningen och höra om du har möjlighet att hyra ut lägenheten istället. Eftersom du ska plugga på annan ort så har du en giltig anledning. Men se till att kolla upp personen du ska hyra ut till samt ta en deposition avgift som betalas tillbaka när personen flyttar ut om allt är okej i lägenheten. Efter avslutad skola så har du ett hem att återvända till.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp