Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Hjälp, en fråga, vad är osynliga lån?

Diskussion i 'Hjälp!' startad av pernilla, 10 maj 2018.

1. pernilla

pernilla Ny medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    6
    Ganska ny här och har tittat runt lite på forumet. Vi har hamnat i samma lånekarusell som många andra här. Jag har varit helt ovetandes om hur illa vår ekonomiska situation är tills en dag när vårt vatten försvann, 13.400 kr från min lön försvann varje månad, banken ringde och varnade om att vi riskerade att mista huset osv.... Jag har aldrig behövt engagera mig i vår ekonomi då min man skött allt sådant, likaså att hämta posten. Det har han alltid skyndat sig att göra och det är väldigt sällan jag sett en räkning. Det ångrar jag så bittert!! Jag började kolla upp saker och ser att han släppt allt till kronofogden, jag har en massa betalningsanmärkningar och inkassokrav. Vi har varken hemförsäkring eller försäkring på bilen längre. Ja, denna lista kan göras hur lång som helst men jag orkar inte skriva om allt. Vårt liv har fallit samman som ett korthus och INGEN vet något. Vi är en helt ”vanlig” familj. Vi har båda fast jobb sedan många många år. Det tar oerhört på krafterna att försöka hålla skenet uppe inför våra barn och ständigt hitta på ursäkter till allt som har med pengar att göra. Jag sover nästan aldrig, jag bara räknar pengar. Sammanlagt drar kronofogden 27.000/ månaden från vårt konto. Det som blir över måste vi ha till mat och huslånet. Idag är det den 10 maj och vi har 1500 kr kvar att leva på. Två vuxna och tre barn...En fråga, vad är osynliga lån? Finns det lån som inte syns på mitt UC?

2. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P

Mottagna gillanden:
    704
    Trofépoäng:
    636
    Åhhh herre jösses Pernilla - jag sitter tårögd efter att ha läst Dina rader... Du hade alltså ingen aning om vart det barkade hän? Din man har alltså handlat bakom Din rygg? Sitter Du nu på skulder som Du inte själv har tagit?
    Jag är mållös...
    (Men) Som svar på Din fråga...det finns många sk. osynliga lån...dvs lånegivare som inte rapporterar in lånen till UC. Många ggr är det mindre lånegivare som levererar lån till en betydligt högre ränta!

3. tussan

tussan V.I.P

Mottagna gillanden:
    99
    Trofépoäng:
    267
    Så det var din sambo som gick bakom ryggen på dig med allt detta?:/ o tagit lån i ditt namn?åh herreguh jag hade nog inte fixat o stanna kvar..

4. pernilla

pernilla Ny medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    6
    Nej nej! Jag är med på lån och krediter MEN jag hade ingen aning om vilken djup skuldbörda vi hade då han inget sagt.

5. Släpptallt

Släpptallt V.I.P

Mottagna gillanden:
    550
    Trofépoäng:
    537
    Jag tycker ni skall kontakta budget-och skuldrådgivare i er kommun för att i nästa skede söka skuldsanering.

Hope777 gillar detta.
  6. Hope777

Hope777 V.I.P

Mottagna gillanden:
    349
    Trofépoäng:
    456
    ♥️

Helmer gillar detta.
  7. pernilla

pernilla Ny medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    6
    Tack ❤️

Hope777 gillar detta.
  8. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    226
    Trofépoäng:
    386
    Ledsamt att höra. Nu måste ni sätta er tillsammans och reda ut detta. Exakt var ni har lånen, vilka belopp och vilka räntor. Då blir det lättare att attackera problemet när du vet var du ska börja. Som släpptallt säger också, kontakta skuldrådgivaren också. Viktigast nu känns att din man lägger alla korten på bordet.

Det finns mycket ni kan göra med barnen som inte kostar så mycket. ❤️

9. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 942
    Trofépoäng:
    1 027
    Se till att i vart fall trafikförsäkra bilen, det är en hundring i månaden eller så i stället för över 100 om dagen.

Lize och Släpptallt gillar detta.
  10. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 942
    Trofépoäng:
    1 027
    Låter illavarslande att banken hört av sig, då bör bolån vara obetalda. Banken begär då att betalning ska fastställas i den pant dom har. Det går förbi steget att kfm ska ska utreda om det är värt något och kfm behöver inte utmäta heller.

Dela sidan