1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Hjälp att förstå räntor!

Diskussion i 'Bolån' startad av Siri88, 13 september 2018.

Tags: Add Tags
  1. Siri88

Siri88 Gäst

Vi har nu budat hem ett hus och har fått vårt bolån bekräftat från banken. Vi har idag diskuterat räntor och vi har blivit erbjudna detta vilket bygger på att vi delar bottenlånet i två för att kunna binda en del.

Upp till 75% belåningsgrad erbjuds ni på 3 mån räntan, 1,53% i ränta

Upp till 75% belåningsgrad erbjuds ni på 3 års räntan, 1,65% i ränta

Mellan 75-85% belåningsgrad erbjuds ni 2,30% på 3 mån räntan. På denna del kommer även all amortering att ske.

Nu till mina frågor:

1. Som jag förstod det kommer alltså amorteringen (de 2% som är måste) ske på del 2 som då minskar snabbare?
    2. Jag frågade henne vad räntan blir om vi inte delar lånet i två. Då svarade hon att det blev den samma. Jag förstår dock inte hur man kan ha två olika räntorn på ett lån?
    3. Verkar detta vara en bra deal? Vi är förstagångsköpare som nu nollat våra konton ;)

Hade givetvis ställt dessa frågor till henne men frågan dök upp i huvudet först efter vårt samtal när jag hade tid att fundera.

Så tacksam för hjälp!

2. Gnetaren

Gnetaren Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Trofépoäng:
    266
    Räntan på det bundna lånet är högre eftersom banken tar en risk: Så på den bundna delen har ni 1,65% ränta. Denna ränta ligger fast i tre års tid. För den delen som ni har rörlig ränta kommer ni ha en ränta på 1,53% ränta. Denna ränta ändras vart tredje månad (kan gå upp eller ner) beroende på hur räntan ändras i hela landet. Om ni väljer att binda hela lånebeloppet i tre år kommer ni få 1,65% ränta på hela beloppet, om ni väljer att inte binda lånen kommer ni att få 1,53% ränta på hela beloppet i tre månader, därefter kommer det att ändras utifrån marknaden.

För det belopp som överstiger 75% av husets värde får ni ett sk "topplån" det har högre räntor än bottenlånen och rörlig ränta (tre månaders bindningstid)bottenlånet. Jättebra om all amortering sker på detta lån, precis som det ska vara.

Jag tycker det låter som en bra deal. (Även om det finns superförhandlare, eller personer med förmögenhet, hög inkomst som säkert kan få en bättre deal)

Lånforum.se gillar detta.
  3. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 352
    Trofépoäng:
    1 027
    Bör gå att få ner lite mer.. sbab erbjuder 1.49 utan förhandling och det är ända upp till 85%

Dela sidan